boompuist of iets anders?

Gestart door MirandaE, februari 23, 2020, 17:56:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

MirandaE

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/185757390/.
1 Boompuist - Postia ptychogaster
datum: 2020-02-21
locatie: Soesterberg - Vliegbasis Soesterberg (UT)

foto's:






MirandaE

OK, dank je Giel!
met groet, Miranda

wimperzwam

Op berk? Heb ik nog nooit gezien.

Mvgr.,
Henk Huijser.

MirandaE

Ja inderdaad op berk. Schijnt wel voor te komen volgens de verspreidingsatlas.
Ik ga komende tijd sowieso nog terug om te kijken hoe het zich ontwikkelt.
met groet, Miranda

rmorsink

Lijkt me geen boompuist te zijn. Groeiwijze en vorm komen ook niet overeen.
Wat het wel is durf ik niet te zeggen. Goed dat je teruggaat om er weer naar te kijken  :blink:

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

ridderzwam

Ronald, behalve dan die beperking dat op berk groeien slechts sporadisch voorkomt (?) , zie ik niet geen reden waarom dit geen Boompuist - Postia ptychogaster -  zou zijn.....
??

groet,
Ria.

ridderzwam

sorry, Ronald, taalkundig foutje in mijn zin van gisteren, moest zijn :"Ik zie geen reden (oftewel ik zie niet in) waarom dit geen Boompuist - Postia ptychogaster - zou zijn..."

groet,
Ria.

rmorsink

Hoi Ria,

Is niet erg hoor  :blink:.  Ik blijf erbij dat het geen boompuist kan zijn en is. Je ziet op de foto kleine afzonderlijke vruchtlichamen. Deze groeiwijze is niet hetzelfde als met de boompuist, ook de vorm niet.
De bovenkant van de vruchtlichamen zijn harig, maar een aantal korstzwammen heeft dat ook wel, en daar doet deze soort meer aan denken bijvoorbeeld.
Wellicht  kan Miranda het vruchtlichaam aansnijden of aanraken/knijpen.

Misschien dat Henk Huijser nog een aantal argumenten heeft  :blink: of het de soort kan zijn of juist niet.

Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

MirandaE

Ben vanmorgen teruggeweest naar de vermeende boompuist en heb nog wat foto's gemaakt.
Ook een kleine 'puist' door midden gesneden. De structuur is sponsachtig, geeft mee als ik er op druk.
Het is allemaal vrij nat. Als het wat droger wordt is het wellicht makkelijker om er meer van te zeggen ...?
met groet, Miranda

ps. hoop dat de foto's goed te zien zijn, kan maar met hele kleine resolutie uploaden.

rmorsink

Goed dat je bent teruggegaan Miranda  :blink:.

Het wordt er niet gemakkelijker op.

- Een boompuist (anamorf) is naar mijn idee niet sponsachtig aan de binnenzijde. Deze kun je zo pletten. (die valt denk ik af)
- Echter volgens de informatie van Verspreidingsatlas (wellicht vroeger een synoniem?) die heet: Oligoporus ptychogaster, als ook Tyromyces ptychogaster.
  Daarvan heb  ik een afbeelding gevonden die er wel op lijkt.
- De boompuist (teleomorf) zit op een kaaszwam, maar dan wil je ook eigenlijk graag de onderkant zien, of er buisjes te zien zijn.
  De doorsnede van jou zou dan wellicht een kaaszwam kunnen zijn. Maar ik twijfel daar wel aan  :rolleyes:.
Hieronder daarvan een foto gemaakt door: (Arterra Picture Library / Alamy Stock Phot) :


Verder doet me de groeivorm wat denken aan de Glazige buisjeszwam. Maar ik denk niet dat het die soort is.
Ik vind de haren apart als ook de groeivorm en heb dit zo nog nooit zo gezien bij een boompuist.
Al weet je dat de natuur niet volgens de boeken te werk gaat.

Misschien dat iemand anders wellicht suggesties heeft  :blink:


Groet,
Ronald. 
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

e.moors

Phlebia? Hyphodontia? Ik twijfel of je hier uit gaat komen nu. Misschien een tijdje volgen?
mvg. Eric

MirandaE

Veel dank voor alle reacties tot nu toe. Het is duidelijk ingewikkelder dan ik had gedacht :-)
Ik ga er nog eens op studeren adhv jullie suggesties en blijf kijken hoe het zich ontwikkelt. Hou jullie op de hoogte!
met groet, Miranda

paddenstoelenmonster

Beste Miranda, ik had je al verteld dat het lastig zou worden. Volgende week ben ik weer thuis en dan zal ik mijn zwammetjes op de berk ook opnieuw bekijken en meer in detail vastleggen. Vooral de bijgevoegde foto's uit de Verspreidingsatlas geven mooi aan dat er toch wel andere vormen kunnen voorkomen dan dat wat wij gewoonlijk op naaldhout vinden. Je blijft je inderdaad verbazen over de natuur
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

MirandaE

Ha Henk, ja je hebt me gewaarschuwd ... :-) Dit soort puzzels zijn toch eigenlijk het leukst. Ben benieuwd naar jouw zwammetjes op de berk, die lijken er ook wel op.
met groet, Miranda

paddenstoelenmonster

Hoi Miranda, ik ben weer bij mijn zwammetjes wezen kijhken, maar dat zijn toch zeker geen Boompuisten. Ze zijn nu keihard en behoorlijk verdroogd (maar dat waren ze al) ondanks alle regen. Ook totaal geen pluizigheid of zo te zien. zie:https://waarneming.nl/waarneming/view/184855820?_popup=1
onderstaand mijn plaatjes van gisteren.
Maar wat dit nu weer is???
Henk het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

MirandaE

Hoi bosmonster Henk :-),
Hm ja als ze keihard zijn is het toch iets anders, al lijkt het wel erg op 'mijn' niet-boompuisten als ik je foto's zie. Het is een vreemde zaak. Ik ben vandaag ook weer gaan kijken in Soesterberg. Ze zijn wat bruiner en droger geworden, minder pluizig, maar verder qua structuur nog precies hetzelfde: als ik erop druk, veert het mee, als zacht rubber. Geen boompuist, maar wat het wel is ....???
met groet, Miranda

paddenstoelenmonster

Hoi Miranda, dat is nu het leuke met natuur. Je blijft je verbazen en leert vrijwel elke dag weer wat nieuws!
Ik hoef echt niet van alles een naam te weten. Ook zonder dat geniet ik er van!
Soms komt die naam een paar jaar later pas, als je er meer van hebt gezien/gelezen etc.
Volhouden dus,
opa flits
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

MirandaE

Zo is het Henk! Een beetje mysterie maakt het juist leuk en interessant :-)