Vleermuis Corsica

Gestart door Rick van der Weijde, maart 04, 2020, 15:15:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Geen Grijze Grootoorvleermuis, maar wat dan wel?
Een Myotis?
Meer foto's volgen / beschikbaar.


I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://france.observation.org/waarneming/view/180248437
Grey Long-eared Bat - Plecotus austriacus observed at 2019-09-24 France - Corse - Évisa
Photos:


thanks in advance Rick van der Weijde
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rob Koelman

Lijkt me een van de baardvleermuizen. Qua determinatie een lastige groep...
Met vriendelijke groet, Rob

Rick van der Weijde

Dank Rob. Zoals gezegd heb ik nog meer foto's. Bepaalde diagnostische kenmerken waar ik naar op zoek moet?
Ga daar or omstandigheden overigens niet op korte termijn aan toekomen, maar zal die later plaatsen als de gelegenheid er is.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rob Koelman

Citaat van: Rick van der Weijde op maart 04, 2020, 19:09:32 PM
Dank Rob. Zoals gezegd heb ik nog meer foto's. Bepaalde diagnostische kenmerken waar ik naar op zoek moet?
Ga daar or omstandigheden overigens niet op korte termijn aan toekomen, maar zal die later plaatsen als de gelegenheid er is.

Zoals gezegd een (erg) lastige groep, zelfs in de hand. Of je er met alleen foto's uit gaat komen is dus maar de vraag. Mogelijk kan op grond van de bekende verspreiding van de soorten van deze groep iets gezegd worden over de id van dit exemplaar. Met een beetje mazzel komt er op Corsica maar één baardvleermuis-soort voor...
Met vriendelijke groet, Rob

Rick van der Weijde

Rob, eindelijk tijd om hier weer even mee verder te gaan.
Welke soorten reken jij tot 'de baardvleermuizen'. Van M mystacinus, M aurascens, M hajastanicus, M nipalensis en M Brandts komt volgens mijn literatuur alleen de eerste op Corsica voor. Dit zijn de soorten waarvan ik online danwel in de literatuur vindt dat die tot het baardvleermuizen complex worden gerekend. Mis ik er dan nog?

Andere Myotis soorten waarvan ik vind dat die op Corsica voorkomen, zijn M punicus, M emarginatus, M nattereri, M bechsteinii, M capaccinii en M daubentonii. Die worden kennelijk echter niet tot 'de baardvleermuizen' gerekend?

Is het daarmee aannemelijk genoeg dat het hier om M mystacinus zou gaan?

Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

Hoi Rob,

Ik zie nu pas dat mijn waarneming door een admin reeds is aangepast en gevalideerd alszijnde M. mystacinus.
Dank voor het meedenken.

Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rob Koelman

Citaat van: Rick van der Weijde op maart 24, 2020, 20:34:23 PMWelke soorten reken jij tot 'de baardvleermuizen'. Van M mystacinus, M aurascens, M hajastanicus, M nipalensis en M Brandts komt volgens mijn literatuur alleen de eerste op Corsica voor. Dit zijn de soorten waarvan ik online danwel in de literatuur vindt dat die tot het baardvleermuizen complex worden gerekend. Mis ik er dan nog?

Bij de baardvleermuizen hoort ook nog Myotis alcathoe.


Citaat van: Rick van der Weijde op maart 24, 2020, 20:34:23 PMAndere Myotis soorten waarvan ik vind dat die op Corsica voorkomen, zijn M punicus, M emarginatus, M nattereri, M bechsteinii, M capaccinii en M daubentonii. Die worden kennelijk echter niet tot 'de baardvleermuizen' gerekend?

Klopt.


Citaat van: Rick van der Weijde op maart 24, 2020, 20:34:23 PMIs het daarmee aannemelijk genoeg dat het hier om M mystacinus zou gaan?

Ik neem aan dat de admin die de waarneming op Myotis mystacinus heeft gezet (Nils Bouillard) dit heeft gedaan op grond van de bekende verspreiding van baardvleermuizen op Corsica.
Met vriendelijke groet, Rob

Rick van der Weijde

M alcathoe inderdaad ook. Had ik wel gezien, maar ben kennelijk onvolledig geweest in mijn opsomming. Volgens mijn gidsje ook niet op Corsica. Hoe dan ook vertrouw ik in deze op de admin.


Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Douwe van der Ploeg

Ik zou voor alcathoe ook een lichter, iets meer spits en omhooggewipt snuitje verwachten, maar inderdaad lastige groep, en dat zijn best subjectieve kenmerken (heb die ook nog nooit in de hand gehad, dus praat alleen op basis van wat ik van foto's heb gezien).
Douwe van der Ploeg

Rick van der Weijde

#9
En nu door Nils aangepast naar en goedgekeurd als M. emarginatus.
Daarom toch ook nog enkele aanvullende foto's geplaatst (is daarmee overigens wel weer van goedgekeurd af).
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rob Koelman

#10
Ingekorven it is! (Goed gezien door Nils)

Met name de tweede foto (van de drie nu) laat goed de forse snuit zien die bij baardvleermuizen ontbreekt. Ook is op de foto's de typische oorvorm - waaraan de ingekorven vleermuis zijn naam dankt - goed te zien. Als je het eenmaal weet... Ik ken deze soort beter van de winterslapende exemplaren, en dan zien ze er toch weer anders uit.

Hieronder nog even de twee nieuw toegevoegde foto's. In dit verband de opmerking om van dieren uit 'lastige soortgroepen' - waaronder vleermuizen - altijd gelijk meerdere foto's te plaatsen. Maakt determinatie vaak een stuk eenvoudiger...


Met vriendelijke groet, Rob

Rick van der Weijde

Citaat van: Rob Koelman op maart 27, 2020, 13:27:41 PM
Hieronder nog even de twee nieuw toegevoegde foto's. In dit verband de opmerking om van dieren uit 'lastige soortgroepen' - waaronder vleermuizen - altijd gelijk meerdere foto's te plaatsen. Maakt determinatie vaak een stuk eenvoudiger...

Dank Rob, voor de bevestiging.

Eens ook met je opmerking over direct meerdere foto's plaatsen. Door omstandigheden kwam het daar dit keer echter niet van.

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Douwe van der Ploeg

Haha, weer leuk op t verkeerde been gezet  ;D
Douwe van der Ploeg