Wat betekent levensstadium 'in knop'?

Gestart door dirder, februari 20, 2020, 12:30:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Kan iemand toelichten wanneer dit van toepassing is?
Groeten, Dirk Derdeyn.

RutgerB

Ik gebruik dat nooit, dus ik weet het eigenlijk niet. Mijn gevoel zegt: bloeiknop.


BartAbc

Dit lijkt me een typisch geval

https://waarneming.nl/observation/183482307/

Die dook op bij de discussie over eerste bloei Klein hoefblad, Speenkruid.
Dit was dus geen eerste bloei, maar knopstadium.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

frkvh

grappig dat ook experten het soms niet weten, moet ik me als amateur geen zorgen maken eens een foutje te maken.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Willemien Troelstra

Citaat van: frkvh op februari 20, 2020, 19:47:51 PM
grappig dat ook experten het soms niet weten, moet ik me als amateur geen zorgen maken eens een foutje te maken.
En ook experts mogen best eens een foutje maken :-).
groet, Willemien Troelstra

nielseimers

Nu ik er over nadenk, heb ik "in knop" zowel voor bloemknoppen als voor winterknoppen gebruikt. Ik denk echter dat "in knop" voor bloemknoppen bedoeld is.

ruut

ja hoor, je hebt bloemknoppen en bladknoppen, duidelijk 2 verschillende stadia dacht ik zo ;)

gbeersma

Met andere woorden: 'in knop' is geen zinvolle categorie en kan beter aangepast worden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

migratorius

Ik vat "in knop" -volgens mij taalkundig correct- op als "nog niet bloeiend" (heb ik op observado 6× gebruikt) en niet als "nog zonder bladeren".
Voor dat laatste is echter geen stadium in te voeren!
Vegetatief ("niet bloeiend"), bladontplooiing (eigenlijk een speciale versie van "vegetatief"), bovengronds afgestorven - dekken allemaal de lading niet.

JanHein

BartAbc

Voor kruiden lijkt het me duidelijk. 'in knop' betekent daar altijd dat er bloemknoppen zichtbaar zijn.
Voor bomen en stuiken kun je het inderdaad dubbel opvatten, maar daar zijn afspraken over te maken.

Het lijkt me vooral zinvol om dit stadium vast te leggen voor soorten die maar weinig in bloei komen, of om iets over de fenologie te zeggen. Het heeft weinig zin om voor bladverliezende bomen 's winters 'in knop' te noteren.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

Makkelijk op te lossen door de term op te splitsen in bloemknop en bladknop...
Met vriendelijke groet, Rob

RutgerB

Makkelijk? Bedoel je opsplitsen of toevoegen? Dus

- knop wordt bloemknop en bladknop komt er bij. Alle bloemknoppen die bladknoppen zijn (met foto's) moeten worden becommentarieerd. Zonder foto zijn voor een deel foutief.
- knop blijf knop en bladknop en bloemknop komen er bij.

Je kunt ook nog bedenken
- knop gaat weg en bladknop en bloemknop komen er bij.
- knop blijft knop en we gaan vrolijk verder.

Willemien Troelstra

Citaat van: Rutger Barendse op februari 23, 2020, 10:27:59 AM
Makkelijk? Bedoel je opsplitsen of toevoegen? Dus

- knop wordt bloemknop en bladknop komt er bij. Alle bloemknoppen die bladknoppen zijn (met foto's) moeten worden becommentarieerd. Zonder foto zijn voor een deel foutief.
- knop blijf knop en bladknop en bloemknop komen er bij.

Je kunt ook nog bedenken
- knop gaat weg en bladknop en bloemknop komen er bij.
- knop blijft knop en we gaan vrolijk verder.

Ik ga voor de laatste optie.
groet, Willemien Troelstra

gertjanvannoord

ik zou "in knop" veranderen in "bloemknop", en verder niks
Gertjan van Noord

RutgerB

 :blink:  Ook een mogelijkheid. Er zijn er vast nog een paar.

Rien Ondersteijn

En hoe je dat met' Knopkruid-in-knop'...?   ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

peterv

Omdat de term in de voorgaande periode door verschillende gebruikers verschillend is opgevat (en daar ook ruimte voor biedt) zou wijzigen naar bloemknop, of splitsen in bloem- en bladknop controle/revisie vereisen van al het reeds ingevoerde materiaal. Ik vraag me af hoe nuttig dat is. Ik kan bomen en struiken noteren als (nog) in knop om daarmee expliciet vast te leggen dat de nog geen bladontplooiing is. Of om voor mijzelf vast te leggen dat ik een boom bijvoorbeeld op knopkenmerken heb gedetermineerd. Een ander gebruikt het voor bloemen. Prima toch? Het is zelden of nooit zo dat deze extra informatie wordt gebruikt door anderen dan degene die het heeft ingevoerd. Wie maakt er nu selecties in een database op "in knop"?  Heeft het dan zin om aan de invoer te gaan sleutelen?
Ik sluit me aan bij de laatste optie van Rutger: gewoon vrolijk verder gaan.
Peter Venema