Hoofdmenu

nieuwe Heukels

Gestart door gertjanvannoord, februari 13, 2020, 17:21:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

.... vandaag ontvangen!

ben benieuwd
Gertjan van Noord

H Timans

Het zal je niet teleurstellen denk ik :D
Mvg Harold Timans

Pieter Stolwijk

#2
Ik vind het een prachtige uitgave!

Een hele hoop nieuwe namen: voorbeeld: Chenopodium (s.l.) gesplitst in Blitum, Chenopodium (s.s.), Chenopodiastrum, Dysphania, Lipandra, Oxybasis.

Alsmede de terugkeer van een aantal oude: bijv. Rhamnus frangula terug naar Frangula alnus.

Hoe gaat dit op waarneming.nl geïmplementeerd worden? Behoorlijke klus.


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rien Ondersteijn

Ik kan me helaas niet herinneren dat Sanguisorba [minor] ooit Poterium is genoemd.... ;)

[het was trouwens opvallend dat er vandaag veel minder waarnemingen zijn gemeld op deze site.]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

#4
Voor Rien!

"Geïllustreerde schoolflora voor Nederland" door H. Heukels.
Tweede, vermeerderde en verbeterde druk. Met 1565 afbeeldingen.
P. Noordhoff - 1904 -Groningen

p. 500-501.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

#5
Citaat van: Pieter Stolwijk op februari 13, 2020, 21:15:00 PM
Ik vind het een prachtige uitgave!

Een hele hoop nieuwe namen: voorbeeld: Chenopodium (s.l.) gesplitst in Blitum, Chenopodium (s.s.), Chenopodiastrum, Dysphania, Lipandra, Oxybasis.

Alsmede de terugkeer van een aantal oude: bijv. Rhamnus frangula terug naar Frangula alnus.

Hoe gaat dit op waarneming.nl geïmplementeerd worden? Behoorlijke klus.
Het uitgangspunt is nog steeds dat Heukels' Flora het standaardwerk is en dat we de naamgeving daarin volgen. Er zijn verschillende opties voor wijziging, maar de zuiverste methode is als volgt:

We draaien de status van geldende naam en synoniem om. Dit vereist ook het verplaatsen van de Nederlandse naam naar de nieuwe geldende naam. Dat betekent dat iedere eerdere waarneming van Rhamnus frangula een waarneming van een synoniem is geworden.

Je kunt ook de wetenschappelijke naam van het bestaande veranderen, maar dit is alleen goed toepasbaar als de 'nieuwe naam'
1 Een compleet nieuwe naam is (voor onze database) en een taxon waar geen synoniemen aan hangen.
2 Een synoniem was waar nooit of zeer weinig onder is ingevoerd. De paar bestaande waarnemingen moet je becommentariëren.

De wijzigingen worden liefst door 1 persoon gedaan en consequent volgens deze methode. Ik voorzie anders chaos en onenigheid.

bhendrikx

Ik vind net zowaar een foutje....
Figuur 9.1 en 9.2 zijn omgewisseld (op blz. 71)
Groeten Bart

nielseimers

Ik had ook al een foutje ontdekt, Lenie is daar inmiddels van op de hoogte.

Op pagina 285 is de kleur van de aartjes van Echinochloa frumentacea en Echinochloa esculenta verkeerd om.

Er zullen ongetwijfeld nog veel foutjes ontdekt worden, dat kan ook niet anders.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

H Timans

#9
Citaat van: nielseimers op februari 14, 2020, 13:59:46 PM
Ik had ook al een foutje ontdekt, Lenie is daar inmiddels van op de hoogte.

Op pagina 285 is de kleur van de aartjes van Echinochloa frumentacea en Echinochloa esculenta verkeerd om.

Er zullen ongetwijfeld nog veel foutjes ontdekt worden, dat kan ook niet anders.
Jup, maar ze is blij met nette mailtjes met de gevonden errata. Ik had ook al 5 foutjes gevonden (en doorgestuurd!), eentje daarvan kan echt als verwarrend gezien worden: ->> Grassendeterminatiesleutel: p 207: stappen 16 en 17: Hier wordt verwezen naar de figuur 42,2 terwijl afbeelding 49,2 bedoelt wordt! (die met de verschillende bloeiwijzen van de grassen).

