HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

@Sam: Ik zal hem opnemen in de lijst. Ik zie dat die behaarde versie van Echte kervel een varieteit is die op één plek in NL sinds twee jaar (dus na het uitkomen van de flora) wordt waargenomen. Het is dus meer een aanvulling voor de volgende editie dan een fout in de vorige editie.
groet, Willemien Troelstra

Arnout Imhof

Ik vermoed dat bij 49.73 op pagina 210 de beweringen over het tongetje verwisseld moeten worden: Glanshaver heeft een kort, afgerond tongetje, terwijl die bij Zachte haver juist lang en spits is.

nielseimers

Op pagina 259 staat dat Groot schapengras een bladbreedte heeft van 0,6-1,0 mm met daarop haren van 0,4-0,6(-0,7) mm lang. Dat zou betekenen dat de haren ongeveer 2/3e de lengte hebben van de breedte van het blad. Dat matcht niet met de illustratie en ook niet met wat ik zelf waarneem en opmeet. Dit kan dus niet kloppen. Wat het wel moet zijn, weet ik niet, maar het lijkt bij Hard zwenkgras en Kalkzwenkgras ook niet te kloppen.

David de Wit

Aira caryophyllea (Zilverhaver)

Voor zoveel als ik het weet, heeft de soort geen kafnaalden naar wel genaalde lemma's.

Op p210 staat:

75(71) Kafnaalden aan de top spits -> 76

- dit moet een positief antwoord hebben om verder te gaan

Bij 76 staat ... Onderste lemma genaald. ... -> 77

- een positief antwoord hierop leidt tot Aira in 77

Mijn vraag: Is 75 fout? Kan het beter zijn als volgt?

75(71) Kafnaalden of lemmanaalden aan de top spits -> 76

Rien Ondersteijn

Blz. 729 : Aanvulling bij Familie Campanulaceae : deze familie heeft meestal melksap.
Groene groe[n]tjes.Rien.