HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Blz. 183 eerste kolom : Bleke bermzegge
" de afstand tussen de onderste 3-4 aren korter dan of gelijk aan de lengte van de aren, dus elkaar overlappend " [laatste 3 woorden zijn niet 100 % letterlijk overgenomen..] moet volgens mij zijn :

" de afstand tussen de bovenste 3-4 aren "
Groene groe[n]tjes.Rien.

hermanvo

pag. 484: zeldaam moet zijn zeldzaam
pag. 540 onder fig. 107.1 ontbreekt haakje achter halleri
pag. 120 bij Opm.: bovengrond moet zijn bovengronds
pag. 553 Cornus sanguinea, deze soort komt ook voor in P

Willemien Troelstra

#92
Citaat van: Erik Simons op maart 26, 2020, 14:19:12 PM
p514: salsola kali komt niet alleen in de duinen voor, maar is ook vrij algemeen of vrij zeldzaam in het fluviatiele district, vooral langs de Waal
Ik zal hem zo verwerken.
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Ik ontving de volgende errata via de mail, die van Hanneke Waller had ze al aan Leni Duistermaat gestuurd en die liet weten "Dank voor je errata en aanvullingen. Inhoudelijk kom ik er alleen op terug als ik vragen heb of het er niet mee eens ben. Helaas zijn fouten kennelijk onvermijdelijk, hoe hard je ook je best doet alles goed te krijgen. Het is niet leuk ermee geconfronteerd te worden, maar wel goed om ze teruggekoppeld te krijgen. Blijf dus vooral sturen wat je tegenkomt!"

P 13: 2e kolom 14e regel "zijn allen overgenomen in deze editie" => "zijn alle overgenomen in deze editie" (Hanneke Waller)
p 17: onder c. Nieuw "2 Selaginellaceae" => "3 Selaginellaceae" (zie pag. 15 en 63) (Hanneke Waller)
p 34 en verder: de kopjes van de deelsleutels zoals op p34 "Sleutel 1 Houtige planten hoger dan 50 cm" vallen niet meer op terwijl sommige stappen in de sleutel met kleur zijn gemarkeerd en meer opvallen dan deze kopjes. (Hanneke Waller & Willemien Troelstra)
p 89 en 812: Metasequioa =>  Metasequoia (Philip Boot)
p 96: in fig. 27.1 staat in de afbeelding een 1 (net als in HF23) maar de 1 hoort daar zo te zien niet. (Hanneke Waller)
p 128: bij Galanthus plicatus mis ik dat het blad gootvormig is. Niet alleen in volwassen stadium, maar zo te zien ook al bij de bladontplooiing. Bij Galanthus nivalis staat hierover wel iets vermeld: "volwassen bladen iets gootvormig". (Hanneke Waller)
p 411: fig. 78.3 onderschrift: Oxalis corniculata | Gehoornde klaverzuring b steunblaadjes, d zaad; Oxalis dillenii |Knobbelklaverzuring a steunblaadjes c zaad => Oxalis corniculata | Gehoornde klaverzuring a steunblaadjes, c zaad; Oxalis dillenii |Knobbelklaverzuring b steunblaadjes d zaad (Hanneke Waller)
p 812: Molinia caerulea subsp. Aundinacea => Molinia caerulea subsp. Arundinacea (Philip Boot)
p 833: het woord "Doosvrucht." (inclusief de punt) moet vet gedrukt. (Hanneke Waller)


groet, Willemien Troelstra

RutgerB

Ik heb de gemelde Amaranthus tamariscinus verwijderd als erratum. Op blz. 501 wordt duidelijk geschreven: "de steriele hybride" (de ouders zijn ook duidelijk) en de naam Amaranthus x tamariscinus Nutt bestaat ook:  http://www.plantsoftheworldonline.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:327375-2 , maar mij is verzekerd dat Amaranthus tamariscinus toch zonder x ertussen bedoeld is. Hier overigens ook: https://ww2.bgbm.org/EuroPlusMed/PTaxonDetail.asp?NameId=9000496&PTRefFk=7300000

