Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Vleermuis op 45.5 khz

Gestart door robertknoops, mei 26, 2020, 23:12:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertknoops

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192502298/.
1 Vleermuis onbekend - Chiroptera spec. adult, batdetector
datum: 2020-05-26
locatie: Montfort - Reigershorst e.o. (LI)

foto's:


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/103026/
Geluid op 45.5 khz

Douwe van der Ploeg

Gezien de frequentie en het ritme zal het vast gewone dwergvleermuis zijn, maar eigenlijk valt het niet met zekerheid te zeggen. Zoals Rob eerder al aangaf: voor goede determinaties m.b.v. opnames zijn Time Expansion opnames nodig, en die kan je met je heterodyne detector gewoon niet maken.

Op dit moment is het natuurlijk lastig, maar ik raad je aan om t.z.t. met een locale vleermuiswerkgroep / knnv op excursie te gaan, om zo te leren wat soorten in het veld te herkennen. Op basis van verschillen in geluid op bepaalde frequenties, vliegbeeld, gedrag en ritme valt een aantal soorten redelijk goed te herkennen. Bij anderen zal je slechts tot genus of groep komen.
Douwe van der Ploeg

robertknoops

Hallo Douwe, Ja klopt dat had Rob inderdaad al gezegd, hmmmm dan heb ik eigenlijk ook helemaal niks aan de Magenta Bat5 detector als ik daar toch niks mee kan determineren (wat wel met info opvragen mijn vereiste was) dan heb ik €120 weggegooid. Weet je / jullie iets van bv de Baton Bat detector van €95 daar staat bij met de bijgeleverde Batscan software dat je kunt determineren of is dat ook niks. Verder zag ik bv de Bat Box IIID €200 staat ook bij gelijk te determineren. Jammer ik had mij hier zo op verheugd als je er niet mee kan determineren is het speelgoed en kan ik er niks mee. Bedankt voor je reactie en zal tzt een vleermuiswerkgroep gaan zoeken. Groeten, Robert

Douwe van der Ploeg

Ho, zo erg is het zeker niet! Je kan er absoluut meerdere soorten mee in het veld determineren, en speelgoed is het absoluut niet!
Het is echter alleen lastig om voor anderen op basis van opnames wat te zeggen, deze apparaten zijn echt bedoeld om buiten zelf mee te werken, niet om later ter controle op de computer te kijken. Daarom zeg ik ook: probeer met anderen mee te gaan, zodat je buiten kan leren hoe soorten live klinken bij welke frequenties, hoe geluid bij sommige soorten verandert als je met de frequentie speelt en bij anderen minder, en zo verder.

Vergelijk het met het verschil tussen een foto maken van een kever, en deze meenemen om het genitaal te bekijken onder de binoc, of een paddenstoel onder de microscoop bekijken. Veel soorten kunnen met relatief eenvoudig en goedkoop materiaal in het veld onderscheiden worden, maar voor sommige, lastigere soorten zal je meer kennis en duurder materiaal nodig hebben. Dat is ook niet erg, geniet van wat wel kan (best wel wat, met zo'n heterodyne detector!) en bijt je niet vast op de lastigere dingen die (nog) niet lukken. Een deel daarvan is ook ervaring opdoen, dan zal je ook merken dat je meer kan herkennen.
Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de vleermuis vloog, waar ie precies vloog (dicht bij een boom of toch een metertje boven op veld, bijvoorbeeld), hoe anders de vleermuis klonk bij 38, 42 en 45 kHz, of ie groot of klein was, en zo verder, waardoor het thuis achter de computer een stuk lastiger is om te zeggen dan wanneer ik naast je buiten zou staan.

Dus: ga lekker naar buiten, geniet van de beestjes, probeer verschillen in geluid, ritme, frequenties en zo verder te herkennen, en hopelijk kunnen er snel weer dingen als excursies mogelijk zijn!
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 28, 2020, 01:22:27 AMHo, zo erg is het zeker niet! Je kan er absoluut meerdere soorten mee in het veld determineren, en speelgoed is het absoluut niet!
Het is echter alleen lastig om voor anderen op basis van opnames wat te zeggen, deze apparaten zijn echt bedoeld om buiten zelf mee te werken, niet om later ter controle op de computer te kijken. Daarom zeg ik ook: probeer met anderen mee te gaan, zodat je buiten kan leren hoe soorten live klinken bij welke frequenties, hoe geluid bij sommige soorten verandert als je met de frequentie speelt en bij anderen minder, en zo verder.

Vergelijk het met het verschil tussen een foto maken van een kever, en deze meenemen om het genitaal te bekijken onder de binoc, of een paddenstoel onder de microscoop bekijken. Veel soorten kunnen met relatief eenvoudig en goedkoop materiaal in het veld onderscheiden worden, maar voor sommige, lastigere soorten zal je meer kennis en duurder materiaal nodig hebben. Dat is ook niet erg, geniet van wat wel kan (best wel wat, met zo'n heterodyne detector!) en bijt je niet vast op de lastigere dingen die (nog) niet lukken. Een deel daarvan is ook ervaring opdoen, dan zal je ook merken dat je meer kan herkennen.
Ik weet bijvoorbeeld niet hoe de vleermuis vloog, waar ie precies vloog (dicht bij een boom of toch een metertje boven op veld, bijvoorbeeld), hoe anders de vleermuis klonk bij 38, 42 en 45 kHz, of ie groot of klein was, en zo verder, waardoor het thuis achter de computer een stuk lastiger is om te zeggen dan wanneer ik naast je buiten zou staan.

Dus: ga lekker naar buiten, geniet van de beestjes, probeer verschillen in geluid, ritme, frequenties en zo verder te herkennen, en hopelijk kunnen er snel weer dingen als excursies mogelijk zijn!

:duim:

(Verder eens met Douwe dat dit zo goed als zeker een gewone dwergvleermuis is...)
Met vriendelijke groet, Rob

robertknoops

Hallo Douwe en Rob, Bedankt weer voor jullie reacties, Douwe heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ga inderdaad gewoon ervan genieten
en kijken als ik straks inderdaad mee kan lopen met een werkgroep. Want begrijp ik het goed dat je dus met een heterodyne detector nooit 100%
kunt determineren en dat wel pas kan met de apparaten in de (veel) duurdere klassen. Groeten, Robert

Douwe van der Ploeg

Hangt van de soort en de situatie af. Met enige ervaring en kennis kan je in het veld prima een aantal tot op soort determineren, een aantal tot op groep en je zal ook dingen tegenkomen waarbij je het bij onbekend zal moeten laten. Met een (duurdere) TE of full spectrum detector kan veel meer, maar ook dan zal je regelmatig dingen tegenkomen waarbij je niet de 100% zekerheid zal halen..
Douwe van der Ploeg

robertknoops