HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Nog eentje:
Blz. 211 sleutelstap 90 verwijst naar een stap 93 die niet bestaat. Verder kom ik met Gekielde dravik steeds bij Paardengras uit; mogelijk zit er een foutje in stap 62 over kafnaald.
Kees van Reenen

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Geum rivale

Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 11, 2020, 22:53:52 PM
stap 93 staat op pagina 217
Ah, inderdaad, bedankt. Misschien goed als daar dan een verwijzing naar toe komt op bl. 211 (idem voor 225).
Kees van Reenen

Hinko

Bij Kruipende moerasweegbree staat "misschien ook in W gevonden".   dat klopt niet
mvgr, Hinko

Rien Ondersteijn

#154
Misschien wordt hiermee 'tot in West-Brabant gevonden ' bedoeld ...?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: Geum rivale op juni 11, 2020, 19:36:05 PM
... Verder kom ik met Gekielde dravik steeds bij Paardengras uit; mogelijk zit er een foutje in stap 62 over kafnaald.
Klopt. Zie lijst met errata, ik hoor graag of je met de wijziging wel goed uitkomt.
p 210: sleutelstap 49.62: verwijder 'het vliezige gedeelte niet meegerekend' omdat anders de sleutel fout loopt voor Anisantha en Bromus. Let op: hierdoor zullen sommige exemplaren van Rietzwenkgras - Schedonorus arundinacea verkeerd uitsleutelen.  (via Wim van der Ven, na overleg met Leni Duistermaat)
groet, Willemien Troelstra

Pieter Stolwijk

Index pagina 809: Juncus acuminiatus moet zijn: acuminatus.

Of is die al gemeld?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Willemien Troelstra

Beste Pieter, ik heb hem in het (aparte) topic 'typfouten' opgenomen; hij was nog niet gemeld.
groet, Willemien Troelstra

Tom Damm

Via Wendy Bach Kolling:
p.201, Fig.48.19 en 20: nummers in figuur verwisselen [of namen bij figuurnummers verwisselen en ook de verwijzingen op p.200]

Groet, Tom
Groet, Tom

Hinko

Citaat van: HinkoBij Kruipende moerasweegbree staat "misschien ook in W gevonden".   dat klopt niet
Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 12, 2020, 11:32:07 AM
Misschien wordt hiermee 'tot in West-Brabant gevonden ' bedoeld ...?
W staat voor Waddendistrict. Meldingen bleken bij navraag te berusten op streep- cq invoerfouten.
mvgr, Hinko

Martijn van Sluijs

p. 138: Gele bieslelie: ... in Dui, M, S (Twente), K en F; ... --> ... in Du, M, S (Twente), K en F; ...
Vriendelijke groeten,
Martijn

Willemien Troelstra

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 11, 2020, 10:12:31 AM
p. 138: Gele bieslelie: ... in Dui, M, S (Twente), K en F; ... --> ... in Du, M, S (Twente), K en F; ...
Verwerkt in errata lijst met floristisch niet relevante schrijf en opmaakfouten. (apart topic)
groet, Willemien Troelstra

Hinko

#162
p.292 bij opm2, E.albensis: "bladschedemond van het vlagblad met enkele lange haren". Dezelfde tekst staat bij opm3 E.pilosa.
Bij E.albensis moet staan "bladschedemond van het vlagblad kaal"
zie ook de sleutel bij 'lastige soorten' https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384755.msg2070561#msg2070561

:right:
mvgr, Hinko

Rien Ondersteijn

#163
P. 501 -Oeveramarant : 'recent gevonden op enkele plaatsen langs de Maas' ;
  -moet zijn langs de Waal/Rijn.

P.510 -sleutel 13 : '....die bij kneuzing een aangename geur verspreiden ' -----9 Dysphania [en bij de beschrijving van Welriekende ganzenvoet : 'plant met citroengeur...] :
Nou heb ik hieromtrent verschillende mensen laten ruiken met name vrouwen[mijn geur is niet de sterkste]en iedereen roept terugdeinzend : 'Bah ! dit stinkt naar garage !'...Vindt men dat ook ?

:right:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hinko

ik vind welriekende ook totaal niet naar citroen geuren. Meer een beetje een weeïg, onbestemd geurtje, niet echt aangenaam.
mvgr, Hinko

RutgerB

De meningen zijn wat verdeeld over of dit welriekend is, maar de meeste mensen trekken toch een vies gezicht. Ik omschrijf het altijd als een Peut-lucht; terpentine. Er zijn vast mensen die ook dat lekker vinden ruiken, maar ik vrees dat je snel hoofdpijn krijgt als je daar flink aan snuift.

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 24, 2020, 18:37:18 PMDe meningen zijn wat verdeeld over of dit welriekend is, maar de meeste mensen trekken toch een vies gezicht. Ik omschrijf het altijd als een Peut-lucht; terpentine. Er zijn vast mensen die ook dat lekker vinden ruiken, maar ik vrees dat je snel hoofdpijn krijgt als je daar flink aan snuift.

