Hoofdmenu

paars II

Gestart door ridderzwam, februari 02, 2020, 15:39:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

vervolg op eerder bericht.
groet,
Ria.

en weer mijn dank bij voorbaat voor reactie

paddenstoelenmonster

Zeer gewaardeerde Ria, vanwaar nu die twijfel. Voor mij zijn het ook zeker wel Paarse korstzwammen. Die hebben - net als vele andere houtzwammen - niu eenmaal een heel scala aan verschijningsvormen en voldoen zelden aan de plaatjes in de boekjes. Laatst zag ik zelfs een heel "bosje" op een Beukenstobbe. Onwaarschijnlijk zo vanaf een afstand bezien, maar dichtbij kijkend toch echt Paarse korstzwammetjes! Onderstaand een foto daarvan bijgevoegd. Vergeleken met het Beukenblad toch wel piepklein. Ook nog niet zo lang geleden een hele boomstam (Beuk) vol met van die minizwammetjes. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/182744693?_popup=1 met onderstaand daar een plaatje van. Natuurlijk anders dan bij jou, maar ook op beuk en door mij nog niet eerder zo gezien. En laten we wel zijn. Ze moeten natuurlijk allemaal heel klein beginnen. Dat laatste is vaak voor Admins reden om te zeggen: te jong/klein om te kunnen determineren, terwijl dat nu net voor mij de "jus" is van het waarnemen. Heel klein al fotograferen en bij twijfel later teruggaan en weer fotograferen. Pas dan leer je soorten pas goed kennen.
Ik zal er 1 dezer dagen weer eens langsgaan om te zien of ze ook echt uitgegroeid zijn. Dat advies wil ik dus jou ook geven!
Maar misschien zijn er andere waarnemers die met een betere verklaring komen. De natuur blijft immers verassen!
Henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

ridderzwam

"Twijfel is de waakhond van het inzicht", sprak Confucius.
Maar jij, Henk, liet me inzien dat ik niet hoefde te twijfelen. Dank ervoor. Naar die liggende beuk was ik trouwens een week later teruggegaan...alles alles weg....

dank ook voor je foto's . Mooi.

groet,
Ria.