Psammotettix alienus? (La Palma)

Gestart door Arp, maart 11, 2020, 21:15:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Foto van Jeanette waar ik even mee heb zitten puzzelen.

2020-02-07, Mirador las Mimbreras, Barlovento, La Palma, Canarische Eilanden

Ik kom op Psammotettix alienus of misschien striatus. Voor alienus vind ik wel wat info in diverse sleutels en vooral de duidelijk iets concave voorranden van de neus lijken diagnostisch ten opzicht van andere Europese soorten, maar voor striatus heb ik eigenlijk geen goede info.

Dit is de beste pagina die ik ervoor kon vinden:
http://dmitriev.speciesfile.org/taxahelp.asp?hc=45354&key=Erythroneura&lng=En

In de revisie van de Nearctische Psammotettix (Greene, 1971) wordt gesteld dat striatus als zodanig daar niet voorkomt indien de interpretatie van Ribaut gevolgd wordt. Hun Psammotettix lividellus (Zetterstedt) zou er dan dichtbij moeten liggen, maar welke subtiliteiten in de diagnose dan wel/niet van toepssing zijn op de Palearctische striatus ... ? ... zeg het maar...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Psammotettix is een rampzalig genus :rolleye:. Zowel op genitaal als op uiterlijke kenmerken vaak erg lastig te onderscheiden/met diverse dubbelgangers. Ik waag me er van foto dus maar niet aan.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Marco de Haas

Er zit een mannetje Psammotettix in het buisje met cicaden die vandaag binnenkwam! Lijkt exact op het beestje van deze foto.
Genitaal eruit gevist, maar het valt nog niet mee om er een naam aan te hangen. Lijkt in ieder geval niet echt op P. striatus/alienus. Ik heb even wat foto's voorgelegd bij een groepje cicadenkenners en een publicatie met de beschrijving van P. ibericus opgevraagd.

Wordt allicht vervolgd!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Arp

#3
Hey Marco - ja ik had al gezien dat ze lastig zijn, met o.a. die striatus-groep  :-\

Jeanette dacht dat deze niet verzameld was, maar ik ga even kijken of ik iets kan concluderen uit de EXIF...

P.S. Deze is zeker van de aangegeven locatie (waarneming), maar we kunnen inderdaad niet uitsluiten dattie toch in een buisje geglipt is, dus zou best kunnen dat het 'm is.

P.P.S. Volgens Biota zijn tot nu toe alleen alienus en striatus bekend van de Can.Eil., maar dat hoeft niet per se wat te betekenen natuurlijk. Zou interessant zijn als het dus inderdaad een "nieuwe" is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Ik gooi er een label onder met 'La Palma', dan zitten we in ieder geval goed  :angel:.

Het zou mij niks verbazen als er meer soorten zitten, het is gewoon een lastig genus en zodoende minder goed onderzocht. Er staan een aantal lades met cicaden van de Canarische eilanden op Naturalis, die moet ik ooit ook eens doorwerken: zal wel meer nieuws voor de eilanden tussen zitten.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Arp

Hoi Marco,

inderdaad niet aannemelijk dat iedereen die op de Canarische Eilanden een Psammotettix tegekomt meteen het genitaal eruit peutert ;)

We hebben met de foto's ervoor en erna nog eens gereconstrueerd en het is inderdaad wel aannemelijk dat deze van de foto ook in een buisje is meegegaan, maar dat terzijde ... "La Palma" doet het ook wel...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Dag Arp,

Vandaag een opgevraagd artikel binnengekregen met wat potentiële soorten. Geen van deze soorten is echter een goede match. Ik had ook al wat genitaalplaatjes geschoten en deze, samen met een habitus-plaatje, meegestuurd. Francesco Poggi (heeft vorig jaar nog een nieuwe Psammotettix uit Italië beschreven, verder werkt er nu niemand echt aan geloof ik) zegt het volgende: "Consider a possible new species". Het zou mij eerlijk gezegd ook niks verbazen, maar met één ex. kom ik nog niet heel ver. Zodra Naturalis open is en ik tijd heb eens kijken of er wat Psammotettix-jes van La Palma in de collectie staan en daar het genitaal uitplukken.

Al met al: we hebben nog geen naam en ik denk ook niet dat die er snel gaat komen  :angel:.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Arp

Het zal ook een keer makkelijk wezen ofzo ...  :rolleye: ;D  :lol:

Wel weer erg spannend natuurlijk  - leuk dat je er zoveel moeite voor doet(!) Ben erg benieuwd ... moeten we toch een keer terug en meer vangen lijkt me ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeanette

Bedankt voor  je moeite, Marco!  Heb hem  - vooralsnog-  weg gezet onder Psammotettix spec. Wie weet kunnen we er ooit nog eens de juiste naam op plakken!
vr.gr. jeanette

Marco de Haas

Citaat van: Arp op maart 18, 2020, 00:42:52 AM
Wel weer erg spannend natuurlijk  - leuk dat je er zoveel moeite voor doet(!) Ben erg benieuwd ... moeten we toch een keer terug en meer vangen lijkt me ;)

Dit zijn voor mij ook erg leuke puzzels, maar Psammotettix is wel echt één van de lastigste genera (los van wat taxonomische rotzooi-groepjes) om te determineren. Mogelijk zal ik er nog eens naar kijken zodra ik de Cixiidae in Europe een beetje op orde heb, maar dat gaat nog wel even duren ;D (ter indicatie wat dat nog voor klus is: het genus Tachycixius telt nu 25 soorten (24 eigenlijk, 2 moeten gesynonimiseerd worden), maar ik heb nog 12 onbeschreven soorten thuis staan, en dan is er ongetwijfeld nog wel meer...).

Citaat van: jeanette op maart 18, 2020, 09:38:42 AM
Bedankt voor  je moeite, Marco!  Heb hem  - vooralsnog-  weg gezet onder Psammotettix spec. Wie weet kunnen we er ooit nog eens de juiste naam op plakken!
vr.gr. jeanette

Dan staatie voorlopig goed :blink:, wie weet komt er ooit een naam!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)