In Guatemala en in Mexico vooral op het schiereiland Yucatán wordt de welriekende ganzenvoet als keukenkruid gebruikt. Welriekende ganzenvoet levert chenopodiumolie, die als wormmiddel wordt ingezet. Ook thee getrokken van deze soort werd als geneesmiddel tegen wormen gebruikt. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Welriekende_ganzenvoet

Een 'anti-wormenmiddel'. Dan weet je eigenlijk al genoeg...  B)

Persoonlijk vindt ik het vooral een sterke, niet echt aangename geur, waarbij ik niet automatisch het idee krijg dat je hier een lekkere thee van kunt trekken. Echt vies is de geur daarentegen ook weer niet...
Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Citroengeur zou ik (en zo te lezen velen met mij) het niet durven noemen. Als mijn citroen zo zou ruiken dan gaat die linea recta de groenbak ik. Wat mij betreft mag hoort deze zin dus idd bij de errata. De peut-lucht van Rutger vind ik idd dichtbij komen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

Ik houd het op boenwas, mede omdat een van de eerste kerren dat ik hem tegen kwam naast het hout- en meubelcollege was.
groet, Willemien Troelstra

Tom Damm

Citaat van: Willemien Troelstra op mei 27, 2020, 23:06:59 PM
Nog niet overgenomen in samenvatting erratumlijst [tussen vierkante haken mijn reden]:
p. 613 Gele dovenetel: Daarnaast zou het toevoegen van Nederlandse namen goed zijn; andere in deze uitgave in groot lettertype opgenomen ondersoorten bezitten die ook. [Reden waarom die er niet zijn: een verschil in taxonomie tussen België en Nederland waardoor dit niet kan (bron: Presentatie Leni Duistermaat)]
taxonomie -> taxonomisch inzicht

Citaat van: Willemien Troelstra op mei 27, 2020, 23:06:59 PM
p. 739, 744-5, 783, 785 en 790: Het is "kaardebol", niet "kaardenbol". [Volgens het Groene boekje is het Kaardenbol, volgens van Dale Kaardebol (https://www.dbnl.org/tekst/_taa014199601_01/_taa014199601_01_0077.php) Ik vermoed dat het volgens de Nederlandse plantennamen commissie Kaardenbol is, maar ik hoor het graag als er een bron is waarom het in de Heukels Kaardebol moet zijn.]
De Taalunie noemt alleen kaarden als meervoud van kaarde en daarom besluiten ze volgens hoofdregel 8.A tot kaardenbol (https://woordenlijst.org/leidraad/8/1#r8a). Veel woorden die op -e eindigen hebben echter twee meervoudsvormen, nl. zowel eindigend op -en als op -es en die krijgen geen n (weidevogel, steppekiekendief). Ze schrijven het zelf al: "Wanneer het linkerdeel van een samenstelling een zelfstandig naamwoord is dat wel eindigt op een toonloze /ə/, schrijven we in sommige gevallen ook -en." Waarom zo ingewikkeld?
Groet, Tom

Tom Damm

#170
Bij eerste post (oftewel typfouten in de erratalijst), lijst onder p 832:
Gewone Margriet -> Gewone margriet
Patinaak -> Pastinaak
:right:
Groet, Tom

Rien Ondersteijn

#171
P 832 ? 
Willemien: Nee, in de erratalijst bij de errata op pagina 832.
:right:
Groene groe[n]tjes.Rien.

ransong

Op pagina 293 staat afbeelding 49.115: dit is de afbeelding van Spartina anglica (Engels slijkgras) en niet van Sporobolus Incicus (rattenstaartgras)
Vriendelijke groeten
Geert Ranson

Sipke Gonggrijp

#173
Pagina 446, onder opmerking 2. O. rubricalyx ...in Ur en langs de A2 bij Boxmeer. Moet zijn langs de A2 bij Boxtel. (zal ik destijds foutief hebben doorgegeven vermoed ik  :rolleyes:).
:right:

Willemien Troelstra

Citaat van: ransong op september 06, 2020, 12:20:48 PM
Op pagina 293 staat afbeelding 49.115: dit is de afbeelding van Spartina anglica (Engels slijkgras) en niet van Sporobolus Incicus (rattenstaartgras)
Vriendelijke groeten
Geert Ranson
Beste Geert, Ik ben het ermee eens dat de tekening niet erg overeenkomst met wat ik tot nu toe van Rattenstaartgras heb gezien, maar ik vind het ook niet op Spartina anglica lijken. Waar komt je conclusie vandaan? Uit een eerdere editie van de flora? Of een hele andere bron?
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 24, 2020, 22:30:36 PM
Ik houd het op boenwas, mede omdat een van de eerste kerren dat ik hem tegen kwam naast het hout- en meubelcollege was.

Ik heb een klein onderzoekje gedaan onder vrienden , buren ,Floragroep etc en níémand vond de Welriekende Ganzenvoet lekker ruiken..
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 24, 2020, 22:30:36 PMIk houd het op boenwas, mede omdat een van de eerste keren dat ik hem tegen kwam naast het hout- en meubelcollege was.

Citaat van: Rien Ondersteijn op september 18, 2020, 22:20:25 PMIk heb een klein onderzoekje gedaan onder vrienden , buren ,Floragroep etc en níémand vond de Welriekende Ganzenvoet lekker ruiken..

Volgens mij is er genoeg overeenstemming onder floristen om de Nederlandse naam van Dysphania ambrosioides te veranderen in 'Riekende ganzenvoet'...  B)

(Riekt zeker, maar slechts voor een enkeling welriekend...)
Met vriendelijke groet, Rob

Erik Simons

CiteerIk heb een klein onderzoekje gedaan onder vrienden , buren ,Floragroep etc en níémand vond de Welriekende Ganzenvoet lekker ruiken..

Het onderzoekje is de grote rivieren kennelijk niet overgestoken. Tot u spreekt een zeldzame liefhebber namelijk.
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

nielseimers

Niet zeldzaam hoor ;) Ik ben ook dol op de geur van Dysphania (Welriekende ganzenvoet, Liggende ganzenvoet & Druifkruid). Met mij ken ik eigenlijk alleen maar floristen die dol zijn op de geur.

Datura

Compromis: we noemen hem 'Wel riekende ganzenvoet' :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides