Zieke vink !!

Gestart door rietje, maart 02, 2020, 15:49:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietje

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/186051196/.
1 Vink - Fringilla coelebs adult, ziek/gewond, gezien
datum: 2020-03-02
locatie: Schoonloo (DR)

foto's:
  Enkele weken geleden gezien met vreemde pootjes. Leek wel alsof en nat brood aangekleefd zat. Ik zag vandaag dat bij 1 pootje ( als het dezelfde vink is ?) de teentjes zijn verdwenen !!!!!! Wat is dit voor ziekte ?

groet,

Rietje

frankneijts

Zulke schimmelinfecties waarbij in gevorderd stadium zelfs de teentjes wegrotten zie je nogal eens bij kooivogels die in weinig hygienische omstandigheden worden gehouden. In de natuur hebben vogels veel meer gelegenheid om dergelijke situaties te vermijden. Mogelijk is de vogel vrijgelaten vanwege dit probleem (hoewel hij geen ring lijkt te dragen..).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rietje

Hallo Frank,

Bedankt voor je toelichting. Deze vink heeft inderdaad geen ring. ( Ook op andere foto's niet te zien. )  Gelukkig zien de andere vinken die ik in de tuin zie fladderen er gezond uit.

groet,

Rietje

frankneijts

Ik realiseer me nu dat het goed mogelijk is dat bij deze vogel een eventuele ring voor het vrijlaten is verwijderd zodat de herkomst ook niet is te achterhalen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gbeersma

Ik vraag me af of mensen die illegaal vinken houden zo'n beestje als er een probleem is van een ring zullen ontdoen en hem dan vrijlaten. De kop omdraaien gaat sneller.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Citaat van: gbeersma op maart 02, 2020, 21:54:40 PM
Ik vraag me af of mensen die illegaal vinken houden zo'n beestje als er een probleem is van een ring zullen ontdoen en hem dan vrijlaten. De kop omdraaien gaat sneller.

Als je ze illegaal houdt, dan hebben ze mogelijk niet eens een ring...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Legaal houden is in elk geval niet mogelijk. Of dit soort mensen een registratie bijhoudt weet ik niet.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

tekenaar

als hij een gesloten voetring had gehad, was het legaal geweest om hem te houden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankneijts

Citaat van: gbeersma op maart 03, 2020, 10:35:42 AM
Legaal houden is in elk geval niet mogelijk. Of dit soort mensen een registratie bijhoudt weet ik niet.
In elk geval alle Europese soorten dienen geringd te zijn in gevangenschap. Deze gesloten voetringen kunnen alleen bij de NL Bond van Vogelliefhebbers besteld worden en kunnen in principe alleen bij jonge vogels tot ca n dag of 6 oud worden aangelegd. Ze worden geleverd in een reeks van 6 kleuren, per jaar in die reeks verschillend. Ze worden voorzien van inscripties voor het kweekjaar, kweeknummer (van de kweker), en volgnummer. Dus ja, zelfs "dit soort mensen" probeert orde in hun bestaan te scheppen ..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik heb geen ervaring met die gesloten ringen en daarom zou ik wel graag weten of die gemakkelijk van de poot zijn te verwijderen? Je zal hem dan moeten vernielen en dat zal nog wel lukken misschien maar je moet de vogel daarbij heel laten en dat is denk ik een stuk moeilijker.

Ik hou er in dit geval ook rekening mee dat dit wel een wilde vogel is die lijdt aan een extreme vorm van vogelpokken. Bij veldleeuwerik, de soort waarbij ik dit verschijnsel verreweg het vaakst heb vastgesteld (en waarvan uit onderzoek is gebleken dat het inderdaad om vogelpokken gaat), is het ernstigste wat ik heb gezien het verlies van nagels. Een complete voet, zoals bij de vink op de foto, heb ik in de praktijk nooit gezien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Henri van Dodeweerd

Als je de vogel in de hand hebt, kun je met een tangetje de ring wel doorknippen. En als je het pootje heel stil houdt, blijft die er wel aanzitten ;).

Maar zoveel moeite kan ik me niet voorstellen. Een steen erop of tegen de muur is een snellere (misschien wel vriendelijker) oplossing.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tekenaar

#11
Citaat van: frankneijts op maart 04, 2020, 09:28:47 AM
Dus ja, zelfs "dit soort mensen" probeert orde in hun bestaan te scheppen ..😎

Nou nou, een beetje respect mag ook wel. De een heeft een poes (die vogeltjes vangt), de ander een goudvis en de derde houdt vogels in een voliere. Allemaal kan het even legaal zijn en met evenveel respect voor dierenwelzijn worden gedaan. Dieren houden is gebaseerd op dezelfde liefde voor dieren als dieren observeren in het veld. Sterker nog, veel volierehouders zijn heel erg goed in het observeren van vogels (al dan niet in de voliere) omdat ze als geen ander het gedrag van hun vogels van dichtbij mogen zien. Mensen met belangstelling voor dieren worden steeds zeldzamer, die moet je koesteren.

