onbekende rups op korstmos op berk

Gestart door Maarten Willems, maart 07, 2020, 18:28:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Willems

Graag hulp bij deze opvallend gekleurde rups. Dier leek zich te voeden met poederkorstmos op de stam van een berk.

https://waarnemingen.be/observation/186260004/.
datum: 2020-03-06
locatie: Merkem - Vrijbos - Pottebos (WV)




Vriendelijke groet!

Maarten Willems

Rayan Majoor

Veel rupsen die van (korst)mossen leven worden vaak niet opgemerkt en zijn dan ook nog niet of nauwelijks gedetailleerd vastgelegd. Opkweken kan dan dus heel nuttig en leerzaam zijn... en zeker aangezien ik deze er uit vind zien alsof ie al in z'n laatste stadium zit (ook al zou ik niet weten welke soort het kan zijn) zou het dus waarschijnlijk niet heel moeilijk moeten zijn om hem tot vlinder op te kweken (hoewel bij het opkweken het popstadium niet altijd even makkelijk is)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Het is eentje die uit de berkenkatjes is gevallen. Bij de laatste foto's zie je dat nog!

Dus: Argyresthia goedartella/brockeella, onderscheid als rups is eigenlijk niet te doen. Het laten verpoppen hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Citaat van: Elachista op maart 14, 2020, 13:46:26 PM
Het is eentje die uit de berkenkatjes is gevallen. Bij de laatste foto's zie je dat nog!

Het lijkt mij dat de 1ste foto inderdaad als eerste gemaakt is omdat de rups daar in het korstmos zit, en dat komt ook overeen met wat Maarten schrijft. Je ziet op deze foto vrijwel niets dat op berkenkatjes wijst. Op de 2 andere foto's wel, dus dat materiaal is er m.i. opgevallen tijdens het verplaatsen, en heeft dan dus niet noodzakelijkerwijs iets met de soort te maken. Maarten zal mogelijk kunnen vertellen of dit klopt.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Maarten Willems

of de rups effectief uit de berkenkatjes is gevallen weet ik niet. Het dier zat op de stam en foerageerde 'toevallig' op het aanwezige korstmos. Ik heb inderdaad wat korstmos afgeschraapt om de rups mee te nemen in de veronderstelling dat de rups zich daarmee voedde. Die mogelijke fragmenten van berkenkatjes moeten dus op het korstmos gelegen hebben dat ik meenam.

Moet idd één van die Arghyrestia zijn.
Vriendelijke groet!

Maarten Willems

Elachista

Waarom moet het nectar er toevallig op gevallen zijn? Als je 2 weken aan één stuk door in een berkenkatje hebt lopen vreten en vervolgens uit de boom valt en verder kruipt...dan zit je er toch onder...?
Groet,
Tymo

Maarten Willems

het toevallig sloeg op het korstmos, kon evengoed gewoon over de stam aan het kruipen zijn. Ik dacht eerder een link met het korstmos en de rups te zien dan dat ik bvb dacht aan de katjes van de berk waar de rups op zat.
Vriendelijke groet!

Maarten Willems