Gekraagde roodstaart?

Gestart door tibbout, maart 05, 2020, 19:46:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

tibbout

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/186121858/.
1 Gekraagde Roodstaart - Phoenicurus phoenicurus
datum: 2020-03-04
locatie: Buggenhout - Buggenhoutbos (OV)

foto's:


jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tekenaar

oef, heb je meer foto's? Ook als ze even vaag zijn, laten ze mischien net de vogel vanuit een iets andere hoek zien of in een iets andere houding.

Eerlijk gezegd denk ik bij deze foto aan een man goudvink in ochtend of avondlicht. Gekraagde roodstaart heeft een zwarte keel en deze vogel lijkt een zwarte kruin te hebben. Als hij zijn kop wegdraait, kijk je bij een goudvink tegen de achterkant van zijn nek aan, die grijs is. Maar daarvoor zie ik eerlijk gezegd te weinig details tussen deze pixels ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Henri van Dodeweerd

Citaat van: tekenaar op maart 05, 2020, 21:52:11 PM
oef, heb je meer foto's? Ook als ze even vaag zijn, laten ze mischien net de vogel vanuit een iets andere hoek zien of in een iets andere houding.

Eerlijk gezegd denk ik bij deze foto aan een man goudvink in ochtend of avondlicht. Gekraagde roodstaart heeft een zwarte keel en deze vogel lijkt een zwarte kruin te hebben. Als hij zijn kop wegdraait, kijk je bij een goudvink tegen de achterkant van zijn nek aan, die grijs is. Maar daarvoor zie ik eerlijk gezegd te weinig details tussen deze pixels ...

Dat is ook mijn gedachte! Uit deze hoek durf ik de goudvink niet uit te sluiten...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tibbout

Jammer genoeg geen extra foto's, werd afgeleid door 4 ooievaars en een groene specht. Ook niet wetende dat een gekraagde roodstaart deze tijd van het jaar een unicum zou zijn.
Foto is genomen met 600mm eq en gecropt, door de vele takken niet scherp gekregen.
Tijdstip is iets na de middag met bewolkte lucht (zie ook mijn foto's van de ooievaars op dat zelfde moment).
Kleuren van de camera zijn normaal wel waarheidsgetrouw.
Voor goudvink mis ik de volledig zwarte kruin, kleurschakeringen in de vleugels, bleke anaalstreek, andere rode tint en oog dat aansluit op rode lichaam.

marijn

Zeker geen Gekraagde roodstaart; Goudvink zou prima kunnen.
Marijn Prins

jeroen vinke

Iets te snel gereageerd. Ik meen nu ook een snaveltje te zien die prima bij goudvink past maar niet bij gekraagde roodstaart. Ik vind het wel vreemd dat er niks zwarts, behalve de kopkap, in de foto zit.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Henri van Dodeweerd

Ik weet niet waar je een snaveltje ziet. Volgens mij heeft hij zijn kop weggedraaid en kijk je op de achterkant. Daarnaast zit dat gedeelte ook nog deels achter het takje.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tibbout

Snavel bevindt zich linksboven

tekenaar

snavel linksboven zou kunnen, maar ik vindt de foto wel erg vaag en waag me daar niet aan.

Ik denk dat we mogen concluderen dat deze foto onvoldoende is als bewijs voor de vroegste gekraagde roodstaart ooit en dat er heel waarschijnlijk een goudvink op staat. Meer zekerheid ga je m.i. niet krijgen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tibbout

Ok bedankt allemaal!
Mij leek het een duidelijke gekraagde roodstaart op foto maar aan de reacties te zien ben ik vrij alleen in die mening :)
Ik laat het aan de admins over om te beslissen wat ze met de waarneming doen.

Henri van Dodeweerd

Vanwaar jouw zekerheid dan?

Voor een gekraagde roodstaart is het echt mega vroeg... Dan moeten in het veld bij een vermoeden alarmbellen gaan rinkelen en dan goed kijken en proberen te bewijzen. Dat gaat natuurlijk niet altijd zo. Logisch.

Maar deze hoeveelheid pixels is er niet heel veel meer af te leiden. Ik zie bijvoorbeeld nog steeds geen snavel. En mocht die linksboven zitten, dan is de kop heel sterk gedraaid en zie je juist bepaalde delen anders. Dat zou mijns inziens te meer voor een goudvink pleiten.

Ik zou hier dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een goudvink van maken. En dan kijken wat de admin zegt. Ik zou hem in ieder geval niet als ZEKERE gekraagde roodstaart opvoeren...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tibbout

Kort pro's en con's en dan laat ik het over aan de admins.

Pro gekraagde roodstaart: masker, bleek voorhoofd, effe donkergrijze vleugels, tint rood en gestalte
Con gekraagde roodstaart: tijd van het jaar
Pro goudvink: aannemelijker gezien de tijd van het jaar
Con goudvink: meer gedrongen vogeltje en geen visuele kenmerken te zien zoals zwarte kruin, wit op de vleugels, witte stuit en de meer roze tint

Mijn conclusie: slechte determinatie, op basis van jullie reacties lijkt gekr. roodstaart onmogelijk en persoonlijk vind ik er maar weinig goudvink aan.

laatvlieger

Goudvink man

Zie ook de witte onderstaartdekveren die er uit knallen
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

mgieskens

Citaat van: tibbout op maart 06, 2020, 13:58:16 PM
Pro gekraagde roodstaart: masker, bleek voorhoofd, effe donkergrijze vleugels, tint rood en gestalte
Het bleke voorhoofd is gezichtsbedrog, evenals de positie van het snaveltje.
Dit wordt veroorzaakt door (lichte) takken die door het onscherpe beeld lopen.
Je kijkt gewoon tegen de zwarte achter-bovenkant van de kop.
Te samen met het argument van Wouter Teunissen, maakt dat voor mij een onzekere/onduidelijke Goudvink (man).
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

tibbout

Die takken kunnen wel wat verklaren, waarneming intussen ook al aangepast naar onzekere goudvink.
Bedankt voor jullie inzichten!

frankneijts

#16
Ik weet ook wel dat de combinatie van zwart, 'rood' en grijs in deze tijd van het jaar een Goudvink-man heel logisch maakt maar er is toch wel het e.e.a. aan te merken op die ID en dat is (deels) door sommigen ook al aangehaald. Zo zie je het zwart van de kop prima terwijl we dat van vleugel en staart (aanzienlijk meer zwart in totaal) helemaal niet zien. De witte 'onderstaartdekveren die er uit knallen' zou zo maar ook wat lichtweerkaatsing op een tak kunnen zijn en het (grijs)wit van de (bij een Goudvink) brede vleugelstreep is ook niet te zien. Daarnaast is de tint rood, vooral naar onderen toe, niet lekker voor een Goudvink-man. Weliswaar is die variabel (hangt ook af van ondersoort) maar neigt in alle gevallen toch meer naar roze, zeker als de tint lichter wordt, terwijl het hier sterk naar oranje neigt (op mijn laptop en Ipad tenminste) en duidelijk geler wordt naar onderen toe.
Hou me ten goede: een Gekraagde Roodstaart zie ik er absoluut niet in maar voor een Goudvink heb ik ook wat reserves ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Zou het dan toch een roodborstlijster zijn?  O0
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

adriaens

Of een mannetje Sperwer...  :rolleyes:

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.