HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sipke Gonggrijp

#180
Op blz. 296 T. laxmanii moet zijn T. laxmannii.
:right: (stond al in de lijst).

Rien Ondersteijn

Citaat van: nielseimers op september 18, 2020, 23:24:16 PM
Met mij ken ik eigenlijk alleen maar floristen die dol zijn op de geur.

Frappant ; ik heb de indruk dat floristen de geur vaak veel aangenamer vinden dan niet-floristen.  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik van Dijk

#182
Op blz 252 in sleutel 19 voor calamagrostis  wordt bij 3 verwezen naar 2. Het volgende sleuteldeel heet 2 maar zou eigenlijk 4 moeten heten vervolgens wordt bij 2 naar 3 verwezen maar dit zou 5 moeten zijn. Bij Duinriet zou dan ook 5 moeten staan.
:rolleye: :right:
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

RutgerB

#183
Marc Leten schrijft in Dumortiera

CiteerIk heb er niet de hele Flora in detail op uitgevlooid, maar botste toch al snel op een paar fouten in de illustraties: zo zijn op p. 201 de habitusbeelden van de bloeiwijzen van de bovenvermelde Juncus alpinoarticulatus en J. anceps omgewisseld (Fig. 48.19 moet J. anceps zijn, Fig. 48.20 is J. alpinoarticulatus). Ook is het nu bij J. alpinoarticulatus afgebeelde nootje met 6 toegespitste bloemdekbladen – dat in editie 22 nog bij J. alpinoarticulatus subsp. atricapillus (= J. anceps) leek te horen?! – zeer verwarrend: de nieuwe sleutel heeft het terecht over "alle bloemdekbladen stomp".  :right: Op p. 319 werden de habitus- en detailtekeningen van Ranunculus trichophyllus en R. aquatilis door elkaar gehusseld (Fig. 54.25 R. 'trichophyllus' is R. aquatilis; Fig. 54.26 R. 'aquatilis' is R. trichophyllus) :right:. Op p. 71 zijn ook de afbeeldingen van Adiantum capillus-veneris en Pteris multifida omgewisseld.

Daarnaast een paar kleine zetfoutjes: zo is in de sleutel tot Myosotis scorpioides (p. 588) blijkbaar het woordje 'bloemen' weggevallen :right: en ontbreekt op p. 545 een werkwoorddeel in de introductie van de ondersoorten van Polygonum aviculare :right:. Ook in de beschrijving van Elymus campestris s.str. (p. 280) is een cruciaal lettertje weggevallen in de zin "vrije bladschederanden altijd onder wimpers".  :right:

Sommige zijn al vermeld, maar ik heb toch maar de hele tekst gekopieerd. Zie https://www.plantentuinmeise.be/nl/pQGY8SK/dumortiera

Willemien: De errata hier gemarkeerd met :right: zijn verwerkt. Waarbij de zetfoutjes in het aparte errata-topic voor zetfouten zijn opgenomen. De overige errata stonden al in de lijst.

ransong

#184
Pag. 204  Platte rus (Juncus compressus):  er staat in de tekst "zoutmijdend" --> dit moet zijn "zoutminnend"  VG  Geert Ranson

:right: verwerkt in de errata, maar dan wel in de lijn van de discussie hieronder.

Rien Ondersteijn

Is dat wel zo ?  Ook in de ouwe Heukels wordt vermeld : ' verdraagt slechts weinig zout'..
[houdt wel van klei]
Groene groe[n]tjes.Rien.

ransong

Rien, uw opmerking is mogelijks wel voor een deel terecht:
het zou kunnen dat hij in natuurlijke zoutvegetaties minder of zelfs niet voorkomt.
maar aan de rand van 's winters met zout bestrooide wegen breidt hij zich zeker de laatste jaren heel sterk uit,
Dikwijls komt hij samen voor met stomp kweldergras. Ik spreek hier natuurlijk over het voorkomen in België,....
VG  Geert Ranson

Rien Ondersteijn

Als hij voorkomt aan die [vaak zandige]wegrand ,dan kan het ook te maken hebben met betreding , waardoor de grond verdicht.
Op zo'n plek gedijt ze beter en kan dan enigszins zout hebben.
Over het algemeen houdt zij niet van erg 'zoutig' -op zijn hoogst brakke grond.
Groene groe[n]tjes.Rien.

wim van wijngaarden

#188
in de Zeeuwse binnendijkse zilte graslanden met gradienten van zout naar zoet , staat hij in de zonering"aan de zilte kant van zoet": "zoutmijdend" is te sterk, de aanduiding in de oude Heukels is m.i. correct.
mvg Wim

:right:
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

RutgerB

#189
Pag. 482 Het is Nieuw-Zeelandse veldkers en niet Nieuwzeelandse veldkers. Zie ook https://www.verspreidingsatlas.nl/5482 (melding Martijn van Sluijs)

:right: verwerkt

Erik Simons

#190
Op pagina 632 staat in de genussleutel Orobanchaceae in couplet 2 een onderscheid vermeld tussen Orobanche en Lathraea, waarbij van het eerste genus wordt vermeld dat het een éénhokkig vruchtbeginsel heeft, en van het tweede genus dat het een tweehokkig vruchtbeginsel heeft.
Dat klopt niet, beide genera hebben een éénhokkig vruchtbeginsel.
Daarentegen hebben alle overige Nederlandse genera van deze familie een tweehokkig vruchtbeginsel.

Kortom: dit kenmerkt m.b.t het vruchtbeginsel moet naar het eerste couplet van de sleutel worden verplaatst. (éénhokkig > 2 [lathraea en orobanche]; tweehokkig > 3)

:right:
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Willemien Troelstra

Een fout die al in de vorige druk van de Heukels stond en toen blijkbaar niet is opgemerkt.
groet, Willemien Troelstra

Datura

Citaat van: Willemien Troelstra op december 08, 2020, 23:01:18 PM
Een fout die al in de vorige druk van de Heukels stond en toen blijkbaar niet is opgemerkt.

Raar zeg, wie checkt het aantal hokjes van het vruchtbeginsel nu niet als hij/zij een Orobanche of Lathraea tegenkomt?  :rolleye: :angel: ;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

het is een vogel!
het is een vliegtuig!

het is.....

.....een schubwortel

maar dat kán helemaal niet, want z'n dingetje heeft maar één dingetje

ja, juist dit soort discussies moet je écht zien te voorkomen  :rolleye:
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

Hendrikvdw

Op pagina 169 in afbeelding 47 is volgens mij, per abuis, de nummering van C. hostiana en C. distans omgedraaid.
Dit was ook al het geval in de 23ste editie. Kan iemand dit controleren en een terugkoppeling geven?

Rien Ondersteijn

De nummering is idd dezelfde als in de vorige editie ,maar wel juist lijkt mij.
De vorm en de binnenzijde v/d snaveltanden zijn t belangrijkste kenmerk/verschil ,maar die worden niet getoond.
Wel wordt hier en daar gesproken over de zeer korte afstand tussen de bovenste vrouwelijke aren bij hostiana [zoals hier ook getekend].
De nummering is wel verwarrend : men toont 33 links en 32 rechts...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

De afbeeldingen lijken me correct, dat nummer 33 links staat en 32 rechts is wel verwarrend. De onderste aren van Zilte zegge hebben meestal een flinke steel en de aartjes zijn slanker dan bij Blonde zegge. Beide lijkt me in overeenstemming met de afbeeldingen.
groet, Willemien Troelstra

theomuusse

Als expliciete soortenjager is me opgevallen dat er een van origine inheemse soort is verdwenen uit de Heukels...
Maar dat was jullie al wel opgevallen denk ik.
Hommelorchis

T

RutgerB

Citaat van: theomuusse op december 23, 2020, 14:19:49 PM
Als expliciete soortenjager is me opgevallen dat er een van origine inheemse soort is verdwenen uit de Heukels...
Maar dat was jullie al wel opgevallen denk ik.
Hommelorchis

T
Dit zou expres gedaan kunnen zijn omdat alle vindplaatsen ervan twijfelachtig inheems zijn. Er staan namelijk heel veel wel in Nederland gevonden verwilderde soorten niet in de Heukels' Flora. Dat is mij als soortenjager inclusief uitheemse soorten wel opgevallen.

Rien Ondersteijn

Mogen soortenjagers nu eindelijk gaan jagen tot eind Dec/januari. ?   ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

#201
Op pagina 86 staat dat Kaukasische spar (Picea orientalis) kale twijgen heeft. Volgens New Flora of the British Isles, Blumen in Schwaben en de verschillendtalige wikipedia pagina's zijn de twijgen echter behaard. In de vorige editie van Heukels' Flora stond ook dat de twijgen kaal zijn. Als ik kijk naar gevalideerde fotowaarnemingen, dan laten de twijgen inderdaad duidelijke beharing zien.
:right:

Wim de Winter

#202
pag 636 Euphrasia stricta D. Wolff ex J.F. Lehmann

moet zijn J.P. Wolff ex J.F. Lehmann

:right: verwerkt in het topic 'Heukels 24ste druk - Niet floristische typfouten en typografische correcties'

tekenaar

#203
bladzijde 299

Berberis vulgaris is zuurbes

Waarom is dan Berberis thunbergii "Japanse berberis" en niet "Japanse zuurbes"?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielseimers

Berberis is de zowel de Nederlandse als de wetenschappelijke genusnaam, zo heb je Japanse berberis, maar ook Roze berberis.

Zuurbes is dus een uitzondering op deze regel, niet andersom. Het komt heel vaak voor dat een soort uit een genus een afwijkende Nederlandse naam heeft. Zo heten bijvoorbeeld soorten uit het geslacht Cirsium Akkerdistel, Speerdistel, Moesdistel en Wollige distel, maar zit daar als uitzondering Kale jonker tussen.

Dat is dus geen fout.

Rien Ondersteijn

[Evenzo Spaanse ruiter als uitzondering].
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

#206
Zojuist een fout ontdekt die ook al in de vorige editie stond. Dat niemand dat nu opgevallen is, zeg :rolleye: ;D

Bladzijde 259:
De haarlengte op de bladschijf van Hard zwenkgras is niet korter dan 0,3 mm, maar korter dan 0,03 mm.
De haartlengte op de bladschijf van Groot zwenkgras is niet 0,4-0,6 mm, maar 0,04-0,06 mm.
:right:

RutgerB

Alles kleiner dan een 0,1 mm zou niet moeten mogen tellen. Als ik haar zou hebben van die lengte ben ik gewoon kaal.  ;D

nielseimers


Rien Ondersteijn

Volgens mij is mijn baard niet zo kort na het scheren....
Groene groe[n]tjes.Rien.