Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Kan dit spoor van lynx zijn?  (gelezen 488 keer)

Marleen

• Member
Kan dit spoor van lynx zijn?
« Gepost op: februari 08, 2020, 10:55:53 am »

Hallo,

Ik loop regelmatig een rondje om een stuk bos. Een deel van de route gaat langs openbare weg.
En het grootste deel heeft aan de andere zijde ook bos.

Mijn buurman vertelt mij al jaren dat hier in de winter ook lynxen rondlopen.  Ik heb nog nooit lynx gezien.
En ik ben onzeker of ik de sporen zal herkennen als ik ze zie. Ik heb geen ervaring met lynx-sporen. Misschien wel gezien, maar niet herkent.

Sporen hier zijn lastig omdat er ook veel wandelaars met hond zijn, er is een buurvrouw met een wolfshond.
Er zijn ook katten. Maar.... tussen al die sporen zijn ook sporen van ree en vos te vinden. Bruine beer heeft er vorig jaar gelopen.
Er loopt van alles langs de kant van de weg. Dus waarom zou er geen lynx gelopen kunnen hebben?

Ik vraag mij af of onderstaande sporen van lynx kunnen zijn.
Het lijken op het eerste gezicht kat-achtige sporen (de kussentjes in een boogje op een rij).
Maar ik denk dat op een of andere manier hondensporen soms ook meer ronde kussentjes hebben en ben daarom toch onzeker.
De maat komt wel overeen met mijn boek ca 7,5-8,5 cm (vrouwtjes) 7-10 mannetjes.

Ook viel mij op dat van de twee middelste, bovenste kussentjes, dat de bovenzijde niet op gelijke hoogte is.
Dat is ook zo te zien op het plaatje van lynx-sporen in mijn boek.

Graag jullie visie. En ik wil graag leren. Dus als je van mening bent dat het toch hond is,
wat absoluut mag hoor, wil je dan proberen aan te geven waarom je dat denkt? Dan kan ik daarvan leren.

Ik heb evt meer foto's.

Edit: Van 2 naar 4 foto's,  17.2.2020 / 13:15
De zwarte dingetjes zijn grind dat gestrooit is ivm de gladheid

https://observation.org/waarneming/view/185252804
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2020-02-08 Norway - Øyer

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2020, 13:18:09 pm door Marleen »
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Bart van Hoogstraten

• Betatest Herkenningsapp
  • *
Re: Kan dit spoor van lynx zijn?
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2020, 11:19:50 am »

Op de foto's zijn afdrukken van teennagels te zien. Lynxen (vrijwel alle katachtigen) lopen met ingetrokken teennagels.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 15,- abonnementskosten!
http://waarneming.nl/donate.php

Bart van Hoogstraten

• *
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2020, 11:23:13 am »

In mijn boek (Diersporengids van Annemarie van Diepenbeek) zijn ze ongeveer 65 mm. Zoals je ziet zijn er geen teennagels afgedrukt.

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 15,- abonnementskosten!

Marleen

• Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2020, 11:27:15 am »

Ja, dat is zo. Een hond kan zijn nagels niet intrekken. Een kat kan dat wel.

Maar is dat ook 100% determinatiekenmerk?
Of kan een kat ook met nagels uit hebben gelopen bijv vanwege gladheid?

Het is hier wekenlang heel glad geweest, onder een dun laagje sneeuw ligt glad/strak ijs.
Kan het dier nagels hebben uitgezet voor betere grip? of is dat echt heel raar/ongewoon?

Ik gebruik het noorse "På sporet av de fire store" (Op het spoor van de vier grote - Beer, lynx, veelvraat, wolf)
Daar staat vanaf 7cm. Ben het eens dat er geen nagels staan afgedrukt, maar nogmaals, is dat dan ook echt een kenmerk/onmogelijk?

Groetjes, Marleen

Cygnus

• Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2020, 11:32:37 am »

M.i. een spoor van een Lynx. De afdruk is nagenoeg rond en circa 9 cm in doorsnede. Vier kussentjes. Ik denk dat er geen afdrukken van nagels te zien zijn op de foto. Ik vind bijna elke winter sporen van Lynx bij mij in de buurt (Estland), ook al 3 keer in onze tuin. De doorsnee is altijd circa 8-10 centimeter.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Marleen

• Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2020, 11:45:20 am »

M.i. een spoor van een Lynx.
;D Echt? Dat zou zo gaaf zijn!

