Humes bladkoning?

Gestart door wilbertdekok, maart 26, 2020, 17:18:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilbertdekok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/187259759
onzeker Tjiftjaf - Phylloscopus collybita gezien op 2020-03-26 Alblasserdam - Polder Grote Nes
Foto's:


Toelichting:
Obsmapp identificeert het als humes bladkoning
bij voorbaat dank Wilbert de Kok

Guus Peterse

Dat is het in elk geval niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

Citaat van: Guus Peterse op maart 26, 2020, 18:34:12 PMDat is het in elk geval niet.

Ja maar... ObsIdentify zegt dat het een Humes bladkoning is...  :wacko:

Wat weer laat zien dat waarnemers in veel gevallen nog altijd teveel waarde hechten aan determinaties door dit programma. ObsIdentify geeft voor een aantal soortgroepen redelijk betrouwbare tot zeer betrouwbare determinaties, voor andere soortgroepen een stuk minder. Het gaat hoe dan ook altijd om 'suggesties' voor een soortnaam. De waarnemer moet dan vervolgens zelf controleren of ie het met de voorgestelde naam eens is en dat gebeurt helaas veel te weinig...

Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ja maar wat is het dan? Obsidentify wordt belachelijk gemaakt maar niet gecorrigeerd. Zal ik dan een poging doen? Op de foto staat een tjiftjaf. Ik meen een heel lichte aanzet tot een vleugelstreep te zien en dat zal ons determinatieprogramma op het verkeerde been hebben gezet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op maart 26, 2020, 19:08:19 PM
Ja maar wat is het dan? Obsidentify wordt belachelijk gemaakt maar niet gecorrigeerd. Zal ik dan een poging doen? Op de foto staat een tjiftjaf. Ik meen een heel lichte aanzet tot een vleugelstreep te zien en dat zal ons determinatieprogramma op het verkeerde been hebben gezet.

Onzin. ObsIdentify wordt niet belachelijk gemaakt, maar ik geef duidelijk aan dat het programma zo z'n beperkingen kent.

Dit in tegenstelling tot de juichende, propagandistische berichten die meestal verspreid worden over dit programma - zeker in de eerste maanden na de introductie - en die er toe geleid hebben dat veel waarnemers determinaties door ObsIdentify klakkeloos overnemen, het programma is immers 'onfeilbaar'...
Met vriendelijke groet, Rob

wilbertdekok

Het is dus een tjiftjaf.
Bedankt allemaal