IJslandse Grutto?

Gestart door trico, maart 11, 2020, 21:42:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

trico

Hallo allemaal, is de rechter Grutto op de foto een IJslandse Grutto?
Landje van Gruijters.

https://kennemer.waarneming.nl/waarneming/view/186412567

Hartelijk dank voor je reactie,
Trico

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

mgieskens

De linker nog eerder dan de rechter, maar volgens mij geen van beide.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

De linker ook niet, wat mij betreft.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

trico

Dank jullie wel, "gewone" Grutto dus

Oenanthe

Geen van beide en de linker ook niet. Je lacht wat af op dit forum  ;D :duim: :duim:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

lupokatja

Ik zou zeggen de rechter eerder dan de linker en die rechter dan ook eerder wel IJslander dan niet maar de linker alleen misschien.

Lützen

Guus Peterse

Ik zie eigenlijk ook aan de rechter niets dat me aan ijslandse doet denken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lupokatja

(Zelfs) voor een man limosa is de snavel m.i. wel aan de erg korte kant. Daarnaast vind ik ook de kopvorm beter voor een islandica.

Lützen

lupokatja

Als je naar de statistieken kijkt van IJslandse Grutto versus die van de nominaat en de niet op ondersoort gedetermineerde Grutto's valt op dat de aantallen voor de laatste 2 een duidelijk piek hebben in Maart, terwijl die voor de IJslandse Grutto net iets hoger zijn in April dan in Maart. Dat heeft m.i. echt helemaal niets te maken met het daadwerkelijke doortrekpatroon van beide ondersoorten, maar komt vooral omdat veel waarnemers uitsluitend letten op kleedkenmerken die in Maart gewoon nog niet zo duidelijk aanwezig zijn. Zeker vrouwtjes limosa zijn volgens mij in Maart al best goed te herkennen op structuur, dus om een eerste indruk te krijgen van de samenstelling van gemengde groepen zou er best wat meer naar structurele kenmerken gekeken mogen worden.

De rechter vogel lijkt me nog steeds een IJslander.

Lützen Portengen