Filmpje IR marter

Gestart door GerardL, maart 15, 2020, 13:24:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Heb in "wijk-app" URL geplaatst van mijn nachtelijke bezoekers waaronder steenmarter.

Nu heb ik een filmpje waarop het lijkt dat het een andere marterachtige is.
Mijn idee is dat dit mannetje vrouwtje is, maar zou het na de gestarte discussies graag zeker weten.
Is dit M - V ?
Op voorgrond M, achter naast auto V ???
http://www.gerardlommen.nl/Marter/00000000262016601(2xMV).mp4

Alvast bedankt voor het kijken,

Grtzzzz

Gerard


peterv

Op basis van dit filmpje kan je volgens mij niets zeggen over het geslacht van de dieren. Hoe groot ze werkelijk zijn ten opzichte van elkaar is niet te zeggen. De achterste kan in werkelijkheid groter zijn dan het voorste dier. Het kan ook om een oud en een jonger dier gaan. Voor wat betreft de soort denk ik wel 2 steenmarters te zien.
Peter Venema

GerardL

Hallo Peter,

Dankje voor je antwoord !

Denk ook wel dat dit 2 steenmarters zijn, ook qua biotoop lijkt me deze wijk minder geschikt om een boommarter
aan te treffen.

Heb er hier 3 die rond het huis rond "struinen", 1 ervan is die "kleinere" wat helaas wat minder zichtbaar is op dit filmpje.
Maar heb hem/haar ook vaker recht onder de camera gezien, hij is echt een stuk kleiner, ik vermoed eigenlijk
dat het een jong is, omdat die vaker met 1 van de 2 andere "optrekt". Vreemd is echter dat deze "schuwer" is dan de rest.

Hier waren buurtgenoten die bij hoog en laag beweerden dat het een boommarter was, alleen omdat die kleiner was,
en ik een wou toch even checken of het wellicht te zien was.

Zijn mooie beesten, vaak heel leuk om te zien!


Grtzzzz

Gerard






Merel

Ik heb twijfels of het achterste dier geen Bunzing is. Kleiner en donkerder en lijkt iets andere kleurverdeling te hebben. Maar ik ben niet zeker.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Zeker twee steenmarters. Kijk maar eens goed naar de staart van het achterste dier als deze wegrent. De staart is veel te lang voor bunzing. Ook de overige 'jizz' wijst op steenmarter.

Grappig filmpje overigens.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Die staart was ook de reden voor twijfel. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer