Onbekende paddenstoel

Gestart door chrispy, februari 24, 2020, 16:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,

Ik heb deze paddenstoel gefotografeerd op 25-08-2017 in het Kralingse bos in Rotterdam. Hoogte 2 cm, hoed diameter 2 cm, steel lengte 2 cm diameter 2 mm, geur gronderig. De hoed en steel hebben een oranje-achtige kleur, de lamellen zijn lichter, beige-achtig. De steel is hol en heeft vlak onder de hoed een kleine ring. De lamellen staan redelijk verspreid en hebben waarden L: 32, l: 3-(7). De sporee is oranje/bruin en de sporen in water meten 7.8-9.8 x 4.9-5.9 µm, Q: 1.4-1.6 gem 1.5. Ik denk dat ze met wratten bezet zzijn maar de resolutie van mijn microscoop is niet hoog genoeg om een duidelijk beeld te geven.
Kent iemand deze paddenstoel ? Alvast bedankt, Chris

Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

ridderzwam

kijk eens, Chris, of je  Kraagmosklokje vindt matchen...

groet,
Ria.

chrispy

Beste Ria,

Bedankt voor jouw reactie, ik heb eerlijk gezegd nog nooit van het Kraagmosklokje gehoord en hij komt ook in geen van mijn (twee :-)) paddenstoelenboeken voor, wat kan verklaren dat ik hem niet gevonden heb.
Ik ga er direct achteraan ,je hoort nog van me.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Kijk ook eens of er jouw boeken het Bundelmosklokje staat.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Ria en Henk,
Beide genoemde soorten lijken inderdaad erg veel op elkaar. Het grootste verschil is dat op de door mij gemaakte foto's van het bundelmosklokje (BM) geen ring te vinden is, wat ook op de foto's van waarneming het geval is. In Waarneming is bevat in ieder geval 1 foto van het Kraagmosklokje (KM) een ring.

Resultaten metingen, gemeten: Hoed diameter 2 cm, steel lengte 2 cm diameter 2 mm Pilze der Schweiz voor KM Band 5 pagina 312 hoed diameter 1-1.5 cm. steel  lengte 1.5-2 cm, diameter 2-2.5 mm. Lamellen gemeten
L: 32 l: 3-7 Pilze der Schweiz L: 18-23 l: 3-5. Sporee roestbruin, sporen gemeten 7.8-9.8 x 4.9-5.9 µm Q: 1.4-1.6 , Pilze der Schweiz 8-10 x 4.9-6 µm Q: 1.5-1.8.

Dit klopt allemaal erg mooi en vooral de aanwezigheid van de ring overtuigd mij dat ik met een Kraagmosklokje te maken heb.

Gaan jullie hiermee akkoord of zie ik nog iets over het hoofd ?, groeten en bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

chrispy

Beste Ria en Henk,

Vrienden van mij hebben me foto's toegestuurd van wat zij Bundelmosklokjes vinden met een kleine (bruine) ring. De steel is meestal radiair gestreept en donkerbruin.
Kunnen jullie me vertellen wat nu de echte karakteristieke verschillen zijn tussen beide paddenstoelen ?

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Kraagmosklokje (Galerina autumnalis) en Bundelmosklokje (Galerina marginata) zijn macroscopisch en microscopisch niet met zekerheid van elkaar te onderscheiden. De soms aangedragen verschillen (bv. de dikte van de gelatineuze laag op de hoed) zijn vaak door overgangen niet te handhaven. Alleen moleculair onderzoek kan de vraag beantwoorden of het hier een zeer variabele soort betreft, of dat we te maken hebben met een soortencomplex van sterk op elkaar gelijkende soorten. Wat de ring betreft, deze is zeer vergankelijk en o.a. afhankelijk van de leeftijd duidelijk aanwezig of praktisch verdwenen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Hek (en Ria uiteraard).
Bedankt voor je duidelijke antwoord, ik ben eerlijk gezegd tot dezelfde conclusie gekomen. Ik heb tussen 2013 en nu 7 maal mosklokjes gefotografeerd. Ik heb zoveel mogelijk gegevens in een excel sheet gezet. Aan de hand van de data in Pilze der Schweiz lijkt het alsof de afmetingen van het Kraagmosklokje wat kleiner zijn dan die van het Bundelmosklokje. Er zijn echter veel meer metingen nodig om dit te kunnen bevestigen. Ik zal in ieder geval ook andere boeken raadplegen en zien of deze dit ondersteunen. Het lijkt er op dat de species van deze sessie behoren tot het Kraagmosklokje maar met een zeer grote onzekerheidsfactor.

Voorlopig hou ik het bij de determinatie op "of".

Bedankt voor alle gedane moeite, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.