Meniezwammetje

Gestart door Arno van Stipdonk, januari 29, 2006, 18:20:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Naar aanleiding van enkele reacties op mijn waarneming van het Gewoon meniezwammetje hierbij de vraag wat dit wel kan zijn:

Waarneming

De suggestie van Dinant dat het waarschijnlijk een slijmzwam spec. betreft betwijfel ikzelf om heel eerlijk te zijn.
Ik denk zelf nog steeds dat het om de perfecte vorm van Gewoon meniezwammetje gaat. De zwammetjes kwamen echt uit het hout naar buiten toe, bij slijmzwammen heb ik dat nog nooit gezien.
Wat wel afwijkend is, is dat de zwammetjes niet in mooie rondjes groeit.

Hierbij nog enkele foto's die misschien iets meer duidelijkheid scheppen:




Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk

#4
Deze foto is van het internet en de vorm van de zwammetjes is ook zo onregelmatig. Misschien ligt het aan de houtsoort waarop het zwammetje groeit?

Marian van Bert

#5
Hoi Arno,

Volgens mij gaat het hierbij ook niet om slijmzwammen. Wat het wel is weet ik niet maar ik heb 8 januari ook dergelijke bolletjes gefotografeerd op de stam van een omgevallen eik. Helaas zijn de bolletjes zo klein dat ik geen scherpe opname kon maken. Ik ga nog wel een keer kijken wat er van geworden is als de vorstperiode is afgelopen. :rolleyes:

Arno van Stipdonk

Hallo Marian,

De bolletjes waren inderdaad erg klein, ik denk dat ik morgen ook nog maar eens ga kijken! :)  

Corryabbink

Hier ook nog een foto van mij. Dit is m.i. Gewoon meniezwammetje.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#8
Hier zie je een mooi voorbeeld van het perfecte en imperfecte stadium.

Op de foto van Arno zie je dit ook. (zie berichtje Deze foto is van het internet en de vorm van de zwammetjes is ook zo onregelmatig. Misschien ligt het aan de houtsoort waarop het zwammetje groeit?)

Dinant Wanningen

Hoi,

Inderdaad ze groeien door het hout dus geen myxomyceet ,dan toch een Nectria ik vond de kleur zo intens rood voor een perfecte Nectria Cinnabarina.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Mooi, weer een raadsel opgelost. Bedankt voor alle reacties!

Dinant Wanningen

Hoi,

Groeide ie toevallig niet op een ziekteplek van een Beuk.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Hoi Dinant,

Ben gisteren nog even teruggeweest, weet niet precies wat voor soort boom het is, maar volgens mij zeker geen beuk. Heb nog een foto gemaakt van de stam:

Dinant Wanningen

Hoi,

Zo te zien een Wilg ,ook te zien geen ziekte gezwel op beuk was dit wel het geval gewezen dan had Nectria dilissima in aanmerking kunnen komen helaas
Groet ,Dinant


Dinant Wanningen

Hoi,

Nog een laatste keer omdat ie mij te klein lijkt voor een Nectria cinnabarina dus dacht ik aan Nectria coccinea bloedrood meniezwammetje.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Hoi Dinant,

Om heel eerlijk te zijn was dat de eerste soort waar ik zelf ook aan dacht.
Wel grappig dat je er op terug blijft komen, kan ik wel waarderen. :duim: Leuk dat je ons zo uitgebreid probeert te helpen bij het determineren.

Toen ik begin deze week ben teruggeweest heb ik wat materiaal meegenomen. Zal het morgen eens onder de micro leggen en foto's maken.  


Arno van Stipdonk

#16
Nou, heb wel wat foto's kunnen maken onde de micro.
Als ik de sporen vergelijk met foto op het internet van Gewoon meniezwammetje, dan komen deze toch niet helemaal overeen.
Sporen zijn ongeveer 14 µm lang en 6 µm breed (microscoop moet wel nog geëikt worden).

vergroting 400x

Arno van Stipdonk

#17
1000 x

Arno van Stipdonk

#18
vergroting 1000 x

Arno van Stipdonk

#19
foto van het net van Gewoon meniezwammetje.
De vorm van de sporen is wel gelijk, maar de ronde kernen zie ik niet terug.

Arno van Stipdonk

Foto van Bloedrood meniezwammetje:

Arno van Stipdonk

#21
Nog een foto van mijn waarneming, nu erg uitvergroot.
Volgens boek van Keizer is de papil donkerrood, maar dat zie je ook niet echt terug in de foto hierboven. De groeivorm van Gewoon meniezwammetje: in framboosachtige groepjes door de schors. Bij Bloedrood meniezwammetje: alleenstaand op kaal hout of breken in groepen door de schors.

De foto's van de sporen geven me ook niet echt duidelijkheid, waarschijnlijk mede doordat ik nog niet de juiste literatuur heb?

Mijn conclusie tot nu toe: De soort lijkt toch iets meer op Bloedrood meniezwammetje maar echte duidelijke aanwijzing dat het deze soort is heb ik nog niet.

fungi_nl

Eerst genoemde lijkt mij meer het gewone en de tweede het bloedrode meniezwammetje.

Arno van Stipdonk

CiteerEerst genoemde lijkt mij meer het gewone en de tweede het bloedrode meniezwammetje.
Hallo John,

Sorry, maar ik begrijp niet welke je nu precies bedoelt. :blink:   :)  

fungi_nl

De foto uit het eertse bericht lijkt mij de gewone en de foto uit jouw tweede bericht lijkt mij het bloedrode meniezwammetje (induitsland heet deze Scharlachrotes Pustelpilchen)

Arno van Stipdonk

#25
Maar dat zijn 2 exemplaren die vlak bij elkaar zaten op dezelfde stam.

fungi_nl

Kleurverschil door de camera wellicht wat mij verwarde?

Arno van Stipdonk

CiteerKleurverschil door de camera wellicht wat mij verwarde?
Dat zou natuurlijk goed kunnen, er zit inderdaad wel wat verschil in kleur. :)  

fungi_nl

moeilijke quest.
Net in de G.B gekeken.
Anders stuur je het op naar, ik zag dat je geen brabo meer bent, naar de consul van Limburg, P.H. Kelderman. Adres staat op de website.
Wellicht kan hij het op naam brengen?

Arno van Stipdonk

#29
Oke, bedankt voor de moeite John! :duim:
(woon wel in Limboland, maar blijf toch een Brabo. Gaat er niet meer uit maar da witte ge wel)