Mooi dat er dus toch al een paar foto's van waren om mee te vergelijken - de kleuren op het levende exemplaar zijn wat frisser natuurlijk, maar verder kan het niet missen inderdaad. Mijn kiekjes van deze zijn helaas niet al te best, maar uiteraard mogen ze gebruikt worden (zoals al mijn foto's zijn ze PD/CC0). Als ik weer in NL ben zal ik ze opsturen, maar de foto hierboven was wel de *hoest*"beste"*kuch* ben ik bang 
Ja, dat verschil in kleur is best opvallend moet ik zeggen. Vers zijn ze mooier

. Alvast bedankt voor het opsturen, heeft geen haast uiteraard. De foto is overigens heel prima, beter dan mijn collectie-kiekjes

.
Overigens heb ik ook kiekjes van één nimf en adult (uitgekweekt) van één van de lokale Issus-soorten hier, maar determinatie is geen beginnen aan voor mij - de meeste zijn beschreven door Remane (1985) in een boek dat niet online beschikbaar is. Als iemand dat ter beschikking heeft houd ik me aanbevolen voor wat info over al die Issussen (ofzo). Ik zal er binnenkort in elk geval alvast een observatie van maken als Issus sp.
Van La Palma zouden vijf Issus-soorten bekend zijn. Ik heb het boek van Remane niet helaas, maar ik denk dat ze die bij Naturalis wel hebben staan. Ik ga hem opvragen en inscannen wanneer ik tijd heb. Echter zie ik wel het volgende staan in Gnezdilov, Holzinger & Wilson (2014):
Remane (1985) stated that some species from Canary Islands do not have significant differences in morphology but were described in the hope of further study.
Ik denk dat er dus nog wat werk aan de winkel is in dat gebied en dat de holotypes van de beschreven soorten eerst maar eens uitgebreid bestudeerd moeten worden om te bepalen of het echt verschillende soorten betreft. Remane heeft meer soorten op subtiele verschillen van de verschillende eilanden beschreven waarvan ik niet zeker durf te zeggen of deze taxa wel een soortstatus verdienen.
Bij mijn weten staan er in de RMNH collectie relatief weinig Issidae van de Canarische eilanden (tov Cicadellidae bijvoorbeeld), dus veel vergelijkingsmateriaal zal er ook niet zijn. Maar ik ben benieuwd!
Mocht je een soort Cixiidae achtige cicade met brede band over de vleugels uit de kruidlaag vandaan halen dan heb je één van de twee Kinnaridae uit de WP (en de Canarische eilanden) te pakken:
Kinnoccia chromata. Daarvan bestaan nog geen foto's, hier wel een tekening:
http://islandlab.uac.pt/fotos/publicacoes/publicacoes_Vieraea_16_1986_Nr1-2_10.pdf (originele beschrijving kan ik ook nog opsturen). In ieder geval zijn alle foto's meer dan welkom!