Prenten Boom- of Steenmarter

Gestart door OlivierO, maart 16, 2020, 13:31:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Iemand die kan zeggen of dit een Boom of een Steenmarter is? Het gaat telkens om een 2 euro muntstuk. De twee eerste foto's zijn van dezelfde prent, de laatste is een andere prent en ik vermoed ook van een andere poot.

https://waarnemingen.be/observation/186683587/

foto's:


Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

tekenaar

ik betwijfel of dit verschil aan prenten te zien is. Wildcamera?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op maart 16, 2020, 13:53:22 PMik betwijfel of dit verschil aan prenten te zien is. Wildcamera?

In theorie is er een verschil: boommarter heeft - in ieder geval in de winter - vaak een wat meer behaarde onderkant van de voetzolen. Prenten zouden daardoor wat minder scherp afdrukken. In de praktijk kun je daar echter niet zoveel mee en zijn marterprenten niet betrouwbaar te onderscheiden.
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Dag heren,

dank je wel voor de reacties. Een wildcamera gaat niet lukken vrees ik, het is openbaar terrein en ik mag daar zomaar niet filmen. Ik kwam de prenten gewoon tegen bij een rondje watervogeltelling. Ik heb er wat foto's van genomen met het idee "misschien leer ik er iets van bij en in het beste geval weet ik wat het is".

Ik vind ondertussen in het boek "Veldgids Diersporen" van de KNNV, pagina 49, dat de afmetingen in de uitersten wel iets kunnen zeggen. De lengte, inclusief laatste kussen, gemeten op de 2e foto, is ongeveer 57 mm.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

peterv

Citaat van: OlivierO op maart 16, 2020, 16:32:55 PM
De lengte, inclusief laatste kussen, gemeten op de 2e foto, is ongeveer 57 mm.
Hoe heb je precies gemeten? Kan je op een foto intekenen van waar tot waar je hebt opgemeten?
Peter Venema

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

peterv

Dat lijkt me vrij goed gemeten. Het is lastig om te zeggen waar het polskussen precies heeft ingedrukt. Maar goed dat je de nagels buiten beschouwing hebt gelaten. Ik kom een fractie lager uit, op circa 55 mm. Dat maakt hier ook niet veel uit want boommarter en steenmarter zijn op basis van zo'n enkele maat niet te onderscheiden. De diverse literatuurbronnen die ik heb spreken elkaar tegen als het gaat om de maten, bij sommige heeft de boommarter kennelijk wat grotere afdrukken, bij andere de steenmarter. De herkomst en betrouwbaarheid van die getallen/maten valt (voor mij) niet te achterhalen. De soorten vertonen in elk geval veel overlap in prentkenmerken.
Peter Venema

OlivierO

Ja, dat vreesde ik al. Ik zal hem dan op Steen- of Boommarter laten staan.

Ik dacht trouwens eerst dat dit een achterpoot zou zijn, maar als het "hielkussen" zichtbaar is, zou het om de voorpoot gaan las ik ergens?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Citaat van: peterv op maart 17, 2020, 13:10:25 PM
Ik kom een fractie lager uit, op circa 55 mm.

Ik denk dat ik met mijn meting nog iets verder ging, maar bij het trekken van het lijntje leek het laatste kussen mij toch iets eerder te stoppen, dus ik volg jouw 55 mm wel.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

peterv

Citaat van: OlivierO op maart 17, 2020, 14:44:54 PM
Ik dacht trouwens eerst dat dit een achterpoot zou zijn, maar als het "hielkussen" zichtbaar is, zou het om de voorpoot gaan las ik ergens?
Dat klopt, op de gemeten foto staat een rechtervoorpoot.
Peter Venema