Tom Damm

paginanummer, familie/geslacht/punt: fout -> goed [opmerking]
p.86, 19/2/2-:   M.-Joegoslavië -> Bosnië en Herzegovina en Servië [hoewel misschien niet in Herzegovina s.s.]
p.99, 28/2Opm.:   puntata -> punctata
p.187, 47/9/5-:   [deze tekst ook kleiner]
p.235, 49 Plaat 15b:   [Hier ook beide soorten vermelden, als p.222, punt 63-]
p.258, na 49/29/4-:   ovina groep -> ovina-groep
p.270, 49/44/5-:   èn -> én
p.271, 49/44/8:   een- -> 1- [of het geheel nog iets korter zoals bij punt 5: 1-(zelden 2-)jarig]
p.272, 49/46/2:   meestal langer dan -> meestal
p.280, 49/53/4-:   allleen -> alleen
p.285, 49/61/3Opm.:   8 -> 38
p.288, 49/65/1:   lang vliezig -> lang, vliezig
p.290, 49/69/1:   M.Limburg -> M.-Limburg
p.290, 49/67/1Opm.:   c subsp. -> c. subsp.
p.295, 50/1/3Opm.:   eindigt stomp of -> eindigt die stomp en is
p.525, 102/13/5:   -) apr. -> -)apr.
p.568, 118/7/1-:   bla-drand -> blad-rand
p.614, 128/8/1Opm.:   str.is -> str. is
p.735, 141/7/1-:   aug.Tuinplant -> aug. Tuinplant
p.741, 144/3/1:   het stedelijk gebied -> stedelijk gebied [of:   het stedelijke gebied]
p.743, 144/6/1-Opm.:   genoom grootte -> genoomgrootte
p.743, 144/7/1:   Ur, met -> Ur, met name
p.773, 145/41/1:   beiden -> beide
p.774, 145/44/1-:   W.- Azië -> W.-Azië
p.824, Viola lutea:   calaminar-ia -> calamina-ria
p.825-828:   [onder a missen Carex pendula subsp. pendula, Carex pendula subsp. agastachys, Veronica sublobata]

Stijl [Meld ik ook maar hier, omdat je ze verzamelt]
p.287, 49/62/1-:   8.2 -> 8,2
p.287, 49/62/2-:   6.4-9.2 -> 6,4-9,2
p.287, 49/62/3:   4.5-6.5 -> 4,5-6,5
p.287, 49/62/3-:   3.5-5.5 -> 3,5-5,5
p.636, 133/5/4-Opm.:   s.str. -> s.str.
p.742, 144/5/3:   half -> ⅟₂
p.743, 144/7/1:   dubbel -> 2 ×
p.761, 145/13/1-:   24a [klopt met figuurnummer, maar niet meer logisch]
p.761, 145/13/2:   24b [klopt met figuurnummer, maar niet meer logisch]

Klein corps, maar meestal normaal:
Tekst beginnend met "Zie", bv. 35/1, 44/9
•   p.120, 38/1
•   p.287, 49/63 (zonder "Zie")
Tekst beginnend met "Door" of "Met medewerking van", bv. 32/3, 44/4, 47/4
•   p.159, 47/4
•   p.256, 49/29
•   p.316, 54/13/na12- en 2)
•   p.374, 68/13
Tekst beginnend met "Excl." of "Incl.", bv. 32/4 (niet ingesprongen), 42/10, 42/11 (niet ingesprongen), 47/14 (niet ingesprongen), 49/16 (niet ingesprongen), 49/19, 49/35, 49/53 (niet ingesprongen), 49/62, 50 (terecht niet ingesprongen)
•   p.119, 38
•   p.256, 49/28
•   p.325, 57/6

Algemeen: figuurnummers en –letters weer (half)vet indien meer bij elkaar! [Is niet meer nodig waar de soorten in kolommen zijn gezet.]

