Lithobius onder dennenstam

Gestart door Henri van Dodeweerd, maart 18, 2020, 21:19:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186852585/.
1 Lithobius spec.
datum: 2020-03-18
locatie: Wezep - Wezepsche Heide (GE)

foto's:


Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Frank van de Putte

Misschien dat Matty Berg er iets over durft te zeggen, maar het zijn soorten die eigenlijk nauwelijks van foto zijn te determineren.
Het gaat over details als het aantal ocellen (puntoogjes), stekels op de achterpoten e.d.
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Heren,

Frank heeft gelijk, het is lastig zo. Het is duidelijk geen L. forficatus of L. crassipes/curtipes, maar er blijven nog teveel andere mogelijkheden over. Lijkt erop dat poot 14 en 15 geen lange stekels dragen en dat het oog uit 1 ocel (?) bestaat. Dan zou het Lamyctes emarginatus moeten zijn. Meer details?

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Henri van Dodeweerd

Citaat van: mberg op maart 21, 2020, 09:52:56 AM
Heren,

Frank heeft gelijk, het is lastig zo. Het is duidelijk geen L. forficatus of L. crassipes/curtipes, maar er blijven nog teveel andere mogelijkheden over. Lijkt erop dat poot 14 en 15 geen lange stekels dragen en dat het oog uit 1 ocel (?) bestaat. Dan zou het Lamyctes emarginatus moeten zijn. Meer details?

Met groet,

Matty

Dank heren voor de reactie!
Helaas dit keer geen betere foto's! Ik heb de originelen van deze foto op de laptop wat vergroot. Op poot 14 en 15 zie ik inderdaad uitsluitend korte stekels. Het oog kan ik helaas niet beoordelen...

Ik maak er een onzekere L. emarginatus van. Zeker zullen we met deze foto's niet worden denk ik..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd