Hoofdmenu

naaldboomzaad

Gestart door Geum rivale, februari 11, 2020, 16:29:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten van welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/185371674/.

datum: 2020-02-11
locatie: Lunteren - Lindeboomsberg (GE)

foto's:

Kees van Reenen


Geum rivale

Bedankt, maar die had ik al gezien. Op het plaatje staan echter maar een paar soorten, waaronder niet de meest kansrijke, Grove den en Douglasspar (die komen daar i.i.g. voor). Met afzonderlijke plaatjes daarvan kwam ik er echter ook niet uit; de vleugel lijkt veelal in de lengterichting van de pit te zitten, terwijl hij op mijn foto's meer in de breedte lijkt te zitten.
Kees van Reenen

Hannie Luijten

Misschien kan je hier iets mee. De zaden op de foto van Pinus sylvestris zijn enigszins verkoold.

Groet, Hannie

Hannie Luijten

De twee gefotografeerde pagina's zijn afkomstig uit W. Beijerinck, Zadenatlas der Nederlandsche Flora, 1947.
Groet, Hannie

Geum rivale

Bedankt, dat helpt! Douglasspar kan ik nu wel uitsluiten. Over Grove den twijfel ik nog, maar op het overzichtsplaatje komt lariks meer in de buurt. Mee eens?
Lorken (ik weet niet welke soort) groeien daar inderdaad ook, had ik niet aan gedacht. Als ik vervolgens op het internet plaatjes van lorkenzaden zoek wordt het niet echt duidelijker; ze zijn blijkbaar nogal variabel.
Kees van Reenen

Hannie Luijten

Ik durf er aan de hand van beide foto's niets over te zeggen.
Groet, Hannie

Willemien Troelstra

Is lorkenzaad niet duidelijk kleiner dan dennenzaad?
groet, Willemien Troelstra

Geum rivale

Citaat van: Willemien Troelstra op februari 15, 2020, 00:20:04 AM
Is lorkenzaad niet duidelijk kleiner dan dennenzaad?
Dat moet haast wel, inderdaad, gezien de kleinere kegels (en dat blijkt ook uit het overzichtsplaatje). Maar hoe groot? Deze was in mijn herinnering (wat altijd onzeker is) één tot anderhalve centimeter lang.
Kees van Reenen

Hannie Luijten

Larix is kleiner zeker wat de vleugel betreft. Niet de beste exemplaren op deze foto maar een paar zijn wel intact. Lagen er geen kegels op de vindplaats?



Groet, Hannie

Geum rivale

Verhelderend. Dan neig ik toch weer naar Grove den... Een volgende keer maar opmeten of meenemen. Dit exemplaar kwam bij harde wind uit de lucht dwarrelen, dus zoeken naar kegels had ws. weinig zin.
Kees van Reenen