Torenvalk of Kleine Torenvalk

Gestart door janvandersluis, maart 01, 2020, 12:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

janvandersluis

Goedemiddag,
Gisteren heb ik in Zeeuws Vlaanderen, vlak bij de Belgische grens, een vrouwtje Torenvalk gefotografeerd.
Het viel mij tijdens het fotograferen op dat ie klein(er) was dan een Torenvalk die ik doorgaans fotografeer.
Ik heb op internet de Torenvalk en de Kleine Torenvalk vergeleken maar de duidelijke kenmerken tussen het verschil kan ik niet zien.
Tevens viel het mij op dat deze Torenvalk steeds op het fietspad ging zitten en daar kennelijk eten zocht. Insecten?
Misschien kan een expert dit wel zien. Het zou jammer zijn als dit er toevallig één is en ik daar niet op reageer. Je weet maar nooit.
Alvast bedankt voor jullie info en dat is voor mij dan ook weer een leermoment.
Jan.
https://waarneming.nl/observation/185994525/




Wil

Volgens mij een gewone torenvalk.
Ik zie n.l. zwarte nagels en een kleine torenvalk heeft volgens mij witte nagels.
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

frankneijts

Citaat van: Wil op maart 01, 2020, 13:08:42 PM
Volgens mij een gewone torenvalk.
Ik zie n.l. zwarte nagels en een kleine torenvalk heeft volgens mij witte nagels.

Inderdaad en in deze hoedanigheid is het verschil in nagelkleur een heel goed kenmerk. Bij vogels met ogenschijnlijk lichte nagels is het echter oppassen omdat ook gewone Torenvalken weleens lichte nagels (lijken te) hebben. Wel begrijpelijk hoor dat Jan er ook met goede info niet goed uit kwam: de ID van wijfjes torenvalken is 1 van de lastigste in de Europese avifauna. Kleine is in NW-Europa echter extreem zeldzaam.




Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

#3
Citaat van: frankneijts op maart 01, 2020, 17:36:18 PM
Inderdaad en in deze hoedanigheid is het verschil in nagelkleur een heel goed kenmerk. Bij vogels met ogenschijnlijk lichte nagels is het echter oppassen omdat ook gewone Torenvalken weleens lichte nagels (lijken te) hebben. Wel begrijpelijk hoor dat Jan er ook met goede info niet goed uit kwam: de ID van wijfjes torenvalken is 1 van de lastigste in de Europese avifauna. Kleine is in NW-Europa echter extreem zeldzaam.
En in deze tijd van het jaar zelfs nog zeldzamer aangezien de kleine torenvalk in zuidelijk Afrika overwintert.

Wat de vogel telkens op de weg zocht zou ik niet weten Jan. Torenvalken eten heus wel insecten maar die zijn er op dit moment nog amper. Regenwormen lusten ze ook en mogelijk was hij daarnaar op jacht.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

janvandersluis

Bedankt allemaal. Geen Kleine dus.