Welke vleermuis? In bast Populier

Gestart door Sam Eijkenboom, maart 09, 2020, 13:22:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sam Eijkenboom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186145632/.
1 Dwergvleermuis onbekend - Pipistrellus spec. adult, gezien
datum: 2020-03-02
locatie: Heerlen - Aambos (LI)

foto's:






Rustend in bastspleet van populier.

Rob Koelman

Mijn eerste indruk is eerder een Myotis-soort. De foto's laten echter relevante kenmerken niet echt goed zien...

Hieronder een bewerking van de foto waarop de snuit enigszins te zien is.

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Bastspleten van populier zijn doorgaans niet erg groot. Zitten we hier niet gewoon naar een (gewone) dwergvleermuis te kijken? Ik geef wel toe dat de ruige rugvacht en vrij wittige buik niet heel goed aansluit bij deze soort. Was fijn geweest als de waarnemer de grootte had opgemeten.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Merel op maart 12, 2020, 11:32:47 AMBastspleten van populier zijn doorgaans niet erg groot. Zitten we hier niet gewoon naar een (gewone) dwergvleermuis te kijken? Ik geef wel toe dat de ruige rugvacht en vrij wittige buik niet heel goed aansluit bij deze soort. Was fijn geweest als de waarnemer de grootte had opgemeten.

Zo'n plek op zich zegt niet zoveel. Als het een dwergvleermuis zou zijn, dan suggereert de witte buikvacht een ruige dwergvleermuis.

Echter de vorm van oren en snuit past m.i. beter bij een myoot, met name bij watervleermuis.
Met vriendelijke groet, Rob

Sam Eijkenboom

Ik zal vanmiddag even teruggaan naar exact dezelfde locatie en de lengte opmeten van waar de vleermuis heeft gezeten.  :duim:

Sam Eijkenboom

Ik schat de lengte op zo'n 5 à 6 centimeter.