Platycheirus scutatus?

Gestart door Gert Veurink, april 29, 2008, 14:15:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Denk ik. Geen driehoekszweefvlieg. Vier paar gelevlekken, waarvan drie paar duidelijker. Antennen niet heel duidelijk op de foto, maar volgens mij toch niet geheel zwart, ik meen wat geel te zien. Ik kom met m'n Barendregt dan bij scutatus...  maar toch even checken bij jullie...

groet!
Gert Veurink

han.endt

Barendregt pagina 13, Sleuteltabel:
4a. Schildje heeft dezelfde kleur als het borststuk, dus zwart tot metaalkleurig. (....) .............. TABEL C op blz. 20
4b. Schildje is lichter gekleurd dan het borststuk (meestal geel, soms roodachtig). (....) .......... TABEL D op blz. 43

Gert Veurink

CiteerBarendregt pagina 13, Sleuteltabel:
4a. Schildje heeft de zelfde kleur als het borststuk, dus zwart tot metaalkleurig. (....) ............. TABEL C op blz. 20
4b. Schildje is lichter gekleurd dan het borststuk (meestal geel, soms roodachtig). (....) .......... TABEL D op blz. 43
Thnx ok 43 dus

Geen verlengd gezicht --> 8
Nooit dicht en lang behaard --> 9

dan denk ik

Borststuk helder opvallend geel aan de zijkant --> 10
Achterlijf langwerpig en smal --> 11
Alleen voorste helft geel, borststuk glimmend metaal-zwart --> 12

Antennen niet geheel zwart

dan dus sphaerophoria rueppelli... ja maar... daar lijkt ie ook weer niet sprekend op... waar gaat t mis?

groet!
Gert Veurink

han.endt

CiteerBorststuk helder opvallend geel aan de zijkant --> 10
Bij jouw beestje is het glans. De gele kleur is ook hetzelfde als de andere gele delen (citroengeel, niet oranjegeel, vergelijk Sphaerophoria scripta) bij deze soorten. Bij bovenstaande is het borstuk geheel glimmend zwart.

Een tip: de ogen zijn onbehaard.

Gert Veurink

Citeer
CiteerBorststuk helder opvallend geel aan de zijkant --> 10
Bij jouw beestje is het glans. De gele kleur is ook hetzelfde als de andere gele delen (citroengeel, niet oranjegeel, vergelijk Sphaerophoria scripta) bij deze soorten. Bij bovenstaande is het borstuk geheel glimmend zwart.

Een tip: de ogen zijn onbehaard.
9 --> 16 dan dus

borststuk glimmend --> 19
ogen onbehaard --> 20

Nu gaat de matige kwaliteit van de foto zich wreken...

cel 3 niet heel duidelijk, maar bij verder zoomen blijkt-ie toch bijna recht --> 25
duidelijk glimmend borststuk --> 34

Ik zie geen streepjes op het borststuk... ook bij zoomen niet, effen dus en ook geen vlekjes --> 36

gele tekening op s3 en s4 ongeveer gelijk lijkt me --> 38

ogen onbehaard --> 42

achterlijf langwerpig, voorkant van de gele vlekken op s3 en s4  evenwijdig aan de voorrand van s3 en s4 --> 43

achterlijf met vlekkenparen --> 48

geen extra vlekjes bij de overgang van de segmenten (toch?) --> 49

vlekken zoals bij fig 134 --> 50

vlekken gaan niet over de zijnaad. Vlekken zien eruit als een driehoekje onder een vierkantje!

--> Meliscaeva auricollis en dan var. maculicornis

Moet m wezen! Hoop ik...

groet!
Gert Veurink

han.endt

Tim Faasen

Dat de vlekken niet over de zijnaad gaan, lijkt me vanaf de foto eigenlijk niet helemaal te zien, aangezien daar de vleugelvoorrand overheen ligt, maar verder niet slecht!

grtz,
Tim

P.s. Toch is het eenvoudiger als je determineert met de vlieg in je hand!  :P

entomo-ecoloog (als dat bestaat)

Gert Veurink

Ik had stiekem een nog slechtere foto waarop wel te zien is dat de vlekken niet over de zijnaad gaan...

Han, enorm bedankt voor het coachen!!!

p.s. deze leeft nog,  misschien kan iemand anders er ook nog van genieten en de vlieg zelf ook nog even van z'n al zo korte leventje  ;)  
groet!
Gert Veurink

Gert Veurink

Citeer--> Meliscaeva auricollis en dan var. maculicornis

waarom vind ik deze niet in Hoverflies van Mark van Veen? Is er een synoniem? zie ik iets over het hoofd?
groet!
Gert Veurink

han.endt

Citeer

waarom vind ik deze niet in Hoverflies van Mark van Veen? Is er een synoniem? zie ik iets over het hoofd?
Episyrphus auricollis. De variƫteit is niet meer geldig.

Gert Veurink

Citeer
Citeer

Episyrphus auricollis. De variƫteit is niet meer geldig.
Thnx!
groet!
Gert Veurink

Tim Faasen

Citeerp.s. deze leeft nog,  misschien kan iemand anders er ook nog van genieten en de vlieg zelf ook nog even van z'n al zo korte leventje  ;)
Als ik een zweef in de hand heb gehad, leeft-ie daarna ook nog... kwestie van niet te hard knijpen!  ;)
grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

han.endt

Gaat erg goed. Je moet er even handigheid in krijgen.

Gert Veurink

CiteerGaat erg goed. Je moet er even handigheid in krijgen.
Tuurlijk geloof ik zeker, maar voor mij eerst maar es zo, zo is er voor mij nog even genoeg te ontdekken...
groet!
Gert Veurink