Mystery geluid 's avonds 's / nachts

Gestart door ewoutx, februari 25, 2020, 11:36:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

ewoutx

Geen idee waar deze vraag te plaatsen... maar weet iemand om welke vogel het gaat?

Sinds een jaar ben ik op een vogel geluid beginnen letten 's avonds / 's nachts, dat ik overal hoor, toch in Belgiƫ. Heel benieuwd wat het kan zijn. Het is een kort 'Srii' of 'Tsrii', het heeft vaag iets weg van een gierzwaluw, maar is het dus zeker niet. Meestal eenmaal kort te horen, met tussen pauzes van een tiental seconden of langer. Ik zag al tweemaal een merel wegvliegen van de plaats waar ik het hoorde, maar vaak lijkt het uit de lucht te komen. Vliegen merels 's nachts? Kan dit geluid ook niet terugvinden bij opnames van merels, meestal komt de mooie zang naar voor als je daar op zoekt... Gewoon eens buiten wandelen s' avonds als je het wil horen.

Ter info: ik was telkens nuchter!

OJGoreng

#1
Merels kunnen inderdaad zo'n geluid maken, hoor bijvoorbeeld deze opname ("nocturnal flight call"), of dit type alarmroep dat je bijvoorbeeld uit een struik kunt horen komen als er een kat rondloopt. Koperwieken maken overigens ook een geluid dat zich zo laat beschrijven. In elk geval tijdens de trek vliegen merels en koperwieken inderdaad 's nachts.
Met vriendelijke groet, Zainal

ewoutx


OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

ewoutx

Het is inderdaad ook vaak een koperwiek die ik hoor, er zit wel degelijk een verschil in.

OJGoreng

Als je het 's nachts vanuit de lucht hoort is koperwiek tijdens trek inderdaad waarschijnlijker. Dat geluid is wat ijler.
Met vriendelijke groet, Zainal

HJDT

Er vliegen inderdaad veel meer Koperwieken dan Merels over 's nachts maar ik zou ze zeker niet zeldzaam willen noemen. Zie bijvoorbeeld deze nachtopname van vorig jaar. Heel wat Merels!!!

https://trektellen.nl/count/view/2298/20181104
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.