Aandachtspunten bij het waarnemen en invoeren van (korst)mossen

Gestart door henkjanvdkolk, februari 12, 2020, 08:24:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Het aantal ingevoerde waarnemingen van mossen en korstmossen stijgt enorm. We willen jullie vragen om bij het doorgeven van mossen en korstmossen te letten op de volgende aandachtspunten:

1. Vul in het opmerkingenveld gegevens in over de standplaats
Informatie over de groeiplaats kan helpen bij de determinatie van een soort, maar ook bijdragen aan onze kennis over de soort. De standplaats kan ingevuld worden als opmerking, of geselecteerd worden onder 'substraat'. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn, maar tenminste aan te geven of een soort op de grond, op boom, op steen of op hout groeit.

2. Wees terughoudend met verzamelen
Het verzamelen van (korst)mossen is soms nodig voor determinatie en daarom nuttig om onze soortenkennis te verbeteren. Toch moet verzamelen met zorgvuldigheid en terughoudendheid gedaan worden. Overleg als je iets verzamelt bij voorkeur met een admin en zorg dat het materiaal bij een expert terechtkomt, en uiteindelijk in een herbarium, zodat het goed bewaard blijft. Verzamel nooit zeldzame (korst)mossen op bekende groeiplaatsen! Wanneer dit gebeurt zijn we genoodzaakt soorten standaard te vervagen.

3. Bij twitchen en excursies: Vermelden van determinatie
Er worden veel waarnemingen ingevoerd tijdens excursies en van (korst)mossen die getwitcht worden. Wanneer je de determinatie niet zelf gedaan hebt, vermeld dan de persoon die het exemplaar gedetermineerd heeft. Doe dit ook bij (korst)mossen die getwitcht zijn, of vermeld tenminste dat het gaat om een bekende groeiplaats. Waarnemingen van getwitchte (korst)mossen waarvoor eigenlijk microscopische controle nodig is, en waarbij niet vermeld is dat het om een bekende groeiplaats gaat, zullen niet goedgekeurd worden. De reden hiervoor is dat met het toenemen van het aantal waarnemingen, het steeds moeilijker is om bij een verandering van determinatie alle 'kopie-waarnemingen' ook te herzien.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Marcel Bingley

Dag Henk-Jan,

Bij het invullen van substraat loop ik er regelmatig tegenaan dat ik de boom niet kan determineren (jaja, moet ik aan werken). Die vul ik dan in als "Loofboom overig". Is dat correct? Dit suggereert eigenlijk "niet in de lijst erboven" en niet, zoals ik het gebruik "Loofboom onbekend (maar staat misschien wel in de lijst erboven)".

Verder mis ik de categorie "Steen onbekend".

Groet,
Marcel

henkjanvdkolk

Hoi Marcel,

Als je niet zeker weet welke boom het is, kies dan niet voor "loofboom overig" maar zet in het opmerkingenveld dat het korstmos op een boom zat. Dat is in dat geval voldoende, en het substraatveld kan dan leeg gelaten worden.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Guido Berger

Citaat van: Embee op januari 27, 2022, 17:17:33 PM

Verder mis ik de categorie "Steen onbekend".

Groet,
Marcel

Ikzelf zet dan in het opmerkingen veld: onduidelijke steen, of steen onbekend.
Dat is voldoende.

Henri van Dodeweerd

Als je dan ook een foto van de steen met korstmos erbij zet, dan kan een ander het indien nodig mogelijk toch afleiden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Marcel Bingley

Dag Henk-Jan, Guido, Henri,

Dank voor de reacties. Zal ik voortaan volgens jullie aanwijzingen doen (alhoewel ik die foto niet altijd kan beloven...).

'k Kijk nog wel even of ik oude waarnemingen waarin ik het fout heb gedaan, nog kan herstellen.

Groet,
Marcel