Ik gebruik de nieuwe Heukels' nu al een tijdje en ik ben benieuwd wat mensen van de meetlat vinden aan de achterkant na wat veldgebruik. Ikzelf vind dit een van de weinige nadelen van de nieuwe druk: ik kan heel moeilijk het boek open houden én metingen doen, dit omdat er geen onderscheid is tussen cm, mm en halve cm.
Mvg Harold Timans

hb481219

#10
In een heel vroege flora van Heukels(5 de druk, Fl 3,75) vond ik een `meetlat`, eigenlijk een lint, als boekenlegger. Heel handig. Eigenlijk nooit gebruikt. Ga ik doen. En iedereen was vandaag natuurlijk met de flora bezig en niet te velde....
gr Han

Rien Ondersteijn

Dat openvouwen viel me ook op.De vorige doet dat beter...
Deze kraakt bij t 'platleggen'...


[oeioei : en de lettertjes lijken me kleiner...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 13, 2020, 23:58:53 PM
Ik kan me helaas niet herinneren dat Sanguisorba [minor] ooit Poterium is genoemd.... ;)

[het was trouwens opvallend dat er vandaag veel minder waarnemingen zijn gemeld op deze site.]
Citaat van: Pieter Stolwijk op februari 14, 2020, 01:20:07 AM
Voor Rien!

"Geïllustreerde schoolflora voor Nederland" door H. Heukels.
Tweede, vermeerderde en verbeterde druk. Met 1565 afbeeldingen.
P. Noordhoff - 1904 -Groningen.


p. 500-501.


Verhip Pieter : ik wist niet dat jouw herinnering tot zover terug ging...   ;)

Trouwens in diezelfde schoolflora uit 1933 wordt er met geen woord gerept over Poterium.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Zullen we hier een pinned topic van errata bijhouden? Lijkt mij erg prettig tenzij Naturalis of FLORON dat ook ergens gaan bijhouden.
groet, Willemien Troelstra

nielseimers


Willemien Troelstra

En, even los daarvan: mijn eerste indruk is dat we een prachtige nieuwe flora hebben waarvan de structuur helderder is (mede dankzij de steunkleur) en vooral ook heel fijn dat hij weer aardig bij de tijd is wat betreft de soorten. Ik ben benieuwd naar alle detailwijzigingen in de sleutels die ik de komende tijd zal tegenkomen (onder andere bij het geven van mijn plantencursus zal het wel wennen zijn).
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Willemien heeft een nieuw Topic geopend met een verkorte index van aanvullingen/'foutjes' in de nieuwe Heukels.
Ik zou voor willen stellen om dit Topic van Gertjan als 'stoeitopic' te gebruiken met evt aanwijzingen en dat Willemien [of iemand anders] dit kort bundelt
in dat van haar.
Anders lijkt me dat t overzicht lastig wordt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

BartAbc

Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe flora, we hebben er lang op gewacht.

Maar ik hoop ook toch dat we nog onder de oude vertrouwde namen kunnen blijven invoeren in Waarneming.nl en iObs. Is er ergens een lijst te vinden met alle namen die veranderd zijn?
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

marcel234

Citaat van: BartAbc op februari 15, 2020, 10:39:21 AM
Is er ergens een lijst te vinden met alle namen die veranderd zijn?
Volgens https://www.floron.nl/Portals/1/Downloads/Nieuwe-Heukels-Naamswijzigingen.pdf komt die
hiier https://www.verspreidingsatlas.nl/soortenlijst/vaatplanten
hier https://woordenboek.ndff.nl/
en hier https://www.nederlandsesoorten.nl/content/24e-editie-heukels-flora-van-nederland-gepresenteerd

maar ik zie er geen aparte lijst in zoals in de oude Heukels op pagina 673. Neem aan dat die ook wel in de nieuwe Heukels zal staan.

