Amerikaanse smient - Texel

Gestart door ZeMois, februari 19, 2020, 17:31:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZeMois

Twijfel: Kop duidt op Amerikaanse smient (witte middenkruin en groene baan op zijkant kop), maar de flank is echter minder egaal dan ik zou verwachten...
Amerikaanse, hypbride of toch "normale" smient?


Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/185625333/.
1 Amerikaanse Smient - Mareca americana
datum: 2020-02-19
locatie: Texel - Nieuw Buitenheim (NH)

foto's:



Alvast dank voor de reactie(s).

Ronald

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ZeMois


frankneijts

Volgens Reeber ('Wildfowl of Europe, Asia and North-America', 2015) zouden deze kenmerken op mogelijke genetische invloed (hybridisatie in een meer of minder ver verleden) kunnen wijzen van/met Amerikaanse Smient.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ZeMois

Dankjewel voor je input Frank. Ik ben onvoldoende deskundig om te stellen dat dit geen "volbloed" smient , maar een hybride (in dit geval bijv. Hybride Amerikaanse Smient x Smient). Naar mijn idee heeft deze kenmerken van beide, maar ik ken de criteria niet.

Ronald

frankneijts

Citaat van: ZeMois op februari 19, 2020, 20:42:56 PM
Dankjewel voor je input Frank. Ik ben onvoldoende deskundig om te stellen dat dit geen "volbloed" smient , maar een hybride (in dit geval bijv. Hybride Amerikaanse Smient x Smient). Naar mijn idee heeft deze kenmerken van beide, maar ik ken de criteria niet.

Ronald

Reeber maakt melding van Smienten in zowel Eurazië (vooral t oosten) als de USA die, net als jouw vogel, sommige kenmerken van Amerikaanse Smient laten zien zoals die groene oogvlek en een meer wit- dan geelachtige kruin. Volgens hem zou dit op (genetische) invloed van die laatste soort kunnen duiden, bijvoorbeeld door vroegere hybridisatie. Omdat dit een theorie is en geen bewezen zaak (daarvoor zouden dergelijke beestjes allemaal op DNA moeten worden onderzocht), noemen we dergelijke vogels geen hybride maar beschouwen hen als zuivere Smient zoals Guus al suggereert. Je kunt eventueel 'afwijkend kleed' vermelden.
Een echte (F1) hybride is, qua verenkleed, veel meer intermediair tussen Smient en Amerikaanse Smient.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ZeMois