Izabelkleurig breeksteeltje

Gestart door chrispy, februari 11, 2020, 19:13:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,

Is dit een breeksteeltje en zo ja welke.
Hoogte 10-12 cm, hoed diameter 3-4 cm, steel 10-14 cm diameter 6 mm.
De sporee is donkerbruin ipv kaneelkleurig, de sporen zijn aan de grote kant 14.6-16.3 x 7.8-8.5 µm, Q: 1.9-2.1 gem 2.1.
Ik denk wel dat dit een breeksteeltje is maar welke ?????
Ik heb ook nog microscoop foto's van de Cysteides (juiste spelling ???)

Alvast bedankt Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Kleur van de sporee veel te donker voor een breeksteeltje zoals je zelf al aangeeft. De getoonde kleuren komen meer voor bij inktzwammen en franjehoeden. Dat wordt dus verder zoeken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Bedankt,
Inktzwammen hebben dacht ik meer radiale strepen en de meeste franjezwammen een franje (denkt deze leek) dus inderdaad nog even flink doorzoeken.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

auk

Lijkt me toch zeer waarschijnlijk een Franjehoed, lastige groep hoor!

Gr, Albert
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

chrispy

Beste Albert, lijkt me ook waarschijnlijker dan een inktzwam, hier ga ik het eerst zoeken.

Bedankt voor je reactie, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

chrispy

Beste Henk en Albert,
Ik had de volgende waarneming gedaan: Hoogte 10-12 cm, hoed diameter 3-4 cm, steel 10-14 cm diameter 6 mm. De sporee is donkerbruin ipv kaneelkleurig, de sporen zijn aan de grote kant 14.6-16.3 x 7.8-8.5 µm, Q: 1.9-2.1 gem 2.1.
Dankzij jullie suggesties kom ik uit op de Langsteelfranjehoed, Psathyrella conopylus, Pilze der Schweiz Band 4 pagina 266: hoeddiameter (1.5) 2-3.5 (4)  cm steel 9-14 cm diameter 2-4 mm. Sporee: donkerbruin tot zwart.  sporen 12-17.8 x 6.4-6.9 µm, Q: 1.7-2.2
Daarnaast zijn de door mij gemeten Chellocystides (correct geschreven ??) goed vergelijkbaar met die in Pilze der Schweiz. Ik heb de door mij gemaakte foto bijgesloten.
Zoals jullie zien kloppen de gemeten afmetingen goed met die in de literatuur, dus lijkt me de determinatie zeer waarschijnlijk.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, groeten, Chris


Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Chris dat was voor mij een van de belangrijkste kandidaten. Ik had wel gehoopt dat je voor een zekere determinatie de setae (dikwandige haren, ook wel sclerocystidia genoemd) in de hoedhuid zou ontdekken. Deze zijn tot 350 mu lang en meestal met een loep 10x gemakkelijk te ontdekken. Nog ter informatie de soort zit tegenwoordig in het geslacht Parasola (heet dus nu P. conopila) omdat zijn DNA beter bij dit geslacht past. Zoals je misschien weet is het geslacht van de inktzwammen (Coprinus) opgesplits in Coprinus, Coprinellus, Coprinopsis en Parasola.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Weer bedankt voor jouw reactie.
Over de haren op de hoed las ik vandaag voor het eerst. Gezien mijn slechte zicht ben ik waarschijnlijk niet in staat, zelfs niet met mijn sterkste loep, deze haren te zien. Thuis heb ik wel een camera opstelling met een 150 mm macro lens en tussenringen waarmee ik ze zichtbaar zou moeten kunnen maken. Ga ik de volgende keer zeker proberen. Ik ben oude opnames aan het verwerken. Deze opnames waren uit 2018, onderzoeken is dus niet meer mogelijk.
Ik wist niet dat Coprinus opgesplitst is, kan ik ergens een lijst vinden waarin staat welke soorten in welke familie thuis horen ?

Nogmaals bedankt voor jouw hulp, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Verwante soorten worden ondergebracht in een geslacht (genus), verwante geslachten vormen een familie. Tot eind vorige eeuw waren macroscopische en microscopische kenmerken de belangrijkste basis om eventuele verwantschappen te formuleren. Daar is de laatste jaren de mogelijkheid bij gekomen stukjes DNA van soorten met elkaar te vergelijken en dat heeft een betere en vaak andere kijk op soorten en bepaalde verwantschappen bij paddenstoelen gegeven. Gevolg veel nieuwe geslachten en soorten met o.a. als resultaat dat boeken van nog geen 10 jaar oud eigenlijk al niet meer bij de tijd zijn. Dit proces zal nog wel even doorgaan. Gelukkig veranderen de Nederlandse namen niet. Als je wat meer bij de tijd wilt zijn, probeer dan eens de nieuwe Funga Nordica op de kop te tikken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk

Dank, Ik ben helaas nauwelijks meer in staat om bladzijdes te overzien. Ik ben beperkt tot het lezen van 1 woord tegelijk. Lange mails zijn voor mij bijvoorbeeld vaak moeilijk te begrijpen. Ik moet ze meerdere malen lezen om de inhoud te snappen. Doe ik wel maar alleen met mails die me echt interesseren (zoals van Waarneming :-)).

Weer bedankt, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.