Inhoudelijk
p.197, 48/2/5-:   Juncus tenageia:   "de binnenste stomp", maar op figuur spits.
p.279, 49/53/3:   soms gaaf -> of gaaf [de zeer algemene repens gaaf (dus in aantallen niet soms), arenosus gaaf, de andere 3 kennelijk met tandjes indien ze geen wimpers hebben, maar dat is verder niet vermeld]
p.652, 136/12/5:   [Bij V. sublobata mist iets over de haren langs de rand van de kelkbladen: hebben die een andere lengterange?]

Groet, Tom

Tom Damm

p.23, 2e kolom: Chenopodium spp. [is gesplitst]

Opmerking bij bestaande errata:
p.411: [korter is] b => a; d => c; a => b; c => d
p.812: Aundinacea => aundinacea [en] Arundinacea => arundinacea
Groet, Tom

Willemien Troelstra

Tom, dank voor al je tekstuele en vormgevingscorrecties. ik heb ze verwerkt in de samenvattingen van de errata. Er is er eentje die ik niet heb overgenomen omdat ik sterk betwijfel of dat gecorrigeerd moet worden:
p 741: 144/3/1:   het stedelijk gebied -> stedelijk gebied [of: het stedelijke gebied] (Tom Damm)
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Ik heb vandaag de typografische en niet floristische tekstcorrecties in een apart topic gezet omdat de lijst aan het begin van dit topic te lang werd. Je kunt nog steeds hier al je errata melden. Ik zal de errata zo goed mogelijk verwerken in de samenvattingen.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Citaat van: Willemien Troelstra op maart 30, 2020, 21:56:06 PM
Tom, dank voor al je tekstuele en vormgevingscorrecties. ik heb ze verwerkt in de samenvattingen van de errata. Er is er eentje die ik niet heb overgenomen omdat ik sterk betwijfel of dat gecorrigeerd moet worden:
p 741: 144/3/1:   het stedelijk gebied -> stedelijk gebied [of: het stedelijke gebied] (Tom Damm)
Ik denk ook dat je gelijk hebt Willemien : in het meervoud wordt dat wel gezegd ; stedelijke gebieden.
[zie bijv ook Stedelijk Lyceum/Gymnasium etc.]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

#100
De melding van Rien Ondersteijn over Bleke en IJle bermzegge heeft geleid tot mailwisseling met Jacob Koopman. Het blijkt dat de tekst over de onderste aartjes wel degelijk klopt, maar dat die tekst niet helemaal matcht met de tekeningen. Uitkomst na mailwisseling met Jacob Koopman en Leni Duistermaat:
p 182: fig 47.65 is afbeelding van Carex leersii ipv Carex divulsa.
p 183: fig 47.66 komt te vervallen (eerder C. divulsa dan C. leersii) "deze elkaar dus overlappend" => "deze kunnen elkaar dus overlappen"
groet, Willemien Troelstra

Tom Damm

Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 30, 2020, 23:05:42 PM
Citaat van: Willemien Troelstra op maart 30, 2020, 21:56:06 PM
Tom, dank voor al je tekstuele en vormgevingscorrecties. ik heb ze verwerkt in de samenvattingen van de errata. Er is er eentje die ik niet heb overgenomen omdat ik sterk betwijfel of dat gecorrigeerd moet worden:
p 741: 144/3/1:   het stedelijk gebied -> stedelijk gebied [of: het stedelijke gebied] (Tom Damm)
Ik denk ook dat je gelijk hebt Willemien : in het meervoud wordt dat wel gezegd ; stedelijke gebieden.
[zie bijv ook Stedelijk Lyceum/Gymnasium etc.]

