welke bladkever is dit ?

Gestart door haakbek, februari 01, 2020, 18:53:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/185008623/.
1 Bladkever onbekend - Chrysomelidae indet. imago
datum: 2020-02-01
locatie: Poortugaal (ZH)

foto's:




Douwe van der Ploeg

Geen. Zoek eens bij Curculionidae.
Douwe van der Ploeg

haakbek

Hallo Douwe
Ik was er al achter dat het een snuitkever is kom niet verder na zoeken dat het een Sitona moet zijn
Groet
Hans

Douwe van der Ploeg

Lijkt mij ook :) Is verder een lastig genus, ik doe ze niet vanaf foto.
Douwe van der Ploeg

haakbek

Hallo Douwe
Hoe komt het dan dat bijna alle snuitkever met foto goedgekeurd zijn die op de soort pagina staan zijn die allemaal onder de  :micro:geweest?
Groet
Hans

Douwe van der Ploeg

Ik hoop het :) En er zullen vast wel soorten zijn die wel vanaf foto kunnen door mensen die zich er meer in verdiepen dan ik. Als je het zelf wilt proberen is http://coleonet.de/coleo/texte/sitona.htm een goed begin.
Douwe van der Ploeg

Arp

#6
Het is niet dat ik het "weet" ofzo, maar ik heb zwaar de indruk dat Theodoor een keer bij veel soorten een aantal exemplaren die van foto (na lang turen?) duidelijk genoeg waren heeft gevalideerd, misschien als vergelijkingsmateriaal voor ons of voor de soortinfo ofzo, maar dat hij er geen gewoonte van maakt ze telkens weer allemaal te koppijn-bekijken ... zoiets...

En inderdaad natuurlijk ook de beesten die zijn opgestuurd.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

haakbek

kan ik als ik bij deze sitona de kop beter fotografeer meer duidelijkheid krijgen
groet
hans

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

Th.Heijerman

Een goede foto van de kop zou kunnen helpen. Maar als je het belangrijk vindt mag je het exemplaar ook opsturen (als ik maar niets hoef terug te sturen).
Het merendeel van de Sitonafoto's zullen niet te beoordelen zijn, maar er zijn enkele waarnemers die hun beesten hebben opgestuurd. Als het goed is wordt bij de waarneming dan aangegeven dat de determinatie heeft plaatsgevonden van het exemplaar zelf.