RutgerB

Citaat van: BartAbc op februari 15, 2020, 10:39:21 AM
Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe flora, we hebben er lang op gewacht.

Maar ik hoop ook toch dat we nog onder de oude vertrouwde namen kunnen blijven invoeren in Waarneming.nl en iObs. Is er ergens een lijst te vinden met alle namen die veranderd zijn?
We gaan grotendeels met synoniemen werken. Dat betekent dat je de oude wetenschappelijke naam altijd terug kan vinden. In de apps moet je dan wel ook 'toon synoniemen'  aanzetten. Dat zal standaard al aangevinkt zijn. Als je met Nederlandse namen invoert ga je vrijwel niets merken (er zijn weinig Nederlandse namen gewijzigd) omdat die verplaatst worden naar de nieuwe geldende wetenschappelijke naam.

gertjanvannoord

Citaat van: BartAbc op februari 15, 2020, 10:39:21 AM
Is er ergens een lijst te vinden met alle namen die veranderd zijn?

blz 825--832 van de nieuwe flora
Gertjan van Noord

BartAbc

Dank, Marcel, Rutger en Gert Jan. Fijn dat we in Waarneming.nl ook de oude namen kunnen blijven gebruiken.
Ik zal hem binnenkort aanschaffen, ben erg benieuwd.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

RutgerB

#22
Langzaam maar zeker ben ik door het boek aan het spitten en ik vind het een fijn boek! Vele zinnige opmerkingen zijn er bijgekomen.  Vele soorten ook. En het is mooi opgemaakt.

Omdat ik nu vooral met de wijzigingen in onze database en dus namen bezig ben wat opmerkingen:

- Voor vele soorten en genussen hebben we in Waarneming.nl Nederlandse namen die niet staan vermeld in de Heukels' 2020. In de Verspreidingsatlas staan er veel wel. Ik denk dat er meer dan 1000 namen extra zijn op Waarneming.nl. Nederlandse namen zijn toch in veel gevallen wel fijn om een soort beter te kunnen onthouden. Voor mij in ieder geval. De bronnen die we in het verleden gebruikten zijn met name oudere edities van de Heukels' Flora en boeken als de Geïllustreerde Flora van Heimans, Heinsius en Thijsse. Ik zou denken dat dat toch ook 'officieel' gepubliceerde namen zijn.

- Voor de invoer online en via apps is het ook handig als een soort, zeker een inheemse, een Nederlandse naam heeft en die ontbreken dan weer regelmatig omdat dan alleen de ondersoorten een Nederlandse naam hebben. Ook dat zijn er zeker honderd.  In Waarneming.nl is dat eerder opgelost door met s.s. te werken. Voorbeeld Lancetvormige streepvaren Asplenium obovatum en Lancetvormige streepvaren s.s.   Asplenium obovatum subsp. lanceolatum.  In de nieuwe Heukels' is het alleen Lancetvormige streepvaren Asplenium obovatum subsp. lanceolatum . Wat doet dat er toe, zou je denken? Aangezien de soortenlijst ook in andere landen, ook door Nederlandstaligen, wordt gebruikt is het niet zo vanzelfsprekend dat dé Lancetvormige streepvaren ook altijd dié ondersoort is.

- In de oude Heukels stond kennelijk een foutje ten aanzien van de ondersoorten van Gewone vogelmelk. Dit is niet zo sierlijk opgelost door te stellen van de oude subsp. umbellatum de subsp. divergens is en er een nieuwe umbellatum (voorheen subsp. campestre) voor in de plaats te zetten. Dat valt in een databank niet zo maar op te lossen natuurlijk. Wie bedoelde wat in te geven? Misschien was de fout al wel bekend bij sommige waarnemers? Maar gelukkig voerde vrijwel niemand die ondersoorten in, dus heb ik maar zo goed als mogelijk opgelost.  In zijn algemeenheid zijn wijzigingen die blijken uit de nieuwe Heukels' Flora soms heel moeilijk door te voeren en soms zelfs onmogelijk omdat we rekening moeten houden met een internationale doorwerking.