Ik heb nog even verder gelezen in mijn boek. En ze schrijven ook met de verwisseling met andere sporen.
Maar dat tussen hond en lynx (gaupe in het noors) het eenvoudigste kenmerk is de twee voorste tenen die ongelijke hoogte hebben.
Ook noemen ze dat lynx meestal met de klauwen ingetrokken lopen, maar dat die wel te zien zijn op stukken waar het steil is of andere plekken waar behoefte is aan extra grip.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

• *
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2020, 12:08:11 pm »

Ja, dat is zo. Een hond kan zijn nagels niet intrekken. Een kat kan dat wel.

Maar is dat ook 100% determinatiekenmerk?
Of kan een kat ook met nagels uit hebben gelopen bijv vanwege gladheid?

Het is hier wekenlang heel glad geweest, onder een dun laagje sneeuw ligt glad/strak ijs.
Kan het dier nagels hebben uitgezet voor betere grip? of is dat echt heel raar/ongewoon?

Ik gebruik het noorse "På sporet av de fire store" (Op het spoor van de vier grote - Beer, lynx, veelvraat, wolf)
Daar staat vanaf 7cm. Ben het eens dat er geen nagels staan afgedrukt, maar nogmaals, is dat dan ook echt een kenmerk/onmogelijk?

Groetjes, Marleen

Volgens van Diepenbeek kan een lynx soms afdrukken van nagels vertonen dus dat is inderdaad geen keihard kenmerk. "In de sneeuw kunnen de prenten van die van een hond onderscheiden worden doordat bij de lynx de beharing van de voet een randje vormt rondom en tussen de teenkussens". Hoe dat er dan in de praktijk uitziet weet ik niet want er staat geen voorbeeld bij afgebeeld. Kortom, ik weet het niet en laat het aan de mensen over die praktijkervaring met de lynx hebben.

Marleen

• Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2020, 12:12:30 pm »

Oké. Toch bedankt voor je bijdrage, Bart.
Want ik heb het boek niet wat jij hebt. Goed om verschillende informatie te vergelijken.
En door je opmerking zijn we (ik) wel beter gaan lezen ipv vooral plaatjes kijken.   :duim:

Groetjes, Marleen

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2020, 19:51:02 pm »

# Trinus, bij iedere pootafdruk hier zie ik wel degelijk nagelafdtrukken.

en de vorm vand ie nagelafdrukken komt (helaas) overeen met hond.
Paul Veenvliet

Vintage vakantiewoning en natuurreizen in Slovenië
http://www.natureincolour.eu

Marleen

• Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2020, 20:26:44 pm »

Hallo Paul,

N.a.v. ons gesprek bij de waarneming...

Je noemt als laatste, op bevroren sneeuw laat een lynx geen sporen achter.
Het is geen bevroren sneeuw. Het is verse sneeuw op een ondergrond van ijs.

Dus het is wekenlang +3 / -2 / +2 / -3 geweest. De sneeuw op straat is gesmolten en bevroren tot ijs. Daar is grint overheen gegooid.
En deze week hebben we paar dagen alleen vorst gehad en verse sneeuw. Maar die sneeuw ligt dus op een laag glad ijs.
Toen ik deze sporen fotografeerde sneeuwde het ook, maar heeeel licht.

Groetjes, Marleen

peterv

• Admins
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2020, 23:01:00 pm »

en de vorm van die nagelafdrukken komt (helaas) overeen met hond.
Mee eens, dit is geen lynx. De tenen staan voor een lynx te dicht op elkaar, zijn verhoudingsgewijs te langwerpig. De hele prent is te langwerpig. De nagelafdrukken zijn groot en stomp. Bij een lynx zijn nagels (als ze al te zien zijn) dunne streepjes vanuit de teenafdrukken, vergelijkbaar met steenmarter. Geen nagelafdrukken die los een stuk voor de tenen staan. Tot slot,als je een recht lijntje trekt van de buitenkant van de binnentenen naar de buitenkant van het voetkussen, dan snij je duidelijk door de afdrukken van de buitentenen heen. Bij een lynx staan de twee buitentenen verder opzij en worden niet/nauwelijks doorsneden met zo'n lijntje. Ik heb een poging gedaan om het in te tekenen in de foto (excuus voor mijn tekenkwaliteit met de computermuis).
Peter Venema

jva

• Member
« Reactie #11 Gepost op: februari 12, 2020, 17:35:08 pm »

Dit geeft wellicht ook goede info en vergelijkingsmateriaal:
https://www.kora.ch/index.php?id=153&L=1

Tip: volg de loop van het spoor voor een deel indien mogelijk, kan aanvullende info opleveren. Persoonlijk zou ik vooralsnog lynx ook niet durven uitsluiten op basis van deze paar foto's (maar ben geen expert).

