Zandhagedis?

Gestart door michel.wissink, april 28, 2008, 21:38:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

michel.wissink

Ik heb een waarneming met bijgaande foto's ingevoerd als zandhagedis vrouw.
Maar ik begin nu toch te twijfelen of het niet een levendbarende is. Bij mannetjes is haast geen twijfel mogelijk, maar de vrouwtjes...
Wie helpt me?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

michel.wissink

Close-up portret:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

vuurvlinder

Helaas ben ik nog maar een beginner, dus de kans is groot dat ik er naast zit. Gezien de tekening lijkt het mij een zandhagedis. De breedte van de kop doet mij een beetje twijfelen. :blink:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

michel.wissink

CiteerHelaas ben ik nog maar een beginner, dus de kans is groot dat ik er naast zit. Gezien de tekening lijkt het mij een zandhagedis. De breedte van de kop doet mij een beetje twijfelen. :blink:
Dan zitten we in 't zelfde schuitje!
Zijn er kenners die me kunnen vertellen waar ik op moet letten?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

kroonp

#4
Een kenner ben ik niet, maar ik heb wel sinds kort de veldgids amfibieën en reptielen  :)

Ik maak er een Levendbarende hagedis van.
Ik vind de kop niet zo stomp en kort als bij een Zandhagedis en de rug is lichter dan de flanken; wat bij de Zandhagedis precies andersom is.

Nu hoop ik natuurlijk dat ik het goed heb....
Groet

Peter Kroon

tekenaar

#5
't is een mannetje levendbarende dus jullie twijfel is terecht.

Het is lastiger uit te leggen waarom want hij heeft wel zandhagedis-achtige oogvlekjes op de rug. De eerste aanwijzing is de lichaamsbouw, daarvoor moet je eerst veel hagedissen zien om er "gevoel voor te krijgen": er is een subtiel verschil: levendbarende oogt "langer en slanker".

De hagedis heeft een brede staartwortel: dat maakt het een volwassen mannetje. Bij vrouwtjes is de staartwortel even breed als het erop volgende stukje staart. Mannetjes zandhagedis zouden iets van groene kleur moeten laten zien, zeker in het voorjaar. Deze hagedis is niet groen = levendbarende.

Wanneer je kijkt naar de manier waarop de rugvlekjes gerangschikt zijn is er ook een verschil: bij deze hagedis staan die verspreid over de hele rug. Bij zandhagedissen staan ze gegroepeerd in een brede donkere streep, midden over de rug. Wanneer levendbarende een "streep van vlekjes" midden op de rug hebben, is die steeds een stuk smaller als bij zandhagedis. Met foto's vergelijken kom je hier wel uit. Dus:

- vlekjes gelijkmatig verdeeld over de rug (niet in een streep in het midden van de rug) = levendbarende

-vlekjes in een brede streep midden op de rug = zandhagedis

- vlekjes in een smalle streep midden op de rug = levendbarende (en in Maastricht ook muurhagedis)

(Op de tweede foto is heel iets van een oranje randje van de buikkleur te zien: man levendbarende heeft een helder oranje buik, zandhagedis heeft een groenige (man) of wit-gele (vrouw) buik, en nooit een oranje buik - voor de volledigheid: vrouw levendbarende heeft een bleek gele tot bleek oranje buik)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

michel.wissink

#6
Dan zat ik er dus toch flink naast!
Ik ben geen reptielkenner - wel geïnteresseerd -  en wist alleen zéker dat het geen zandhagedis man was (het knalgroen is niet te missen, lijkt me). Door de schutkleur meende ik dat het een vrouwtje was van hetzij de levendbarende hetzij de zand.

Ik heb 3 van deze beestjes gezien het afgelopen weekend, maar heb er maar 1 kunnen fotograferen. Ik zal alle invoeringen aanpassen naar levendbarende, waarvan deze zeker man.
Bedankt Paul, voor deze uitgebreide en overtuigende toelichting!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60