Bundel- of Helmmycena ?

Gestart door chrispy, februari 06, 2020, 16:01:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,
Ik wil graag weten hoe ik een Bundel- van een Helmmycena kan onderscheiden. Vanuit de literatuur en foto's van Waarneming kom ik tot het volgende:
De Helmmycena heeft meestal een grote umbo (bult) boven op de hoed maar niet altijd (zie foto's Waarneming), de Bundelmycena heeft deze niet, maar soms ook weer wel (zie Waarneming).
De kleur van de mycena is gelijk en het aantal lamellen eveneens, ook de stelen lijken veel op elkaar. De hoed van de Bundelmycena is kleiner (0.7-2 cm) dan die van de Helmmycena (2-5.5 cm). Ook de sporen van de Bundelmycena zijn kleiner (7.1-8.8 x 5.1-6.1 µm Q 1.3-1.5) dan die van de Helmmycena (9-12 x 6.3-8.6 m Q: 1.2-1.6). De mycena's op de bijgevoegde foto hebben hoeddiameters van ong 1 cm en vertonen nauwelijks een umbo, dus dacht ik Bundelmycena. De sporen echter meten 9-10.5 x 5.5-6.5 µm  wat meer op de Helmmycena wijst.

Kan iemand me verder helpen ?
Alvast weer bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

ridderzwam

Op deze foto's zie ik nergens dwarsverbindingen tussen de lamellen hetgeen toch een duidelijk Helmmycena-kenmerk is.

groet,
Ria.


wimperzwam

Wat mij betreft Bundelmycena, zichtbare macroscopische kenmerken wijzen veel meer in deze richting.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Ria en Henk,

Ik heb vanmiddag gereageerd maar dat is kennelijk niet bij Waarneming terecht gekomen. Dus opnieuw:
Ik wist niet dat dwarsverbindingen kenmerkend zijn voor de Helmmycena moet dat gemist hebben. Ik ben direct door mijn foto's van mijn vondsten gegaan en heb deze verbindingen inderdaad gevonden (zie bijv. foto). Soms duidelijk en soms erg vaag maar wel aanwezig.
Betekent dit dat hoed diameter, sporengrootte ed niet echt bepalend zijn voor de soort determinatie ? Zijn er nog andere mycena's die veel op deze soorten lijken en die ik kan vergeleijken met mijn foto's ?.

En weer bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Er zijn wel meer mycena's met dit soort dwarsverbindingen, waaronder de Bundelmycena (vooral oudere vruchtlichamen).

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Bedankt, ik begrijp dus dat hoed diameter, sporen grootte aanwezigheid dwarsverbidingen, umbo en bijv. aantal een rol spelen bij de determinatie.
100% zekerheid blijft dus lastig.

En alweer bedankt, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Zeker zo belangrijk als het meten van sporen zijn de verschillende cystiden (cheilo-, caulo- enz.) voorts speelt ook de hoedhuid bij het onderscheiden van soorten bij Mycena's een belangrijke rol. Probeer eens de cheilocystiden goed zichtbaa


chrispy

Beste,

Ik probeer altijd van een klein stukje lamel in water een microscoop opname te maken. Gezien mijn slechte ogen met zeer matig succes.
Wat bedoel je met de hoedhuid onderzoeken ? Of deze droog  of kleverig of zo iets is of onder de microscoop. Dit is voor mij nieuw en dus interessant.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Hoe is de structuur van de hoedhuid, bv. hoe zijn de cellen gerangschikt en wat is de vorm enz.. Nuttig is het in dit verband met bv. een ouderwets scheermesje te oefenen in het maken van dunne "coupjes".
Het verzamelen van dit soort gegevens heeft natuurlijk alleen zin als je ook over literatuur beschikt waarin de soorten met dit soort kenmerken uitvoerig beschreven staan.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Duidelijk, dank je. Mijn probleem is dat ik door mijn zeer beperkte zicht geen dunnen plakjes kan zien, laat staan snijden. Maar ik blijf het proberen.
Wat literatuur betreft ben ik aardig voorzien, behalve twee boeken heb ik beschikking over digitale versies van een aantal oude boeken zoals, 1200 Pilze, Pilze der Schweiz, Pilze die am holz wachsen, en een aantal andere.
Vooral Pilze der Schweiz is erg uitgebreid en behulpzaam bij de identificatie.

Weer bedankt voor je reactie, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.