Kronkelheidestaartje?

Gestart door Henri van Dodeweerd, maart 18, 2020, 21:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186853825/.
1 Kronkelheidestaartje - Cladonia subulata
datum: 2020-03-18
locatie: Wezep - Wezepsche Heide (GE)

foto's:



Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

H Timans

Ik vind m erg lastig! Vooral ook omdat de bovenste delen verbleekt en ontschorst zijn.
Ik find de kleur te grijzig i.p.v. groenig voor Kronkelheidestaartje, of ik schat de vochtigheid verkeerd in. De soralen zijn ook wat wolliger en fijner bij Kronkelhs. Het zou wel eens Gevlekths kunnen zijn, vanwege weinige schubjes enkel aan de onderkant van de podetiƫn, grijzige kleur, fijne soralen en weinige vertakking, die is daar in de buurt gevonden zie ik. Mogelijk kan Henk-jan van der Kolk er zekerder over zijn, ik ben nog niet geheel overtuigd maar ik vind de overeenkomsten opvallend.
Ze kunnen vrij lastig zijn die cladonia's :)
Mvg Harold Timans

Henri van Dodeweerd

Ha Harold,

Die cladonia's zijn inderdaad heel lastig. Ik heb ze zelf vaak wat links laten liggen omdat ik er toch niet uit kwam. Maar daar moet maar een keer verandering in komen ;)..

Ik zal afwachten of Henk-Jan hier binnenkort langs komt en reageren. Tot die tijd laat ik de waarneming maar even zo staan.

Dank voor je hulp!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

H Timans

Je kan hem ook altijd mailen!
Mvg Harold Timans

Henri van Dodeweerd

Ik heb hem gemaild. We wachten het af! Dank.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

henkjanvdkolk

Dit lijkt me Kronkelheidestaartje. Dat is een hele variabele soort, een mooi overzicht van de variatie in groeivormen (en ook van Vals kronkelheidestaartje, C. rei) kan je hier vinden:
https://www.researchgate.net/profile/Christian_Dolnik/publication/231937684_Distinction_of_Cladonia_rei_and_C_subulata_based_on_molecular_chemical_and_morphological_characteristics/links/0deec517d824fc90cf000000.pdf  (Figuur 1, A=Vals kronkelheidstaartje, B=Kronkelheidestaartje, Bg is identiek aan jouw type)

Gevlekt heidestaartje heeft een duidelijke tweedeling in kleur en structuur (bruin en soredieuze bovenste helft, groen en glad in onderste helft), en is niet tot weinig vertakt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Henri van Dodeweerd

Fijn dat je er naar gekeken hebt, Henk-Jan! Dan hebben we duidelijkheid!
Het artikel dat je stuurt ga ik eens doornemen, al ziet het er heel ingewikkeld uit voor een leek ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

H Timans

Citaat van: Henri van Dodeweerd op mei 10, 2021, 15:11:21 PM
Fijn dat je er naar gekeken hebt, Henk-Jan! Dan hebben we duidelijkheid!
Het artikel dat je stuurt ga ik eens doornemen, al ziet het er heel ingewikkeld uit voor een leek ;)
Ik dacht wel dat hij dit zou weten :)
Mvg Harold Timans