Barynotus moerens?? Klompenerwaard 8-2-2020

Gestart door paulhoekstra, februari 12, 2020, 22:27:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Bij deze snuitkevers kom ik met sleutels uit op Barynotus moerens (ondermeer omdat de klauwtjes niet vergroeid zijn), maar plaatjes-kijkend vind ik ze niet op Barynotus lijken. Zit ik met mijn determinatie in het goede genus en onderfamilie?

2 Barynotus moerens imago
datum: 2020-02-08
locatie: Pannerdens Kanaal (GE)

foto's:




In aanspoelsel
groeten,
Paul

blaauw7

Tis een Donus! D. intermedius is ooit door Theodoor in EB behandeld. Later bleek het wellicht toch een andere soort te zijn.
Groeten,
Dick Belgers

paulhoekstra

Bedankt! Dan ben ik dus al bij puntje 1 in de sleutel van curculionidae op coleo-net.de verkeerd gegaan en zat ik in de verkeerde onderfamilie.

Ik zal kijken of ik nu ook uitkom op Donus intermedius of iets anders.
groeten,
Paul

paulhoekstra

Ik heb er opnieuw naar gekeken en kom nu inderdaad uit op het genus Donus. De Donut-sleutel van coleo-net.de vind ik lastig bij puntje 2. Dan gaat het erom of de borstelkrans aan het uiteinde zwart of donkerbruin is en de aedeagus kort en breed, of dat de borstelkrans heldergeel is en de aedeagus slank met een naar boven gebogen top. Ik vind mijn exemplaren er precies tussenin zitten, de borstelkrans is lichtbruin en de aedeagus kort en breed met een naar boven gebogen top. Als ik voor de eerste optie kies kom ik uit op Donus intermedius, als ik voor de tweede optie kies kom ik uit op Donus ovalis. Plaatjeskijkend (in Rheinheimer 2013) vind ik Donus ovalis beter lijken. Voorlopig laat ik de waarneming op de uit NL bekende soort Donus intermedius staan totdat die naam wordt aangepast.








groeten,
Paul