(en ja er zijn ook hele foute dierenhouders maar er zijn ook mensen die vogeltjes vangen voor de pot en bijvoorbeeld sportvissers, maar dat gaat nu heel erg of topic)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Cygnus

#12
Vinken met een dergelijke schimmelinfectie aan de poot vang ik vrij regelmatig (in Estland). Soms zijn de infecties zo erg dat ik de vogel ongeringd weer loslaat. Het betreft volgens mij wilde vogels. Hier in Estland houdt echt helemaal niemand vogels in een voliere.

(Met dank aan Frank Neijts voor de juiste terminologie. In een eerdere versie schreef ik over een vergroeiing aan de poot). 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

egilio

Bij (wilde) stadsduiven zie je ook vaak dat ze een of meerdere tenen missen of zelfs op stompjes lopen, een dergelijk probleem komt niet alleen in volieres voor. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

frankneijts

Citaat van: tekenaar op maart 04, 2020, 11:10:04 AM
Citaat van: frankneijts op maart 04, 2020, 09:28:47 AM
Dus ja, zelfs "dit soort mensen" probeert orde in hun bestaan te scheppen ..😎

Nou nou, een beetje respect mag ook wel. De een heeft een poes (die vogeltjes vangt), de ander een goudvis en de derde houdt vogels in een voliere. Allemaal kan het even legaal zijn en met evenveel respect voor dierenwelzijn worden gedaan. Dieren houden is gebaseerd op dezelfde liefde voor dieren als dieren observeren in het veld. Sterker nog, veel volierehouders zijn heel erg goed in het observeren van vogels (al dan niet in de voliere) omdat ze als geen ander het gedrag van hun vogels van dichtbij mogen zien. Mensen met belangstelling voor dieren worden steeds zeldzamer, die moet je koesteren.

(en ja er zijn ook hele foute dierenhouders maar er zijn ook mensen die vogeltjes vangen voor de pot en bijvoorbeeld sportvissers, maar dat gaat nu heel erg of topic)

Ik ben bang dat je m'n bijdrage niet goed begrepen hebt Paul: ik reageerde n tikje ironisch op de bijdrage van gbeersma erboven die de term "dit soort mensen" introcuceerde .. 😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Cygnus op maart 04, 2020, 13:12:20 PM
Vinken met dergelijke vergroeiingen aan de poot vang ik vrij regelmatig (in Estland). Soms zijn de vergroeiingen zo erg dat ik de vogel ongeringd weer loslaat. Het betreft volgens mij wilde vogels. Hier houdt echt helemaal niemand vogels in een voliere.

Hier is geen sprake van een vergroeiing Trinus maar van een vergevorderde schimmelinfectie ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: egilio op maart 04, 2020, 13:49:59 PM
Bij (wilde) stadsduiven zie je ook vaak dat ze een of meerdere tenen missen of zelfs op stompjes lopen, een dergelijk probleem komt niet alleen in volieres voor.

t Is iets meer dan alleen n teentje kwijt Egilio ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 04, 2020, 09:39:57 AM
Ik heb geen ervaring met die gesloten ringen en daarom zou ik wel graag weten of die gemakkelijk van de poot zijn te verwijderen? Je zal hem dan moeten vernielen en dat zal nog wel lukken misschien maar je moet de vogel daarbij heel laten en dat is denk ik een stuk

Gewoon een kwestie van het juiste gereedschap (zaagje, tangetje of schaar), nauwkeurig werken en een beetje geduld ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

tekenaar

#18
Citaat van: frankneijts op maart 04, 2020, 14:28:22 PM
Citaat van: Cygnus op maart 04, 2020, 13:12:20 PM
Vinken met dergelijke vergroeiingen aan de poot vang ik vrij regelmatig (in Estland). Soms zijn de vergroeiingen zo erg dat ik de vogel ongeringd weer loslaat. Het betreft volgens mij wilde vogels. Hier houdt echt helemaal niemand vogels in een voliere.

Hier is geen sprake van een vergroeiing Trinus maar van een vergevorderde schimmelinfectie ..

Vogelpokken worden veroorzaakt door een virus. Alleen is het beeld wat ik ken van vogelpokken wat anders (grote gele zwellingen en bulten op de tenen, op de oogleden en aan de basis van de snavel: daar waar steekmuggen 's nachts toeslaan). Ik ken dat van gehouden vogels (kanaries, exotische vinkachtigen) en kan me goed voorstellen dat de ziekte bij inheemse vogels een meer chronisch verloop heeft en er anders uitziet,
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/