Hallo allen,
Bedankt voor jullie reacties. Excuus voor mijn late reactie.
Mijn computer was gecrashed en daarna had ik eerst even wat werk in te halen.
Maar ik ben er weer.
Allereerst, ik weet dat sporen lastig zijn. Zeker van foto. Het maakt mij niet uit wat het uiteindelijk is.
Dit soort vragen zijn hoe dan ook erg leerzaam en dat is het belangrijkste.
Op dit moment weet ik gewoon niet wat het is. Ik ben niet overtuigd van lynx, ook niet van hond/wolf. Ik weet het op dit moment gewoon niet.
Ik ga er vanuit dat we geen zekere determinatie kunnen doen.
Maar desondanks vind ik dit een hele fijne en leerzame discussie dus ik hoop dat we dat voortzetten zolang er goede dingen te zeggen zijn.
Een boeiende discussie. Marleen, komt de lynx bij jou in de omgeving voor? Als ik een dergelijk spoor in de Hollandse duinen zou vinden zou ik niet eens aan lynx denken, vandaar mijn vraag.
Mijn buurman zegt, (zoals in het 1e bericht aangegeven) al jaren dat er tussen onze huizen (die van hem en die van mij) elke winter lynx loopt.
Ik heb nog geen lynx gezien en ook nog geen sporen herkent (misschien wel gezien, misschien ook niet, misschien wel maar niet herkent).
Volgens de kaarten komen ze hier wel voor.
https://rovdata.no/Gaupe/Kartogfigurer.aspxMaar ondanks dat sporen lastig zijn sowieso en vanaf foto nog meer,
zijn er natuurlijk wel allerlei kenmerken waarover je kunt discussieren of ze te zien zijn ja of nee.
Ik gebruik even icoontjes

voor sterk argument,

voor geen argument,

voor: weten we niet, kan, hoeft niet, is onzeker/onduidelijk op de foto.
- De grootte (Marleen)

ca 7,5-8cm lijkt te kloppen, is ook wat we in literatuur zien.
- Voorste twee tenen ongelijke hoogte

Op de 1e foto te zien, op de 2e foto niet.
- Er zijn nagels op de foto te zien, een lynx (katachtige) trekt zijn nagels in. (Bart)

/

Ze doen dat idd vaak, maar katten kunnen ze wel gebruiken bijv bij gladheid.
Maar eens dat je de nagels meestal niet ziet.
- Het spoor is nagenoeg rond. (Cygnus)

We hebben geen exacte maat van de breedte.
- De vorm van de nagel past bij hond (Tekenaar / Peterv)

Kan kloppen, ik weet het niet.
- Tenen staan te dicht op elkaar (Peterv)

/

Op de 1e foto, ja. Eens. Op de 2e foto lijken (lijken, ben er niet zeker van) ze verder uit elkaar.
Op de 2e foto lijkt 1-2-3 dicht bij elkaar en de 4e verder af. Bij de foto's op rovdata (zie link iets verder in dit bericht) zie ik wel wat je bedoelt, dat de tenen nog verder uit elkaar staan.
- Je kunt een verticaal rechte lijn tekenen tussen de 1e en 2e teen en tussen de 3e en 4e teen. (Peterv)

Bij de 1e foto, eens, daar kan het niet. Bij de 2e foto lijkt het bij de 3e en 4e teen wel te kunnen.
Wat ik las is dat je bij Lynx "makkelijk" links en rechts kan zien omdat dat te zien is aan het spoor. Omdat het (hoe heet dat?) Het voetkussentje? meer naar links of meer naar rechts staat.
Voorbeelden van gaupeprenten in sneeuw, zie hier:
https://rovdata.no/Gaupe/Sporogsportegn.aspxEr is geen directe link naar de foto mogelijk, maar er is een foto met 3x 2 pootafdrukken en nog twee losse pootafdrukken erboven.
Daar zie je dat het onderste-midden kussen de ene keer meer naar links, de andere keer meer naar rechts staat. Wat ik hierboven noem.
Het was op een plek waar ook honden hadden gelopen, en dat maakt het gewoon lastig. Misschien zijn deze twee sporen wel niet van hetzelfde dier.
Of misschien zijn het 2 sporen door elkaar waardoor het er anders uit lijkt te zien. Ik weet het niet.
Hond-wolf valt lastig te beoordelen omdat - zoals in het 1e bericht ook aangegeven - er is iemand met een wolfhond die daar ook wel eens loopt.
Voetspoor van Wolf of wolfhond is volgens mij niet te onderscheiden.
Mijn buurman heb ik de foto's ook laten zien. Hij vond de sporen ook erg lynx-achtig en is (veel later op de dag) gaan kijken.
Ik was er niet bij. Ik weet niet of hij dezelfde sporen heeft gezien als die ik fotografeerde. Hij zegt hond met asymetrische tenen.
Ik kan er niet zoveel mee als ik eerlijk ben. Hij kent de voetsporen van de grote vier, maar... hij neemt ze alleen waar in afgelegen gebied waar geen honden en katten komen. En waar veel open veld is.
Kortom, de dieren leggen grotere afstanden af, misschien ook andere type sporen (rennen, springen) de sporen zijn veel duidelijker en makkelijker te volgen.
Geen moeilijke andere prenten tussendoor. Dan is determineren wel (denk ik) een stuk makkelijker.
Maar gewoon in de straat waar wel ook andere sporen zijn, dan ben ik niet zeker of hij wolf, hond, vos en andere soorten kan onderscheiden.
Ik hoor hem nooit over de kenmerken, ik hoor hem niets met zekerheid noemen, nooit daar zie je dat of daar is dat spoor.
Als in het boek staat bij verwisseling hond-lynx kijk naar asymetrische voorste tenen en bij de eerste beste spoor waar ik mij afvraag of het lynx kan zijn, betreft het hond met asymetrische tenen.
Ik weet het niet, het kan. Ik weet niet waar dat op gebaseerd is.
Ik denk dat de sporen op mijn foto's ook gewoon niet duidelijk genoeg zijn, er zijn ook andere sporen,
onbekend of misschien sporen door elkaar staan waardoor het er anders uit lijkt te zien, dus nogmaals,
ik ga er vanuit dat geen zekere determinatie mogelijk is.
De waarneming staat op zoogdier onbekend.
Groetjes, Marleen