Verspreiding Australische composietenroest?

Gestart door Jeannette Teunissen, februari 20, 2020, 10:49:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeannette Teunissen

Recent gezien dat Australische composietenroest op Klein kruiskruid algemeen voorkomt in mijn wijk Stevenshof in Leiden. Heeft een groen driehoekje (algemeen) in waarneming.nl, maar is zzzz in verspreidingsatlas.nl. Graag antwoord op de vraag of het zinvol is om elders uit te kijken naar deze roest, of dat de soort gewoon overal (zeer) algemeen is en verder kijken dus niets bijdraagt. Met dank en groet, Jeannette Teunissen.

Giel van der Pluijm

hallo Jeanette,  zo te zien aan het groot aantal rode stipjes op de verspreidingsatlas is alleen de tekst niet aangepast of niet goed ingetikt en kan ie denk wel als zeer algemeen worden beschouwd.
https://www.verspreidingsatlas.nl/2015550
Zelf heb ik hem in de duinen bij IJmuiden op bezemkruiskruid gevonden https://waarneming.nl/waarneming/view/181945065
M.vr.gr., Giel

Jeannette Teunissen

Dankjewel Giel. Dus nu nog rode stippen zien te krijgen in alle hokken zonder stip?
MVG,
Jeannette T.

Giel van der Pluijm

#3
Hetzelfde zie ik bij de vlakke essenkogelzwam, maar nu veranderen de rode stippen niet als ik met de jaarbalkschuif, links van de kaart, zak;
https://www.verspreidingsatlas.nl/0626150
Een aantal jaren terug waren er maar heel weinig rode stipjes.

Puccinia Swertiae

Beste Jeannette,
Het was me al opgevallen dat jij recent veel Puccinia lagenophorae op Waarneming.nl zet! Erg leuk, want hierdoor wordt het verspreidingsbeeld van deze roest beter bekend. De gegevens op Verspreidingsatlas over de Zeldzaamheid zijn inderdaad niet juist. In ons Roestenboek uit 2011 staat al 'waarschijnlijk algemeen', maar pas sinds 1972 voor het eerst in Nederland gezien. Omdat pas sinds 2011 het aantal roestwaarnemingen op de diverse fora toeneemt, kunnen we geleidelijk aan een beter beeld opbouwen van het voorkomen van een soort.
Met groet, Charlotte Swertz

Jeannette Teunissen

Dankjewel, Charlotte.
Ik concludeer uit je reactie dat het wél zinvol is om door te gaan met meldingen. Nu je duidelijkheid geeft, zal ik doorgaan met 1 of meer meldingen te maken van vóórkomen in aansluitende kilometerhokken, maar mogelijk minder frequent. Dus: wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Jeannette Teunissen

Puccinia Swertiae

Hoi Jeannette,
Ja, het is wel zinvol om door te gaan met meldingen, maar liefst alleen in nieuwe kilometerhokken. Als je in een kilometerhok dit jaar al een melding hebt gedaan, is het niet nodig om om de meter een waarneming in te dienen, omdat er er uiteindelijk toch maar 1 stip per kilometerhok op de kaart komt. (Scheelt jou en mij werk.)
Volgend jaar zou je weer wel meldingen kunnen doen voor de hokken die je dit jaar hebt gedaan.

En: als je het leuk vindt, mag je het natuurlijk wel voor je zelf blijven registreren, hoor.
Groetjes, Charlotte

Jeannette Teunissen

Dat is een helder en goed bericht Charlotte, dankjewel. Nu even een paar weken erg druk, daarna zal ik per blanco kilometerhok één melding maken. Zo kunnen we dan met weinig werk veel rode stippen gaan zetten.
Vriendelijke groet,
Jeannette T.