Eublemma cochylioides nieuw voor La Palma ?

Gestart door Arp, maart 08, 2020, 01:06:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Vlindervinders,

Een paar weken geleden fotografeerden we dit uiltje op een tuinlamp in een bungalowparkje op La Palma (Canarische Eilanden). Na wat gezoek lijkt het beestje volgens ons het meest op Eublemma cochylioides, maar die is volgens Biota nog niet van La Palma bekend.

Is ons vermoeden van de soort juist en hebben we een "nieuw voor La Palma", of zitten we weer eens heerlijk mis te kleunen?

Het betreft deze waarneming:
Eublemma cochylioides gezien op 2020-02-10 Spain - La Palma - Los Llanos de Aridane
Foto's Arp:



Foto's Jeanette (van deze waarneming):




bij voorbaat dank Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Met de soort zit je naar mijn idee wel goed, maar ben geen kenner in die omgeving :angel:
Zowel op de site die jij vermeldt als op observation.org en gbif zijn inderdaad geen waarnemingen op La Palma. Echter hier https://fauna-eu.org/cdm_dataportal/taxon/828448fb-1d68-4363-884a-b71eb385ddf1 wordt E. cochylioides wel als op La Palma voorkomend aangegeven. Nu weet ik niet precies welke bronnen zij gebruiken, maar volgens mij Fauna Europaea wel redelijk te vertrouwen :rolleyes:
Eventueel zou je ze hierover kunnen benaderen: misschien is het wel een foutje of was het een waarneming zonder bewijs en zijn jullie inderdaad de eerste die deze soort hier heeft gezien. Maar heel onwaarschijnlijk lijkt het me ook niet dat ie hier voorkomt
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

allereerst hartelijk dank voor het meekijken en voor de bevestiging :)

Fauna Europaea heeft als "kleinste entiteit" voor het gebied de Canarische Eilanden als geheel, en daarvan is zeker wel bekend dat de soort er voorkomt, maar zoals je ziet op het kaartje van de biodiversiteitsite van de Canarische Eilanden zelf (een voortzetting van de PDF-soortenlijsten waarvan de laatste in 2010 verscheen) is het Eiland La Palma daar nog blanco.

Inderdaad zeker niet onverwacht dus, maar evengoed wel lollig. Met Biota had ik afgesproken dat ik ze een zwik foto's zou aanleveren voor soorten die nog geen foto hebben op de site, samen met vindplaatsgegevens, dus dan gaat deze gewoon mee  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Leuk, in dat geval gefeliciteerd :duim:
Mooie soort ook dus leuke aanwinst ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Danks Rayan - mooi vlindertje inderdaad maar erg matige foto's ... doorgaans besteed ik niet genoeg aandacht aan vlinderfoto's en als het dan wat "geinigs" blijkt te zijn heb je daar natuurlijk achteraf weer spijt van  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)