Vlas Franse Alpen

Gestart door M.Vullings, februari 02, 2020, 11:54:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, volgens mij zou dit Linum tenuifolium of Linum suffruticosum kunnen zijn?
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/185023185
onzeker Smal vlas - Linum tenuifolium gezien op 2019-07-07 France - Bramans
Foto's:




bij voorbaat dank MenG Vullings
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Mosmanneke

Smal Vlas (Linum tenuifolium)
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

M.Vullings

Bedankt Toine, waar zit het verschil tussen die twee soorten?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Mosmanneke

De Duitse naam zegt Schmalblättiger Lein en Halbstrauchiger Lein. Deze op je foto lijkt me nogal hoog terwijl suffruticosum meestal lager blijft. Maar of dat een betrouwbaar kenmerk is zou ik niet durven zeggen!
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

M.Vullings

Deze zijn 20-30 cm hoog inderdaad.
Dan hou ik het op smal vlas.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.kneepkens

L.suffr. is idd. nogal klein en compact (meestal) maar varieert tussen 5 en 40 cm !!(FLORA ALPINA I, p.1030) en Tison (FLORE de France etc. p.904) vermeld 5-20(30) cm.
L.tenuif. varieert tussen 20 en 40 cm. dus een echt onderscheidend kenmerk is het niet.
Een duidelijk verschil zit in de buitenste kelkbladeren: bij L.suffr. 3 nerven en bij L.tenui. slechts één nerf, zijn wat smaller en gaan geleidelijker over in de punt. Ik denk het laatste te zien. Kom dus ook uit op L.tenuif.
Eventueel nog een uitsnede maken van de meeste scherpe cq. duidelijke kelk.
met vriendelijke groet, Emanuel

M.Vullings

Bedankt Emanuel, ik heb de meest duidelijke foto's toegevoegd.
Ik denk maar één nerf te zien?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.kneepkens

De uitsnede is prima. Eén nerf te zien en ook zijn de borstelharen te zien over een groot gedeelte van de rand van het kelkblad. Bij L.suffr. zijn die borstelharen beperkter aanwezig.  Zie FLORA ALPINA dl I.p.1030
Dus we blijven zeker bij L.tenuif.
met vriendelijke groet, Emanuel

M.Vullings

Bedankt voor de bevestiging Emanuel, helaas heb ik de Flora Alpina niet om het na te lezen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Plantoon

Ik heb even dit topic gevolgd en vastgesteld dat het criterium van het aantal nerven in de kelkslippen (Tison FloreMed) moeilijk vast te stellen is op foto. De breedte van de kelkslippen biedt evenmin soelaas. Bij een en dezelfde plant (L. suffruticosum s.l.) zie ik smalle (bij het begin vd bloei) en bredere bladslippen.

Bij verdere lectuur kwam ik te weten dat L. tenuifolium homostylisch is en L. suffruticosum heterostylisch. L. suffruticosum heeft dus zowel bloemen waar de stampers langer zijn dan de helmdraden als het omgekeerde, iets wat ook en beter bekend is bij Silene. Hetero-/homostylie vaststellen op beeldmateriaal zoals Observado is vrijwel onmogelijk maar heterostylie vaststellen in het veld is gemakkelijk omdat je meerdere bloemen en/of planten ter beschikking hebt maar er zijn gelukkig ook andere kenmerken zoals de lengte van de steriele loten (bij L. tenuifolium langer dan 5 cm indien aanwezig).

L. suffruticosum blijkt een complexe groep te zijn die in Spanje meer dan 10 soorten omvat waarvan sommige opnieuw meerdere ondersoorten omvatten. De franse planten behoren allemaal tot de subsp. L. suffruticosum die in Flora Iberica de soortstatus heeft (L. appressum). Voor een overzicht van de andere (onder-)soorten zie FI.

M.Vullings

Een moeilijk verhaal dus.
Bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

e.kneepkens

Ik had al eerder, vóór de reactie van Antoon, de plant als L.tenuif. goedgekeurd. Het 'bewijs' is een beetje mager maar ik zie geen 3 nerven die L.suffr. rechtvaardigen. Verder kan het natuurlijk geen kwaad om over de grenzen te kijken, in dit geval Spanje, hoe het daar zit met soorten en subsoorten. Hier hebben we te maken met een plant op Franse bodem en met de flora van Tison moet er dan gekozen worden voor L.tenuif. of L.suffr.
Ik stel voor om de eerste goedkeuring weg te halen en deze waarneming een blauwe vink [=(hoogst)waarschijnlijk goed] te geven en verder stel ik voor om de hele hier gevoerde discussie via een link te koppelen aan de waarneming zodat toekomstige waarnemers nog beter weten waar ze op moeten letten als ze een LINUM tegenkomen.
Ik hoop dat eenieder zich hierin kan vinden.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

 :duim:  Emanuel !
Zo'n link kan altijd kennisverruimend werken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.Vullings

Bedankt voor de toelichting, de link hangt aan de waarneming.
De volgende keer dus goed de kelkblaadjes fotograferen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Zomer 2020 de onderkant geprobeerd in beeld te brengen als aanvulling.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rien Ondersteijn

#15
Hier  https://www.actaplantarum.org/galleria_flora/galleria1.php?view=1&id=331
zie je duidelijk de borstelharen en de éennervigheid van tenuifolium.Het líjkt erop dat die borstelharen sterker worden bij de rijping.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

#16
Een min of meer onderscheidend kenmerk kan ook de groeiwijze zijn. L.suffr. lijkt met veel steriele scheuten een kussentje te vormen terwijl L.tenuif. weinig tot geen steriele scheuten vormt (FLORA GALLICA p.825).Misschien heb je daar nog een herinnering aan na je 2e bezoek aan Linum.
Verder ben ik nog wat in de verspreiding vd soorten in FR gedoken. In de Savoie (Dep.73)  komt hij L.suffrr.niet voor vlg.                                             
https://www.tela-botanica.org/eflore/?referentiel=bdtfx&niveau=2&module=fiche&num_nom=39478&type_nom=&nom=&onglet=repartition
en ook niet vlg.     http://siflore.fcbn.fr/?cd_ref=137383&r=metro
Linum tenuif. daarentegen wel >>>   https://www.tela-botanica.org/eflore/?referentiel=bdtfx&module=fiche&action=fiche&num_nom=39482&onglet=synthese
en >>>   http://siflore.fcbn.fr/?cd_ref=106346&r=metro

met vriendelijke groet, Emanuel

M.Vullings

Bedankt samen, duidelijk dat het dan L. tenuifolium moet zijn, alleen al op voorkomen.
Een kussentje heb ik nooit gezien bij deze plant zie foto voor de groeiwijze, nogal schamel en zeker geen grote pollen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.