Onbekende roofvogel. Amazonegebied Peru

Gestart door jossimons, februari 26, 2020, 20:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jossimons

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/185868715
Unidentified bird - Aves indet. observed at 2020-02-23 Peru - Saquena
Photos:


Comments:
Boottocht over Yarapa river, Cumbaceba lake en Viscayali river. Gids Raul Isuiza Naro.

Ik vind geen enkele roofvogel met deze kleuren op de bek en met een bruinrode vlek tussen bek en oog.
thanks in advance Jos Simons

herbert74

Ik denk aan een caracara; red throated? black? weet niet welke daar precies voorkomen

groet

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

janvdbrugge

Uit Eagles, Hawks and Falcons of the World, vol.2, p.728, van Leslie Brown and Dean Amadon, haal ik deze gegevens voor:
Daptrius americanus, Red-throated Caracara

Eye deep red to brown, naked cheeks and bare throat red; bill straw yellow with leaden-coloured cere; legs and toes bright orange-red.
[. . .] With its chicken-like yellow bill, brightly coloured legs and face, social habits and raucous cries, this bird is most apt to be confused with the arboreal gallinaceous Cracidae. One naturalist relates how he plunged through thorny, tick-infested thickets in pursuit of what he thought were succulent curassows, only to find that he had felled three or four 'great, black, stinking, red-legged hawks.'

Ik vertaal 't meteen maar even: Ogen diep rood tot bruin, onbevederde wangen en kale keel rood; snavel strogeel met loodkleurige washuid; poten en tenen helder oranjerood. [. . .] Met zijn kip-achtige gele snavel, helder gekleurde poten en gezicht, groepsgedrag en rauwe roep, lijkt deze vogel gemakkelijk te verwarren met de boombewonende hoenderachtige Cracidae [= Hokko's]. Eén natuurvorser vertelt dat hij zich moeizaam een weg baande door stekelig struikgewas vol met teken, in een achtervolging van vermeende sappige hokko's, en uiteindelijk moest vaststellen dat hij drie of vier 'grote, zwarte, stinkende, red-legged hawks had neergelegd.'

Nou, dat kan niet missen: de vogel van de foto ziet er door de kop- en snavelvorm en snavelkleur ook wel 'n beetje hoenderachtig uit, en de beschrijving is behoorlijk nauwkeurig met wat er aan kleuren te zien is. Herbert had 't dus goed gezien. De Braziliaanse naam is Caracará-cancã, in Venezuela heet de soort Chupacacao vientriblanco (= witbuik-cacaozuiger!)
Groeten, succes,
Jan van der Brugge

Rutger Koperdraad

Red-throated Caracara inderdaad.

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.