Vreemde wildgroei op oude Plataan? Bastwoekerziekte of...?

Gestart door Josee, februari 25, 2020, 21:51:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Vandaag zag ik deze vreemde uitgroei op een plataan aan een Singel in Rotterdam. Ik schat dat het een doorsnede heeft van ca. 15 cm. Het maakt me nieuwsgierig. Is het inderdaad een woekering of zag ik iets speciaals?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/185840200/.
1 Plataan spec. - Platanus spec. veldwaarneming
datum: 2020-02-25
locatie: Rotterdam - Blijdorp (wijk) (ZH)

foto's:





°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rob Koelman

Doet wel iets denken aan het anamorfe stadium van de berkenweerschijnzwam (Inonotus obliquus). Maar die groeit alleen op berk (Betula).

Op platanen komt o.a. de verwante ruige weerschijnzwam voor (I. hispidus), maar ik vind geen afbeeldingen van een anamorf stadium.

Misschien toch een schimmel (?). Probeer daarom eens op het paddenstoelenforum.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Groet, Hannie

Josee

Dank voor jullie hulp Rob en Hannie. Ik kende de naam 'Warrelknoest' niet maar ze zijn me niet onbekend. Is deze daar niet te mooi symmetrisch voor opgebouwd? Ook mijn zoektocht naar zwammen op Platanen loopt dood en over het anamorf stadium heb ik geen enkele kennis. Wellicht is er een admin die deze zou willen verplaatsen naar het paddenstoelenforum, zodat ze mee kunnen lezen wat er hier al gezegd is?

Alvast dank en fijn weekend gewenst,
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Een goede zondagmorgen allen. Ik zie dat er heel veel mensen naar deze 'woekering' op Plataan hebben gekeken, maar het blijft stil... Heeft het zin nog eens te gaan kijken hoe het zich ontwikkeld heeft? Of is het toch gewoon een Warrelknoest?

Ik wens iedereeen alle goeds en ons allen zo spoedig mogelijk betere tijden  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers