spiegelkever Margarinatus marginatus?

Gestart door hdeheer, april 28, 2008, 17:17:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Beschrijving kever: Smal, ovaal diertje met duidelijk uitpuilende 3 laatste segmenten. 8 mm. lang, 4 mm breed, overal glimmend zwart. Poten zwart, alle 6 verbreed met donkerbruin-rode stekels bezet. Korte tasters, antennen onder schild verstopt, maar ik denk 11-ledig, de laatste 3 knotsvormig verdikt.
Achterlijfssegmenten (3)  duidelijk bestippeld en zichtbaar, dekschilden ,  halsschild  en kopschild kaal.
Onderkant: Hele middensector kaal (vrij kaal bij achterlijfspunt), sterk gepuncteerd aan buitenzijde van alle 6 poten. Er worden 12 soorten genoemd op soortenoverzicht. Via Google kwam ik uit bij M.m.zie foto van www.galerie-insecte.org.
Halsschild met 1 randlijn, kopschild bijna halfcirkelvormig met 1 randlijn, dekschild links van buiten naar binnen met 6 lijnen: 1, 2 en 3 volle lengte van dekschild, 4 ietsje korter, 5 kwart lengte van schild en 6 halve lengte van het dekschild.
Van opzij is er nog een streep zichtbaar aan weerszijden, deze heeft bijna dezelfde lengte als streep 4.
Zit ik in de goede familie en zo ja is het marginatus?
Wie het weet mag het zeggen.
Vindplaats: Siepelveen, Zeegse, heide en "duinen".
Met vriendelijke groeten,
Herman de Heer

jan cuppen

De beschrijving geldt voor heel wat Histeridae in die hoek. De foto is erg klein en ik krijg 'm niet groter.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

hdeheer

#2
CiteerDe beschrijving geldt voor heel wat Histeridae in die hoek. De foto is erg klein en ik krijg 'm niet groter.

Jan, geruststellend idee dat jij er naar wilt kijken. De foto staat levensgroot op www.galerie-insecte.org. zoals in mijn beschrijving staat vermeld. Ik hoop dat het te vinden is.
Herman.
Ik heb nu het exacte plekje gevonden op de Franse site
http://www.galerie-insecte.org/galerie/wiki.php?Margarinotus
Ik merk dat het zo niet gaat, maar via Google intypen Margarinotus insecte org geeft de hit (de tweede genoemde site).

jan cuppen

Ik zou toch niet verder willen gaan dan Histeridae. En dan wel iets in die hoek.

De betreffende foto is een foto van een Frans dier en niet jouw exemplaar. Dat is eigenijk wel een voorwaarde.

Wanneer je niet goed weet waar je op moet letten (o.a. het exacte aantal groefjes in de voorhoeken van het halsschild, iets wat op de Franse foto ook al niet goed zichtbaar is) ga je bij de Histeridae gemakkelijk met het genus in de fout. Ook de Franse kever zou ik op basis van de foto niet tot op de soort kunnen determineren, wat onverlet laat dat de gegeven naam wel correct kan zijn, bv op basis van een determinatie aan de hand van het dier zelf.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

hdeheer

Jan, ik stuur het diertje graag naar je toe, in een envelop met paper tissues.
Kun je mij het adres mailen?
herman de Heer, h.g.deheer@zonnet.nl