Geen goed voorbeeld (eigennaam). Zie https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels/. Je zou het evt. wel als vaste combinatie kunnen zien, maar het heeft de lijst op https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-het-centraal-centrale-station/ nog niet gehaald; het wordt wel veel gebruikt, zo ook "agrarisch".
Groet, Tom

gertjanvannoord

Citaat van: Tom Damm op maart 31, 2020, 17:17:59 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 30, 2020, 23:05:42 PM
Citaat van: Willemien Troelstra op maart 30, 2020, 21:56:06 PM
Tom, dank voor al je tekstuele en vormgevingscorrecties. ik heb ze verwerkt in de samenvattingen van de errata. Er is er eentje die ik niet heb overgenomen omdat ik sterk betwijfel of dat gecorrigeerd moet worden:
p 741: 144/3/1:   het stedelijk gebied -> stedelijk gebied [of: het stedelijke gebied] (Tom Damm)
Ik denk ook dat je gelijk hebt Willemien : in het meervoud wordt dat wel gezegd ; stedelijke gebieden.
[zie bijv ook Stedelijk Lyceum/Gymnasium etc.]

Geen goed voorbeeld (eigennaam). Zie https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-algemene-regels/. Je zou het evt. wel als vaste combinatie kunnen zien, maar het heeft de lijst op https://onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-het-centraal-centrale-station/ nog niet gehaald; het wordt wel veel gebruikt, zo ook "agrarisch".

Maar zie ook https://onzetaal.nl/taaladvies/het-hachelijk-avontuur-het-hachelijke-avontuur/

citaat:
Een eigenaardigheid van het-woorden is dat je de buigings-e soms ook kunt weglaten als je het bepaalde lidwoord het gebruikt. Dat gebeurt het vaakst als het bijvoeglijk naamwoord op -lijk of -ig eindigt. Het is moeilijk onder woorden te brengen waarom dat gebeurt. Het is meestal een kwestie van persoonlijke smaak: voor sommigen klinkt het hachelijk avontuur mooier en spannender dan het hachelijke avontuur. De buigings-e is vaak de derde opeenvolgende onbeklemtoonde lettergreep – dan is de neiging om die e weg te laten extra groot.
einde citaat


Gertjan van Noord

bhendrikx

Reeds doorgeven aan Naturalis maar het areaal van spindotterbloem (blz. 308) moet worden uitgebreid nu alle op de knopen wortelende vormen onder ssp. radicans worden geschaard. De lage, wortelende uitlopers vormende dotter uit natte graslanden in o.a. oostelijk Brabant vallen hier dus ook onder.
Groeten Bart

Datura

Net een fout in de figuren van Brassica (p.472/473) gevonden: Figuur 99.10 laat detailtekeningen van de stand van de meeldraden zien: 99.10a met rechte meeldraden voor B. oleracea, 99.10b met gekromde meeldraden bij B. rapa/napus. Deze detailtekeningen worden ook in figuur 99.11 en 99.13 opgenomen, maar daar zijn ze omgedraaid (die met kromme meeldraden bij B. oleraceus, met rechte bij rapa, dit moet dus andersom zijn).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

In het register (p. 804) ontbreekt het synoniem Dactylorhiza majalis subsp. sphagnicola 144

Willemien Troelstra

Citaat van: Datura op april 15, 2020, 21:00:54 PM
Net een fout in de figuren van Brassica (p.472/473) gevonden: Figuur 99.10 laat detailtekeningen van de stand van de meeldraden zien: 99.10a met rechte meeldraden voor B. oleracea, 99.10b met gekromde meeldraden bij B. rapa/napus. Deze detailtekeningen worden ook in figuur 99.11 en 99.13 opgenomen, maar daar zijn ze omgedraaid (die met kromme meeldraden bij B. oleraceus, met rechte bij rapa, dit moet dus andersom zijn).
Weet je zeker dat de fout daar zit? Ik vind 10a veel meer een Raapzaad uitstraling hebben dan 10b.
Het kenmerk van de kromme of juist rechte meeldraden van Brassica oleracea/rapa ken ik nog niet, dus ik kan dat niet beoordelen. Het typische is dat in geen van beide tekeningetjes rechtopstaande kelkbladen zijn getekend terwijl de tekst het daar bij brassica oleracea wel over heeft...
groet, Willemien Troelstra

