Er is al een indrukwekkende lijst verbeterpunten aangedragen, maar ik wil er nog wat aan toevoegen (mijn verontschuldigingen indien een enkele al genoemd is). Sommige hiervan betreffen slechts een drukfout, maar vaak heeft dat wel een inhoudelijk gevolg. Zie maar hoe ermee om te gaan.
p. 62 Kleine biesvaren moet in groot lettertype (was vorig jaar nog niet uitgestorven).
p. 81 Smalle stekelvaren: "zeer algemeen" lijkt me overdreven, tenzij achter "in" de vermelding van één of meer floradistricten is weggevallen.
p. 120 Weidegeelster: tussen "zeld. langs de binnenduinrand van R en" en "S" moet "in" staan.
p. 122 Roggelelie is al jaren verdwenen.
p. 152 Wit bosvogeltje teruggevonden, dus moet in groot lettertype
p. 182-3 IJle bermzegge: "lekaar". Bleke bermzegge: tussen "onderste 3-4 aren" en korter dan" invoegen "vaak" en vóór overlappend "soms" (denk ik). Het plaatje met de verkeerde naam kan beter worden vervangen door een echte afbeelding van IJle bermzegge.
p. 246 Breed fakkelgras: als het de vraag is of het nog aanwezig is is "uiterst zeldzaam" en niet "zeer zeldzaam" op zijn plaats.
p. 416 Amandelwolfsmelk: "Gevoelig" staat op verkeerde plek en in verkeerde kleur.
p. 473 Raapzaad zou zeldzaam zijn in P, maar als ik me niet vergis is al duidelijk dat het ook daar (zeer) algemeen is, hoewel er inderdaad niet veel waarnemingen gemeld zijn.
p. 512 Zeegroene ganzenvoet: E is een subdistrict van H.
p. 532 Besanjelier: "ook op Texel" moet ws. weg.
p. 539 Oosterse karmozijnbes lijkt me (vrij) algemeen in Ur, niet langer vrij zeldzaam.
p. 613 Gele dovenetel: het verschilkenmerk tussen de ssp. montanum en galeobdolon van aantal bloemen per krans moet wellicht worden geschrapt (zie
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,466031). Daarnaast zou het toevoegen van Nederlandse namen goed zijn; andere in deze uitgave in groot lettertype opgenomen ondersoorten bezitten die ook.
p. 631 Wilde liguster: er staat 2x "vrij alg."
p. 639 Centauriebremraap: "Sinds enkele tientallen jaren op 1 plaats in Z standhoudend." Nog?
p. 644 Slijkgroen: tussen "recent ook" en "in H en P" invoegen "elders.
p. 678 Wegdistel: beschrijving verschil tussen die taxa die op Waarneming worden onderscheiden als Echte wegdistel en Tuinwegdistel moet wellicht worden aangepast (
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,466220)
p. 705-6 Gewoon jakobs- en Duinkruiskruid: ook in P komen exemplaren zonder lintbloemen voor, dus formulering in sleutel moet voorzichtiger, of de bewering dat Duinkruiskruid buiten de duinen is aangevoerd met duinzand.
p. 731 Rapunzelklokje "en aan- Dr)" – hier klopt iets niet.
p. 737 Kruidvlier "Juliaug."
p. 739, 744-5, 783, 785 en 790: Het is "kaardebol", niet "kaardenbol".
p. 767 Sikkelkruid "thans bekend van 7 plaatsen" – nog?
Daarnaast is een aantal soorten weergegeven in groot lettertype terwijl de tekst suggereert dat ze nog niet zijn ingeburgerd, en dus zouden ze vooralsnog in klein lettertype moeten worden beschreven:
- Rood cypergras
- Bleek cypergras
- Varenhelmbloem
- Japanse wijnbes
- Bergroos
- Wilde dwergmispel
- Vlakke dwergmispel
- Hartbladige els
- Moseik
- Mansbloed
- Grijze melde
- Kogelduizendknoop