Hemitrichia, hoe nader te determineren?

Gestart door Hans van Helden, februari 03, 2020, 23:15:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten of hier meer van te maken is:

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/185038992/.
1 Langdraadwatje onbekend - Hemitrichia spec. vruchtlichaam, micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2020-02-01
locatie: Den Haag - Marlot (ZH)

foto's:














Diameter sporen wisselend, tussen 9 en 4,5 μm,. Totale hoogte vruchtlichaam ca 1-1,5mm
Materiaal aanwezig, kan opsturen.
Foto 3.... net een werkstuk van Jackson Pollock, alias Jack the Dripper...

Bij voorbaat dank,
Hans van Helden

jokeb

Dag Hans,
Bij Hemitrichia is het vooral heel belangrijk om een foto van de steel te maken waar hij overgaat in bovenste deel. Hoe geleidelijk dit gaat zegt voor een groot deel het verschil tussen calyculata en clavata. Dat kan ik op jouw foto's niet heel goed zien. De sporenmaat is bij clavata vaak iets groter (7-9) dus dat zou kunnen maar wanneer het zeker wil weten kun je hem opsturen naar Hans (zie bovenin het topic bij laten controleren )
groet,
Joke

Hans van Helden

Beste Joke,

Bedankt voor de tip! Ik heb een foto toegevoegd met de overgang tussen steel en vruchtlichaam (als ik dat zo mag noemen) erop. Hopelijk is het scherp genoeg, en geeft het de informatie die we zoeken. De foto is met een mobieltje door het oculair genomen, ik zoek nog een manier om dit beter te doen.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Marian Jagers

Dag Hans,

Heb je ook een foto van een enkel vrl. van ietsjes verder weggenomen en die niet versluierd wordt (door naar beneden gezakte buitenwand)?

Groeten Marian

Hans van Helden

Beste Marian en Joke,

Ik heb nieuwe foto's gemaakt. Ik denk dat dit het beste is wat ik op dit moment kan bereiken. Is dit niet voldoende, dan moeten de zwammetjes worden opgestuurd naar Hans de Groot, of ik moet even langsfietsen bij Lenie Bakker.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

jokeb

Dag Hans,

Dit is een goede foto hiervoor. Ik denk dat het de Hemitrichia clavata is. Een geleidelijk overgaande steel en de wat grotere sporenmaat.
groet,
Joke

Hans van Helden

Beste Joke,

Bedankt voor de determinatie! Ik heb de waarneming aangepast - en wat geleerd!

Met vriendelijke groet,
hans van helden