vraag: kleed van een Hybride Witte Kwikstaart?

Gestart door JackvdB, januari 31, 2020, 20:07:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

JackvdB

Dag,

Welke kleed (kruin en achterhoofd, voorhoofd, kin en keel, borst, flanken, mantel) heeft een Hybride Witte Kwikstaart ssp alba x Rouwkwikstaart (Motacilla alba alba x Motacilla alba yarrellii) in de winter?

Met vriendelijke groet,
vd Berg

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JackvdB

#2
Dag Frank Neijts,
Dank voor de reactie. Jammer, had ik niet verwacht.
Dan zal het goedkeuren van een Hybride Witte Kwikstaart ssp alba x Rouwkwikstaart (Motacilla alba alba x Motacilla alba yarrellii) wellicht mogelijk ook problemen geven.
Met vriendelijke groet,
vd Berg

tekenaar

ja, maar dat weet je pas als je de waarneming invoert en ernaar linkt.

Overigens is het helemaal niet verkeerd om een waarneming van een algemene soort (zoals witte kwik) in te voeren ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

pdeknijff

De vraag stellen is niet zo gek, maar er kan geen antwoord op worden gegeven.omdat veel hybrides erg variabel zijn. Andersom kan na het bekijken van een foto wel een inschatting worden gemaakt of het een hybride kan zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

frankneijts

Citaat van: bergvd op februari 01, 2020, 07:24:05 AM
Dag Frank Neijts,
Dank voor de reactie. Jammer, had ik niet verwacht.
Dan zal het goedkeuren van een Hybride Witte Kwikstaart ssp alba x Rouwkwikstaart (Motacilla alba alba x Motacilla alba yarrellii) wellicht mogelijk ook problemen geven.
Met vriendelijke groet,
vd Berg

Het spijt me dat ik hierin wat negatief over kom misschien maar het is niet alleen dat hybrides van beide 'witte' kwikstaarten erg variabel kunnen zijn maar ook de potentiĆ«le ouders. Het is maw in de meeste gevallen nauwelijks te zeggen of we met een variant van 1 der potentiĆ«le (onder)soorten  te maken hebben of wellicht met een vogel die kenmerken vertoont van hybridisering en zo ja in welke 'gradatie' (F1 of zelfs f2). En dat geldt in misschien nog wel sterkere mate voor vogels in winterkleed! Maar natuurlijk kun je (foto's van) een eventuele probleemkwikstaart hier invoeren maar als het inderdaad geen duidelijke (zuivere) Rouw- of Witte Kwikstaart is zal het oordeel ongetwijfeld '(nog) niet te beoordelen' zijn ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JackvdB

Dag Paul Veenvliet, Peter de Knijff, Frank Neijts,
Dank voor je opmerking/toelichting.
Met vriendelijke groet,
vd Berg