Hoofdmenu

Grote meeuw sp

Gestart door Jaofik, februari 21, 2020, 14:39:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaofik

Ha,

Voor wat t waard is: vanachter mn buro (te Wageningen) zag ik een grote meeuw langs vliegen waarvan ik een paar suboptimale foto's kon maken. Zelf zie ik kenmerken van een aantal soorten grote meeuwen, dus de hoogste tijd om de experts van deze forumhoek te raadplegen :-)

Any takers?

Alvast veel dank voor enige hulp en groet,

Herman van Oosten.

mgieskens

Lastig te zeggen op basis van deze foto's
Vermoedelijk een 2e winter zilvermeeuw. Meer vanwege de indruk dan op basis van harde kenmerken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

Citaat van: mgieskens op februari 21, 2020, 21:05:50 PM
Lastig te zeggen op basis van deze foto's

Eens. Ik zie er vooral een man eerste-winter Pontische in op basis van die kop (strak wit, gestroomlijnd, duidelijke boa, snavel fors maar zonder duidelijke gonyshoek), maar het liefst zou ik de bovenvleugel wat beter zien.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jaofik

Beste Michel en Zainal,

Dank voor jullie reacties!

Lastige zaak inderdaad. Ikzelf neig ook naar een Pontische meeuw (voor wat het waard is), niet alleen vanwege de kop/snavel/boa, maar ook vanwege de 'Venetian blinds' (en totale indruk bovenvleugel) die ik meen te zien op de bovenvleugel. Hierbij een derde, beroerde, foto, met misschien een iets andere invalshoek.

Hartelijke groet,

Herman.

OJGoreng

Grappig, die vond (vind, eigenlijk) ik nou juist niet duidelijk zichtbaar op de foto, daar lijkt het meer een groot doorzichtig venster. De twee witte lijnen over de vleugel (brede witte toppen van grote en middelste dekveren) zie ik ook niet. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zitten. Beestje vliegt gewoon iets te ver, dus dit soort details kan dan makkelijk wegvallen op een foto. Jij hebt hem in het echt gezien, en als die kenmerken toen zo zichtbaar waren dat ze de trigger voor determinatie vormen, zullen ze wel aanwezig zijn geweest, lijkt me. Dan is m.i. alles wel consistent met 1e-winter pontische.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jaofik

Ha!

Nou, lastige dingen dus Zainal! Heb er zelf niet veel aangezien: vanwege de afstand meteen de camera gepakt. Volgende keer beter, en dank voor je input,

groet!

Herman.