Taxonomische wijziging Pardosa

Gestart door GarbenLogghe, maart 07, 2020, 16:58:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

GarbenLogghe

Besten

Ik heb gisteren gemerkt dat de taxonomie van Waarnemingen.be voor Pardosa nog niet helemaal op punt staat. Onlangs vond een wijziging plaats die Pardosa proxima synonimiseerde met Pardosa tenuipes. Het zou dus fijn zijn als de huidige waarnemingen van Pardosa proxima automatisch gewijzigd worden naar Pardosa tenuipes (zoals reeds gebeurd voor Larinioides sclopetarius en Ebrechtella tricuspidata). Dit probleem blijkt wel exclusief te zijn voor de Belgische website, op de Nederlandse is het in orde.

Ondertussen heb ik zelf geprobeerd om dit aan te passen maar dat lukt me helaas niet. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit moet doen of (wie) dit voor mij kan doen? Het gaat over soorten binnen de Lycosidae (spinnen).

Met vriendelijke groet

Garben

Frank van de Putte

Ik verplaats het topic even naar het "spinnen-admins-board", bij ons doet Joost Vogels zulke wijzigingen, hopelijk kan hij het uitleggen.
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

#2
Pardosa proxima is niet gesynonimiseerd met P. tenuipes, dit ligt bij deze wijziging gecompliceerder.

P. vlijmi is synoniem geworden voor P. proxima.
P. proxima is een valide soort, maar enkel in Z europa voorkomend.
Noordelijke "P. proxima" zijn nu P. tenuipes (eerder als syn voor P. proxima beschouwd).

Alle noordelijke oude P. proxima waarnemingen moeten in de waarneming database handmatig worden gewijzigd. Ik heb dit voor alle nederlandse records gevraagd aan de waarnemers, en op een gegeven moment heb ik de resterende handmatig gewijzigd. Helaas kan het in dit geval niet anders dan op deze manier...

zie voor het originele artikel: https://bioone.org/journals/arachnologische-mitteilungen/volume-56/issue-1/aramit5602/On-the-morphological-separation-of-two-sibling-species--Pardosa/10.30963/aramit5602.full

Als een soortnaam anders wijzigt (bijv. andere familie), dan werkt het volgende:

ga in observation.org via admin naar  "zoek soort"
tik hier de oude soortnaam in (bijv. Meioneta affinis)
Wijzig deze soort in de nieuwe soort (Agyneta affinis); kijk ook meteen of je de auteursnaamgeving moet wijzigen (met of zonder haken).
sla op; kopieer soortnummer.
maak nu een nieuwe soort aan (Meioneta affinis), en zet deze op status "synoniem", en plak het gekopieerde soortnummer in het invoerveld "verwijst naar".

Op deze manier zijn alle ingevoerde waarnemingen meteen overgezet naar de meest recente waarnemingen, maar kunnen mensen nog steeds, mochten ze dat willen, onder de oude synoniem invullen (of als ze de nieuwe naam niet kennen, hebben ze een verwijzing naar de nieuwe soortnaam).

jvogels

Een alternatief is (ik zie dat jullie 77 records hebben) om Hisko de vries te vragen om deze 77 records om te zetten naar P. tenuipes, met een automatische tekst dat die is gewijzigd naar nieuwste taxonomische inzichten.

jvogels


GarbenLogghe

Dag iedereen

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik had gemerkt op de World Spider Catalog dat Pardosa proxima niet meer langer een geaccepteerde soort was maar wist er het fijne niet van. Weer wat bijgeleerd!

Op welk forum plaats ik deze vraag aan Hisko? Of stuur ik hem gewoon best een persoonlijke mail? Alvast bedankt voor het antwoord!

Groeten

Garben

KoenVerhoogt

Voor dit soort dingen kan je inderdaad Hisko even een persoonlijk mailtje sturen (met verwijzing naar dit topic)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

jvogels

Citaat van: GarbenLogghe op maart 08, 2020, 18:00:21 PM
Dag iedereen

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik had gemerkt op de World Spider Catalog dat Pardosa proxima niet meer langer een geaccepteerde soort was maar wist er het fijne niet van. Weer wat bijgeleerd!


Dat heb je kennelijk verkeerd geinterpreteerd.

P. vlijmi is afgevoerd als valide soort (is een synoniem van proxima). De auteurs van P. vlijmi beschouwden dit als een andere soort van P. proxima op basis van courtship verschillen tussen twee in frankrijk naast elkaar voorkomende P. proxima s.l. Echter zij bleken toen niet te hebben gekeken naar de type soort van proxima, noch hebben ze het idee gehad om P. tenuipes als mogelijke kandidaat van hun zustersoort te beschouwen. Ze bleken volgens de laatste publicatie van Isaia et al juist P. proxima s.s. te pakken te hebben, en vergeleken deze met de zustersoort in hetzelfde gebied die we tegenwoordig dus P. tenuipes noemen en die al eerder door L. Koch werd beschreven (maar later dus synoniem werd van P. proxima).

Toegegeven, makkelijk is het niet om het overzicht te houden, onthoud dit gewoon:

P. proxima: soort die in Z europa voorkomt, met andere beharing op de buik bij mannetjes dan bij P. tenuipes.
P. tenuipes: soort die in N-W europa voorkomt.
P. vlijmi: synoniem van P. proxima.

GarbenLogghe

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, helemaal duidelijk nu! Ik had inderdaad verkeerd gekeken op de website blijkbaar.

Ik zal een mail sturen naar Hisko om de aanpassingen aan te vragen.


GarbenLogghe

Blijkbaar kan ik geen berichten sturen naar Hisko, is er iemand anders die het ziet zitten om dit voor te leggen?

Bij voorbaat dank

Frank van de Putte

Volgens mij gaat Hisko alleen over Waarneming.nl, maar ik weet het niet zeker. Anders zou ik een mailtje sturen naar info@waarnemingen.be, wellicht is daar iemand die dit kan oplossen.
Groetjes,

Frank van de Putte