Edit, zie o.a. ook blz. 55 uit: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www2.nina.no/lcie_new/pdf/634994168467254933_Balkan_lynx_Field_handbook_English_-_red%5B1%5D.pdf&ved=2ahUKEwiTn937vcznAhWQjqQKHdvSCEgQFjAWegQIAhAB&usg=AOvVaw1BmJr6U29UE6IBOiwquabQ
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2020, 18:10:03 pm door jva »
Jelle

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #12 Gepost op: februari 12, 2020, 20:08:58 pm »

wanneer de keuze was geweest tussen wolf en hond, dan zou ik op basis van deze foto's de knoop niet door durven hakken. Over mogelijke lynx heb ik mijn mening al gegeven (m.i. geen lynx, en daar ben helaas ik zeker van).

Beoordelen van sporen op basis van foto's is heel veel moeilijker in vergelijking met beoordelen in het veld. Dat maakt sporen erg ondankbaar om in te voeren en om te valideren. Dit is ook een van de redenen dat ik nauwelijks wolvensporen invoer, terwijl ik die in het veld wel vind en dan ook (vaak) zeker ben van de determinatie. Bijvoorbeeld de bijgevoegde foto's zijn met zekerheid sporen van twee wolven (een van de loopsporen had kleinere printen, uit de sporen leidde ik in het veld af dat het ging om een paartje - en hoogstwaarschijnlijk hetzelfde paartje waarvan ik de laatste weken vaker sporen vindt). Maar, ik betwijfel of een collega het aandurft ze met zekerheid te valideren. Ik zou ze zelf ook niet zo snel van een groen vinkje voorzien als ik alleen deze foto's had.

Wat ik hiermee wil zeggen: wees niet al te teleurgesteld als ingevoerde sporenwaarnemingen teleurstellende uitkomsten geven.
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2020, 20:12:08 pm door tekenaar »
Paul Veenvliet

Oenanthe

• Member
« Reactie #13 Gepost op: februari 13, 2020, 10:23:45 am »

Een boeiende discussie. Marleen, komt de lynx bij jou in de omgeving voor? Als ik een dergelijk spoor in de Hollandse duinen zou vinden zou ik niet eens aan lynx denken, vandaar mijn vraag.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2020, 11:33:31 am door Oenanthe »
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

tekenaar

• Admins
    • Nature in Colour
« Reactie #14 Gepost op: februari 13, 2020, 11:22:34 am »

Maarten: ik heb ook ervaring met sporen van lynx
Paul Veenvliet

Oenanthe

• Member
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2020, 11:33:04 am »

Sorry Paul. Ik heb me louter gebaseerd op info uit dit topic. Deze opmerking trek ik in en verwijder ik uit mijn bericht.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marleen

• Member
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2020, 15:19:48 pm »

Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties. Excuus voor mijn late reactie.
Mijn computer was gecrashed en daarna had ik eerst even wat werk in te halen.
Maar ik ben er weer.

Allereerst, ik weet dat sporen lastig zijn. Zeker van foto. Het maakt mij niet uit wat het uiteindelijk is.
Dit soort vragen zijn hoe dan ook erg leerzaam en dat is het belangrijkste.
Op dit moment weet ik gewoon niet wat het is. Ik ben niet overtuigd van lynx, ook niet van hond/wolf. Ik weet het op dit moment gewoon niet.
Ik ga er vanuit dat we geen zekere determinatie kunnen doen.
Maar desondanks vind ik dit een hele fijne en leerzame discussie dus ik hoop dat we dat voortzetten zolang er goede dingen te zeggen zijn.

Een boeiende discussie. Marleen, komt de lynx bij jou in de omgeving voor? Als ik een dergelijk spoor in de Hollandse duinen zou vinden zou ik niet eens aan lynx denken, vandaar mijn vraag.
Mijn buurman zegt, (zoals in het 1e bericht aangegeven) al jaren dat er tussen onze huizen (die van hem en die van mij) elke winter lynx loopt.
Ik heb nog geen lynx gezien en ook nog geen sporen herkent (misschien wel gezien, misschien ook niet, misschien wel maar niet herkent).
Volgens de kaarten komen ze hier wel voor. https://rovdata.no/Gaupe/Kartogfigurer.aspx

Maar ondanks dat sporen lastig zijn sowieso en vanaf foto nog meer,
zijn er natuurlijk wel allerlei kenmerken waarover je kunt discussieren of ze te zien zijn ja of nee.
Ik gebruik even icoontjes  :right: voor sterk argument,  :wrong: voor geen argument,  :huh: voor: weten we niet, kan, hoeft niet, is onzeker/onduidelijk op de foto.

- De grootte (Marleen)  :right: ca 7,5-8cm lijkt te kloppen, is ook wat we in literatuur zien.
- Voorste twee tenen ongelijke hoogte  :right: Op de 1e foto te zien, op de 2e foto niet.
- Er zijn nagels op de foto te zien, een lynx (katachtige) trekt zijn nagels in. (Bart)  :huh:/ :right: Ze doen dat idd vaak, maar katten kunnen ze wel gebruiken bijv bij gladheid.
Maar eens dat je de nagels meestal niet ziet.
- Het spoor is nagenoeg rond. (Cygnus)  :huh: We hebben geen exacte maat van de breedte.
- De vorm van de nagel past bij hond (Tekenaar / Peterv)  :huh: Kan kloppen, ik weet het niet.
- Tenen staan te dicht op elkaar (Peterv)  :huh:/ :right: Op de 1e foto, ja. Eens. Op de 2e foto lijken (lijken, ben er niet zeker van) ze verder uit elkaar.
Op de 2e foto lijkt 1-2-3 dicht bij elkaar en de 4e verder af.  Bij de foto's op rovdata (zie link iets verder in dit bericht) zie ik wel wat je bedoelt, dat de tenen nog verder uit elkaar staan.
- Je kunt een verticaal rechte lijn tekenen tussen de 1e en 2e teen en tussen de 3e en 4e teen. (Peterv)  :huh: Bij de 1e foto, eens, daar kan het niet. Bij de 2e foto lijkt het bij de 3e en 4e teen wel te kunnen.

Wat ik las is dat je bij Lynx "makkelijk" links en rechts kan zien omdat dat te zien is aan het spoor. Omdat het (hoe heet dat?) Het voetkussentje? meer naar links of meer naar rechts staat.

Voorbeelden van gaupeprenten in sneeuw, zie hier: https://rovdata.no/Gaupe/Sporogsportegn.aspx
Er is geen directe link naar de foto mogelijk, maar er is een foto met 3x 2 pootafdrukken en nog twee losse pootafdrukken erboven.
Daar zie je dat het onderste-midden kussen de ene keer meer naar links, de andere keer meer naar rechts staat. Wat ik hierboven noem.

Het was op een plek waar ook honden hadden gelopen, en dat maakt het gewoon lastig. Misschien zijn deze twee sporen wel niet van hetzelfde dier.
Of misschien zijn het 2 sporen door elkaar waardoor het er anders uit lijkt te zien. Ik weet het niet.
Hond-wolf valt lastig te beoordelen omdat - zoals in het 1e bericht ook aangegeven - er is iemand met een wolfhond die daar ook wel eens loopt.
Voetspoor van Wolf of wolfhond is volgens mij niet te onderscheiden.

Mijn buurman heb ik de foto's ook laten zien. Hij vond de sporen ook erg lynx-achtig en is (veel later op de dag) gaan kijken.
Ik was er niet bij. Ik weet niet of hij dezelfde sporen heeft gezien als die ik fotografeerde. Hij zegt hond met asymetrische tenen.
Ik kan er niet zoveel mee als ik eerlijk ben. Hij kent de voetsporen van de grote vier, maar... hij neemt ze alleen waar in afgelegen gebied waar geen honden en katten komen. En waar veel open veld is.
Kortom, de dieren leggen grotere afstanden af, misschien ook andere type sporen (rennen, springen) de sporen zijn veel duidelijker en makkelijker te volgen.
Geen moeilijke andere prenten tussendoor. Dan is determineren wel (denk ik) een stuk makkelijker.
Maar gewoon in de straat waar wel ook andere sporen zijn, dan ben ik niet zeker of hij wolf, hond, vos en andere soorten kan onderscheiden.
Ik hoor hem nooit over de kenmerken, ik hoor hem niets met zekerheid noemen, nooit daar zie je dat of daar is dat spoor.
Als in het boek staat bij verwisseling hond-lynx kijk naar asymetrische voorste tenen en bij de eerste beste spoor waar ik mij afvraag of het lynx kan zijn, betreft het hond met asymetrische tenen.
Ik weet het niet, het kan. Ik weet niet waar dat op gebaseerd is. 

Ik denk dat de sporen op mijn foto's ook gewoon niet duidelijk genoeg zijn, er zijn ook andere sporen,
onbekend of misschien sporen door elkaar staan waardoor het er anders uit lijkt te zien, dus nogmaals,
ik ga er vanuit dat geen zekere determinatie mogelijk is.

De waarneming staat op zoogdier onbekend.

Groetjes, Marleen

peterv

• Admins
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2020, 19:13:08 pm »

Beoordelen van sporen op basis van foto's is heel veel moeilijker in vergelijking met beoordelen in het veld.
Helemaal mee eens. Je kunt de validatie wel enorm helpen door veel op te meten. Behalve de maten van de prenten zelf is ook de pasafstand (afstand tussen de afdruk, bijvoorbeeld linksvoor, en de volgende afdruk van dezelfde poot) een uitstekende indicatie voor de soort. Daarnaast is het nodig om het type loopwijze te herkennen en te benoemen: stap, draf, galop (en soorttypische variaties daarop). Prenten van hetzelfde individuele dier kunnen bij galop aanzienlijk groter afdrukken dan bij een rustige stap.
Peter Venema

peterv

• Admins
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2020, 19:30:45 pm »

Wat ik las is dat je bij Lynx "makkelijk" links en rechts kan zien omdat dat te zien is aan het spoor. Omdat het (hoe heet dat?) Het voetkussentje? meer naar links of meer naar rechts staat.

Als in het boek staat bij verwisseling hond-lynx kijk naar asymmetrische voorste tenen en bij de eerste beste spoor waar ik mij afvraag of het lynx kan zijn, betreft het hond met asymmetrische tenen.
Ik weet het niet, het kan. Ik weet niet waar dat op gebaseerd is. 
Vergeet het voetkussentje. Ook bij hond, wolf, vos enzovoort is de pootafdruk nooit helemaal symmetrisch. Dat maakt het gemakkelijk om te zien of je met een linker of rechterpootafdruk te maken hebt. Ze hebben allemaal 4 duidelijk afdrukkende tenen. De langste teen van de middelste twee zit altijd aan de binnenkant van het lichaam. Als je het eventjes niet meer weet: je hebt een hulpje letterlijk bij de hand. Strek je beide handen vooruit en bekijk ze op hun rug. Stop je duimen weg onder de handpalm. Nu zijn jouw handen de poten met 4 tenen geworden. Je ziet meteen welke teen altijd de langste is en wat bij jou links en rechts is is dat bij het dier ook.
Peter Venema

Marleen

• Member
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2020, 21:48:53 pm »

Bedankt voor je hulp Peter.

Groetjes, Marleen

egilio

• Member
« Reactie #20 Gepost op: februari 16, 2020, 22:57:18 pm »

Het lijkt me ook een katten afdruk, en te groot voor huiskat (ondanks dat die in sneeuw groot kunnen zijn). Het kan zijn dat er een lichte afdruk van nagels zichtbaar is omdat de poot in de sneeuw is gezakt, maar de nagels nauwelijks (die toch een beetje kunen uitsteken). In verse sneeuw zou je een soort halo verwachten rond het spoor, maar in oudere, wat hardere, sneeuw, niet. Overigens lopen katten niet altijd met ingetrokken nagels.

Bijgevoegde foto's van voetafdrukken van een volwassen mannetjesleeuw, met nagels uit.

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Marleen

• Member
« Reactie #21 Gepost op: februari 17, 2020, 13:15:12 pm »

Dank je wel voor je reactie, Egil, mooie sporen van de leeuw.

-- -- -- --

Ik pas het 1e bericht even aan met 2 extra foto's.

En heb er een poll bij gezet om de verschillende meningen iets overzichtelijker in beeld te krijgen.
De stem is te wijzigen als je van gedachte verandert.

Groetjes, Marleen
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.197 seconden met 21 queries.