Ooievaar met ELSA-ring in Duitsland

Gestart door Rob Koelman, februari 20, 2020, 21:54:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Vorig jaar bij Düffelward (iets over de grens bij Millingen aan de Rijn) een ooievaar met een Nederlandse ELSA-ring gefotografeerd. De code op de ring was echter niet compleet af te lezen door de aanwezigheid van aangekoekte modder of uitwerpselen.

Te lezen is ?LA ?E513. Het eerste vraagteken lijkt me zo goed als zeker een N, oftwel NLA. Het tweede vraagteken moet een cijfer zijn. Ik heb al eens een code uit de 1EXXX-serie afgelezen, maar ik vermoed dat ondertussen de 2EXXX-serie ook al in gebruik is genomen en mogelijk zelfs al de 3EXXX-serie. Als de serie 2EXXX nog niet in gebruik is, dan wordt het automatisch 1E513. Kan iemand hier iets over te zeggen?

https://observation.org/waarneming/view/185666602
Ooievaar - Ciconia ciconia gezien op 2019-04-16 BRD - Düffel - Düffelward-Donsbrüggen

Foto's:

Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ha Rob,

die N is zeker want op elke Nederlandse ELSA ring staat de code NLA. Voor de letter in het ringnummer moet inderdaad een nummer staan maar dat is helaas onleesbaar geworden. En informatie over welke series al zijn uitgegeven en welke niet kan alleen de ringcentrale geven. Vragen staat vrij maar of je antwoord krijgt durf ik niet te garanderen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Goede tip. De ringcentrale vragen of de serie 2EXXX in april 2019 al in gebruik was lijkt mij inderdaad de meest praktische weg. Ga ik gewoon proberen...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op februari 21, 2020, 13:39:02 PM
Goede tip. De ringcentrale vragen of de serie 2EXXX in april 2019 al in gebruik was lijkt mij inderdaad de meest praktische weg. Ga ik gewoon proberen...
Het antwoord op die vraag kan ik je geven: ja. Je kunt beter vragen of de serie 2E510-520 al gebruikt is. Of anders 1E of 3E met dezelfde cijfers erachter. Mogelijk zijn er dus meerdere series in omloop waartoe deze ring kan behoren. Dat zou jammer zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Ik kreeg zo'n beetje per omgaande een reactie van Miriam Merkelbach van het Vogeltrekstation. Ze zijn momenteel al bezig met de uitgifte van de 6EXXX-serie! De code op de door mij waargenomen ring is daardoor uiteindelijk niet te bepalen.

Ik ga nog een poging doen via een in Kranenburg wonend lid van de Arbeitsgemeinschaft Weißstorch in NRW, om te kijken of deze de waargenomen ooievaar misschien kent.

Met vriendelijke groet, Rob

Jeroen Nagtegaal

Ik heb de meeste nesten in de regio in beeld gehad in 2015, maar in de directe omgeving was toen geen bezet nest aanwezig.
Mij is deze vogel ook niet bekend.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com