Datura

Hoi Willemien,

Dat van die kelkbladen in de tekening vond ik inderdaad ook vreemd (maar is denk ik zo getekend omdat als je rechte kelkbladen tekent, je de meeldraden niet meer goed kan zien :-)). Het kenmerk van de stand van de meeldraden kende ik ook niet, dus had het gecheckt in mijn flora's, en in de Oostenrijkse flora stond het idd precies zo als in de tekst van de Heukels. Vandaag ook nog even in het veld bij rapa gecontroleerd, en die heeft idd een aantal gekromde meeldraden, dus die tekeningetjes zijn bij 99.11 en 99.13 omgedraaid (de tekst en figuur 99.10 zijn dus m.i. goed). Nu nog wachten tot mijn kool doorschiet voor 100% zekerheid :-).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Tom Damm

#108
p.350 (en 789), 62/21Opm.1: Purpere klaver -> Purperen klaver [Staat nu ook zonder n op waarneming.nl.]  :right:
Groet, Tom

Datura

Tom, volgens mij is die overgenomen uit de Belgische flora, waar die daadwerkelijk zo heet. Het klinkt voor geen meter, maar wellicht is het taalkundig wel correct?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Willemien Troelstra

Citaat van: Datura op april 18, 2020, 19:57:41 PM
Tom, volgens mij is die overgenomen uit de Belgische flora, waar die daadwerkelijk zo heet. Het klinkt voor geen meter, maar wellicht is het taalkundig wel correct?
Het klinkt toch heel erg als een spelfout. Heeft de Belgische flora geen erratalijst ;-)?
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

In de Flora van België/Luxemburg wordt ook gesproken over Purpere klaver.
Het zou best kunnen dat dit juist is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Even gegoogled op purpere klaver en dan blijkt er géén overeenstemming te zijn over de Nederlandse naam:

- wilde-planten.nl => Purperen klaver
- nl.wikipedia.org => Purperrode klaver
- waarneming.nl => Purpere klaver
- verspreidingsatlas.nl => Purperen klaver
- nederlandsesoorten.nl => Purpere klaver

Tsja...
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Goed punt Rob! ;D ZUllen we gewoon een dikke middelvinger opsteken en het gewoon Paarse klaver noemen? Wie gebruikt er nou het woord purper? En echt paars is dat ding ook niet, wat denken jullie van Barbie-klaver?

Rien Ondersteijn

Helemaal mee eens om die naam te veranderen-
Maar dan zou ik de naam Paarse reserveren voor T. Purpureum [die zal ook eens een Ned. naam moeten krijgen...] en Purperrode voor T.rubens .
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

"Purperen" klopt.
Purper is een zelfstandig naamwoord en volgens Van Dale géén bijvoeglijk naamwoord: de vorm "purpere" is dus fout.
Dat valt me nou tegen van de Belgen, haha!
(https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/purper#.XptiIpngqUk)
Vergelijk zilver/zilveren, goud/gouden, lood/loden, graniet/granieten, hout/houten etc.

JanHein

Rien Ondersteijn


-zou het komen van het Vlaamse lied 'op de purpere heide' van Louis Neefs...?
-- ;)--
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ik had dit aangepast aan de Heukels 2020. De discussie over de naam is trouwens al eens eerder gevoerd kon ik me herinneren en in een werklijst was het ook Purpere klaver.

Citeer2020-02-26 09:49:22      Rutger Barendse   xx         EDIT LOCAL_NAME 1   Purpere klaver
2019-07-13 09:39:39      Rutger Barendse   be         EDIT LOCAL_NAME 1   Purperrode klaver


Plantoon

Het lied 'Op de purperen heide werd in 1941 gecomponeerd door Armand Preud'homme toen Neefs 4 jaar oud was.
Op zich is het geen slecht lied maar er bestaan ontelbaar veel platte uitvoeringen van. Die van Louis Neefs is helaas geen uitzondering.

Rien Ondersteijn

#119
Het viel mij op dat meerdere malen werd gesproken van 'purpere hei '
Ook de versie van Louis wordt zo genoemd , hoewel in de liedtekst over 'purperen wordt gerept.

https://lyrics.fandom.com/wiki/Louis_Neefs:Op_De_Purpere_Hei
Groene groe[n]tjes.Rien.