Bacidina? -> Coenogonium

Gestart door M.Vullings, februari 03, 2020, 13:45:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Ik zie twee topics langskomen met Bacidina's.
Gisteren hebben wij op eik in een gemengd droog bos deze schijfjes gezien en hadden geen idee wat het kon zijn, we dachten aan zwammetjes.
Oranje korreltjes in schorsspleten trokken onze aandacht en keken met de loep wat dit zou kunnen zijn, toen we de rozige schijfjes ontdekten.
Kan dit ook een Bacidina zijn?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Pluijm

#1
Oei! Lijkt wel Coenogonium luteum. Die lijkt op C. pineti, maar gelige apos, maar ken die soort nog niet. Ik wil hem evt. graag bekijken! Zou nieuwe soort voor Nederland zijn.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M.Vullings

Dat zou leuk zijn. In ieder geval moeten we dan terug om materiaal te verzamelen.
Hoe kunnen we dat het beste doen, met een mesje een stukje eruit snijden of apo's eraf halen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Pluijm

#3
Ja graag teruggaan, hopelijk kunnen jullie hem terugvinden.
Het lijkt er op dat er meerdere plakjes van het korstmos op de boom staan? Dan zou je één plakje schors met scherp mes van boom kunnen snijden.
Als er maar één plakje korstmos voorkomt dan uiteraard maar een derde deel van het plakje of zo. Je wilt de nieuwe populatie uiteraard niet meteen weer weg hebben!
Het stukje schors kan zo gewoon (wat tissue erom gevouwen) in een gewone envelop.

Mijn adres (Edit, weer verwijderd na det.).

Spannend! (maar ben eigenlijk vrij zeker. EDIT, maar inmiddels toch ook weer niet  :rolleye:, de kleur van de andere soort Coenogium pineti kan toch ook wel die kant op gaan zie ik nu op foto's. Het zal toch een kwestie zijn van meten van de apotheciën en sporen)
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M.Vullings

Heb een stukje gehaald en gaat meteen op de post.
Als het "gewoon" C. pineti is, vinden we het ook leuk, voor ons en het gebied ook nieuw.
Het zijn wel ukkies, die wij zonder die oranje bolletjes (waar we ook niet van weten wat het is) nooit gevonden hadden.
In ieder geval vast bedankt Arno.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Leuke vondst, en scherp Arno!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Citaat van: M.Vullings op februari 03, 2020, 15:33:18 PM
Het zijn wel ukkies, die wij zonder die oranje bolletjes (waar we ook niet van weten wat het is) nooit gevonden hadden.
Dat zijn de apotheciën waar de sporen in zitten. Maar als het 'ukkies' zijn, houd ik nog een slag om de arm :blink:, voor C. luteum zouden ze redelijk fors (formaat Purperschaaltje) moeten zijn, C. pinetum heel klein. Alvast dank voor het opsturen!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M.Vullings

Die oranje bolletjes die ik bedoel, zie je op de tweede foto vaag rechts (niet de apo's)
Het waren losse bolletjes met draadjes aan elkaar verbonden.
Staan op het slijmzwammenforum, maar ik denk niet dat het een slijmzwam is.
Dan is het vast C. pineti, want met het blote oog zie je ze bijna niet en onder de binoculair lijken ze ook niet geel/gelig.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Pluijm

Ja, zie die bolletjes nu ook vaag.

Toch goed om dit een keer te controleren, evt. om meer over de variatie van C. pineti te leren.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Als ze nat zijn worden ze doorzichtig en bruinig, maar zo geel heb ik ze nog nooit gezien... Ben benieuwd waar je op uitkomt Arno!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Mvg Harold Timans

Pluijm

Knap dat je hem vandaag al hier hebt!
Toch inderdaad Coenogonium pineti! Ik had me door de ietwat oranje kleur op enkele foto's laten verrassen, maar microscopisch helemaal zoals C. pineti hoort te zijn: heel kleine apotheciën, van maar 0,2-0,4 mm doorsnede, relatief 'forse' sporen van wel 12-14 µm en forse pycnosporen van ca. 7 µm.
Dank voor het opsturen!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M.Vullings

Jij ook bedankt Arno, je hebt het snel bekeken, alleen jammer voor jou, was leuk geweest, maar wij vinden C. pineti  ook leuk en hebben het per toeval gevonden.

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Toevallig vond ik ook een hele gele C. pineti. In het veld leek het dusdanig geel dat ik dacht dat ik C. luteum had gevonden, ook omdat de apotheciën vrij fors oogden. Maar de schijfjes zijn tot 0,45 mm groot en de parafysen 1-1,8 um breed, en sommige sporen meten rond de 13 um (een groot deel 10-11), wat beter bij pineti past.

Volgens The Lichen flora of Great Britain and Ireland 1 is de schijf bij pineti "whitish to dull yellowish or pinkish" en luteum "orange-yellow". Dit valt dus binnen de variatie van pineti.


Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Ja, het verbaasde me dat het er zo uit kan zien. Zie jij dat weleens?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Ik kende het kleurverschijnsel niet en trapte er dan ook volledig in.:blink: Overigens, hier bij mij Coenogium zz-soort.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm